Finns det något "kul" i sikte?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kate, 25 apr 2015.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag har ett nästan omättligt teknikintresse och gillar mobiler i synnerhet. I över 10 års tid har jag köpt toppmodeller med jämna mellanrum. Den nya tekniken har fascinerat mig och jag har alltid känt att det funnits något nytt som är värt att betala för.

    Nu verkar det dock som att något hänt med mobilmarknaden. Dagens toppmodeller är ju mer eller mindre identiska med de som är 2 år gamla. Jämför Galaxy S4/S6, Xperia Z1/Z3 etc. Visst har de fått upp klockfrekvensen en aning och klämt in lite fler pixlar i skärmen(som man ändå inte ser), men det är inget som imponerar på mig. Dessutom är ju skillnaden tämligen liten även mot mid-range mobiler. Jag har just nu en S4 mini och jag kan inte säga att jag ens märker någon skillnad mot min gamla Z1 compact. Prestandan är tillräcklig helt enkelt.

    Kan tillverkarna verkligen inte bättre än så här? Jag betalar med glädje 10000 Kr för en mobil, men då ska den ha något jag verkligen vill ha. Högre frekvens och fler pixlar imponerar inte på mig! Jag minns t.ex. när jag bytte från SE K750i till Nokia N93 år 2006. Då fick jag högre skärmupplösning, öppet OS, 3G, TV-utgång, Kamera med optisk zoom och wifi.

    Tror ni någonsin vi kommer till en sådan period igen? Vad är det för funktioner vi kommer att få se i så fall?
     
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte, i alla fall inte på bra många år. Nu för tiden är ju alla mobiler så pass lika varandra och "välutvecklade" att det enbart sker småändringar hit och dit eller designändringar. Inget revolutionerande som när man gick från knappmobil till den moderna smartphonen.
     
  3. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Risk att det är så, ja. Å andra sidan kanske någon släpper nåt nytt om ett år som får oss att skratta åt dagens mobiler. Uppkopplade glasögon tror jag mycket på faktiskt.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  4. chiptraxxx

    chiptraxxx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    nytt är onödigt, samma som dator, min är 10år gammal med windows xp :P

    har ganska ny telefon dock
     
  5. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
  6. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Vänta bara på Holodeck, då jäklar skall du se på utveckling ;)
     
  7. Badankan

    Badankan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    https://www.oculus.com/

    Där har vi framtiden, iaf för gamern. Hade gärna köpt mig ett par men tror min sambo hade strypt mig. ^^
     
  8. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo visst. Det kommer säkert att hända sådana saker någon gång. Men det är i ett ganska långt perspektiv.

    Jag tänkte mer inom de närmaste åren. Vad tror ni man kan tänka sig för utveckling?
     
  9. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Känner precis som du! Vill köpa en ny telefon istället för mig LG G2 men ingen av de lurarna som finns på marknaden känns som en rejäl uppgradering. Vattentäthet och lite mindre yttermått vore najs, men annars vet jag inte.
     
  10. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Håller med där! Kvalitétskänsla och vattentäthet saknar jag lite hos min S4 mini. S6 edge är ruskigt läcker. Skulle gärna ha en men det finns inte på kartan att jag betalar 8000 Kr för en så liten uppgradering!

    En sak jag tycket är konstigt att tillverkarna inte klämmer in är riktig blixt. Det finns ju i några få mobiler som Lumia 1020, men är väldigt ovanligt. Skulle förbättra bilderna ordentligt i mörker och tar väldigt lite plats. Optisk zoom borde man väl också kunna få till? Finns ju extremt små kompaktkameror som har speglar och optiken på tvären. Borde funka även i en mobil tycker jag.

    Bättre snabbladdning funderar jag också på varför vi inte ser. Det går att ladda ett lithiumbatteri med 2C upp till ungefär 70%. Det innebär 70% laddning på runt 40 min från helt tomt batteri. Sådant använder man t.ex. i moderna elbilar.
     
  11. smogz

    smogz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nästa steg borde vara längre batteritid. Möjligen tydligare riktning åt pc-hållet. Dvs att den ersätter hela behovet av att ha en pc hemma. Dvs betydligt bättre lagring. Tillbehör eller dockning mot skärm med tangentbord.
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Frågan är hur man ska få bättre batteritid? Det finns ingen bättre teknologi tillgänglig i dagsläget. Det pågår massor av forskning på Zn-Air som har ca 3 ggr energidensitet mot lithium. Sådana finns redan som engångs, men inte uppladdningsbara. De närmaste 5 åren är det med all sannolikhet lithium som gäller. Återstår då att göra mobilerna större och/eller strömsnålare.

    Har det inte gjorts några försök med dockningsbara mobiler redan? Har för mig att Motorola hade någon modell med det förut. Verkar inte ha blivit någon större succé, men jag tror som du att konceptet kommer att utvecklas. Dagens mobiler är tveklöst kraftfulla nog för att ersätta en vanlig dator.
     
  13. Erkki

    Erkki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    En telefon med dagens specs är mer än tillräckligt. Det jag vill se först och främst är en sjuk och overklig batteritid. Då är jag nöjd!
     
  14. smogz

    smogz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2014
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Trådlös snabbladdning borde alla telefoner ha tycker man inom nått år. Tror också att mer medicinskt anpassade wearables kommer att dyka upp. Idag tar de puls. Han de göra fler analyser av blodvärden etc via ljus och säga till när det är dax att gå till doktorn.