Jag står inte ut med lollipop-skiten längre...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kent-Allan, 27 apr 2015.

  1. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Uppdaterade min Motorola Moto G till 5.0.2 för ett par veckor sen.....

    Första dagarna skrek jag mig hes åt skiten o gick runt o var förbannad mest hela tiden. När första dagarna passerat och jag lugnat ner mig en aning började jag söka runt efter lösningar på allt jag tycker är förstört, bara för att finna att tråd efter tråd efter tråd på alla möjliga forum ifrån världens alla hörn där många sitter o är lika förbannade.
    Skönt tänkte jag då, det finns fler, säkerligen lyssnar man på massorna o fixar till dessa vansinniga ändringar i nästa patch o skyndar på som faan att få ut den... Men när changelogsen till 5.1 börjar läcka ut så är det lik förbannat inte med.

    Det är många småsaker som stör mig, men det mesta är struntsaker. Dock finns det 2 saker som får mig att vilja skicka telefonjävelen i betonggolvet ett par gånger om dagen..

    Ljudlöst läge?? Va skulle dom på o pilla på det för??? Varför en så drastisk ändring på något så vardagligt som så många använt på samma sätt sedan mobiltelefonernas begynnelse??? UTAN ATT GE FOLKET MÖJLIGHETEN ATT VÄLJA ATT FORTSÄTTA ANVÄNDA DET SOM FÖRUT?!?!?!?!
    Visst, fine. Lägg till era nya fina avancerade "prioritys", säkerligen finns det många som uppskattar sånt. Men ta för faan inte bort möjligheten att fortsätta använda det som förr!!
    Trycker jag volymen i botten med den FYSISKA volymknappen så SKA även vibratorn stängas av, punkt, fucking, slut.
    Håller man inte powerknappen så SKA man få upp alternativ vad man vill göra o där ibland SKA LJUDLÖSTLÄGE FINNAS!! Den idiot som kokat ihop det här borde rullas i tjära o fjäder, bindas fast på torget o låta hänga där o ta folkets vrede!!

    Väljer man att "visa inga notifieringar på låsskärmen" så ska det givetvis INTE KOMMA UPP EN TOM JÄVLA SKÄRM som man först måste vifta bort innan man kan gå vidare o göra det man ville göra. VA?? HUR I HELA HELVETET kunde detta passera?
    Var det ingen som på något möte under utvecklingen väckte frågan??
    Hmm? om nu användaren kryssar i rutan att han inte vill ha våra nya fåniga notifications på sina låsskärm.... vill han då ha upp en tom blank skärm som inte visar nånting o måste viftas bort... eller vill han komma direkt in i sin telefon som han gjort tidigare?? Hmm, Hmm, Hmm.... knivigt det här.... Nä, vi slänger in en tom skärm som måste viftas bort, det blir nog bra, det stör sig nog ingen på.
    JÄVLA NÖTTER!!!! varför fick man inte vara med på ett sånt möte med en stor jävla megafon o ett basebollträ. Då kunde jag berättat ett o annat för dom.
    LÅT FOLK VÄLJA SJÄLVA!!!!!! Vill man inte använda nått nytt skit nån dåre kokar ihop så ska det ALLTID FINNAS VALMÖJLIGHET ATT FORTSÄTTA ANVÄNDA DET SOM FÖRUT!!!! Hur jävla svårt ska det vara för folk att fatta det??

    Jag blir kallsvettig av vrede bara av att skriva det här. Tack för att jag fick skriva av mig iaf.

    Nån som vet nått smidigt sätt att gå tillbaks till 4.4.4 ???
     
  2. Erkki

    Erkki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Jag har nyligen installerat LP på min Note 4, jag måste hålla med dig om mycket. Visst telefonen känns lite rappare men inte fan är det smidigare.
    Det där med notifieringar på låsskärmen blev jag också förbannad på pga den där rutan som man måste vifta bort, sen tar det även ett tag innan mobilen öppnar det jag ville ha upp efteråt. Kanske beror på min telefon. Men det mesta har tyvärr blivit sämre.

    Du bör ju kunna flasha in en gammal version av android utan problem. Jag gjorde det med min gamla Oppo Find 7. Laddade ner deras original android från deras sida efter jag haft problem med LP på den.
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    ahhh den gamla hederliga det var bättre förr ;)
    not the first and not the last. personligen tycker jag inte det ljudlösa läget är ett problem överhuvudtaget. det handlar om att trycka på tyst en gång så är det klart.

    flasha om en gammal kitkat-rom ist så kan du sitta nöjd sen.
    Xda borde ha guider i överflöd
     
    Gorgeous gillar detta.
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Om du inte vill ha en låsskärm skulle jag rekommendera att du inaktiverar låsskärmen och inte notifikationerna på låsskärmen som du har gjort.
     
    maxperes gillar detta.
  5. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Just "silentmode" är en så fundamental grundfunktion som används flitigt av de allra flesta, fruktansvärt arrogant gjort av dom att ändra detta så grovt utan att göra det valfritt o låta folk vänja sig.

    Allt var tusan inte bättre förr, speciellt inte mjukvara. Jag sitter ofta o väntar på patcher/buggfixar.
    Men det är skillnad på att åtgärda problem och att ändra runt på massa funktioner för att man tycker sig ha hittat på ett bättre sätt att göra nånting.
    "If it ain´t broken, don´t fix it" som det heter....

    Lollipop är in mina ögon en lika stor flopp för Google som W8 var/är för MS, mycket tack vare deras totala arrogans mot sina användare, dom lägger in och ändrar funktioner och användargränssnitt som DOM TYCKER att folk vill ha det, när väldigt många bara vill fortsätta ha det som det alltid varit.

    Vem har sagt att jag inte vill ha en låsskärm? Det jag vill ha bort är den extra helt tomma rutan som kommer upp först o måste viftas bort innan jag kan slå in min pin-kod.

    Har det hänt någonting medans telefonen varit låst så ska dioden blinka, när man då trycker på powerknappen så ska skärmen tändas upp och man ska då se de små ikonerna i raden längst upp så att man direkt där och då kan se VAD som har hänt, sen om man vill in så slår man bara sin pin-kod o så är man inne.
    Så vill jag att det funkar, så har det alltid funkat, så är jag van att det funkar. Vill JAG ha det så i MIN TELEFON så ska jag FAAN KUNNA VÄLJA ATT HA DET SÅ.
     
    Finskpinne gillar detta.
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Kör en annan launcher är en idé. Själv kör jag vahettereeee..... Nova tror jag den kallas. Prime någonting. Med powertoggleswidget får jag hur tyst jag vill, åtmintone på HTC One. Antar du kör ren vanilla, då du riktar inlägget mot Lollipop i sig, men det kan vara din telefontillverkare som valt lite snett.
     
  7. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag får direkt kalla kårar nerför ryggraden när jag börjar tänka i dom banorna, varför ska jag som användare behöva förlita mig på 3djeparts programvara för att slippa använda onödiga/onödigt avancerade funktioner i mitt operativsystem som jag inte vill ha??? Tanken går direkt till "start8" o alla andra vad dom nu heter som ploppade upp som svampar vid lanseringen av W8. Lärde sig inte mjukvarujättarna något av denna totalflopp??

    Varför envisas de stora mjukvarujättarna med att baka in så mycket skit det bara går i operativsystemen nu för tiden? Varför inte bara se operativsystemet som en grund att utgå ifrån o sen får ANVÄNDARNA SJÄLVA lägga till de funktioner de vill ha och använda??? Att MS gör detta förstår jag, men va faan händer inom google....

    En av de stora anledningarna att jag valde en Motorola var just att de hade rykte om sig att köra väldigt "rent" android, utan en massa onödigt krångligt fluff. Men va faan hjälper det när google lägger in sånt skit själva?

    Jag är väldigt teknikintresserad i allmänhet och datorintresserad i synnerhet, men just telefoner finner jag fullständigt ointressanta. Därför höll jag krampaktigt kvar i min då nästan 9år gamla Nokia 5140 tills nått år sedan. Jag var tvungen att motvilligt ge mig i detta träsk för att komma åt en del funktioner (appar) som underlättar min vardag rätt rejält.
    Men jag VILL INTE behöva nörda in mig i hur skiten fungerar, jag vill betala för en produkt som bara fungerar. Jag som vanlig dödlig slutanvändare ska inte behöva spendera oräkneligt antal timmar framför datorn för att sedan lägga en hel kväll på att ladda hem program och krångla med att "flasha" in gammal "firmware", göra återställningar och ominstallationer till höger o vänster bara för att få min jävla väckarklocka att fungera som den gjort i alla tider!!!!

    Jag KAN göra allt detta, inga problem alls.
    Men jag VILL inte.
    Jag tycker inte heller att jag SKA BEHÖVA göra det.
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Köp en iPhone. Det är nog din lösning. :)
     
    cavveman, jnsson och Keelhauled gillar detta.
  9. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    - Amen!
     
  10. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Så lösningen på problemet att jag inte kan ändra o göra inställningar som jag vill kunna göra för att passa mig är enligt dig att köpa en enhet med ett ännu mer inlåst och trångsynt operativsystem?? Bra tips :-*
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Skrev det med glimten i ögat.

    Du är inte nöjd med Lollipop men samtidigt ovillig att manuellt återgå till kitkat, med anledningarna "vill inte" och "ska inte behöva".

    Vad vill du vi ska göra?
     
  12. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Varit Androidanvändare sedan 2.2 (FroYo?) och har sett Android utvecklats till det bättre iom varje uppdatering, fram till nu. Designen verkar vara skapad av ett gäng praktikanter som har hotboxat under brainstormningen. Men framför allt är det den enormt överarbetade notifikationlisten som jag stör mig något enormt på. För mycket funktioner och möjligheter på så liten yta att det blir jobbigt, samtidigt som det är jävligt jobbigt att hantera sina notifikationer när listen med alla inställningar åker ner. Riktigt kass uppdatering.
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Varför uppdaterade du då?
     
  14. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Därför att det inte skadar att testa. Menar du att alla som är missnöjda ska nedgradera sig igen eller?
     
  15. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ok, då är jag med. Själv testar jag, efter ett tag, när jag läst om buggar några veckor.
    Hur nedgraderar jag till 4.4 utan root? (Om jag nu skulle vilja)
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Går inte på din HTC eller Samsung.
     
  17. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Kan inget annat än hålla med allt som skrivits som är negativt angående lollipop. Vadfan tänkte dem med "heads-up notifications"? Herre jävlar, största jävla floppen någonsin.. Går inte ens att stänga av notifikationer för en viss app utan att skärmen tänds automatiskt när just den appen får en uppdatering.. I dont get it. Att man inte kan slå av heads-up skiten är helt bortom mig. Känns som jag har en telefon som är helt defekt.. Står emellan inga notifikationer alls eller att telefonen tänds i fickan 50 tusen gånger om dagen, av.. ALLT.

    Hade jag vetat hur man flashar telefonen osv så hade jag gjort det sekunden jag insåg hur horribelt lollipop är, men jag gör fan inte det. Känns inte ens som jag ska behöva göra det.. Suck :<
     
    Last edited: 28 apr 2015
  18. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ok, då får man ha i beaktande innan man uppdaterar. Först tjatar många att uppdateringar inte kommer i tid nog, sedan uppdaterar de dag 1 och sedan gnäller de på nya "features"
    Jag förstår inte.
     
  19. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag har inte kört LP men kommer att göra snart. Och då lär diverse hack läggas in pronto. Visst, det kanske inte SKA behövas, men ibland så gör det det. Min G2 utan Xposed skulle vara hemsk. Det är väl därför man kör Android? Inte för att den ska vara klockren ur kartong. Äpplelur är bättre än android orörd men med root och roms ligger den i bakvattnet. Roota och installera custom recovery, in med någon skön rom så är du nog nöjd igen :). Detta är säkert något taffligt sätt att försöka få telefonen mer nybörjarvänlig och då har man offrat användarvänlig. Som iOS.
     
  20. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    men det är lixom inte ett problem eg det är ju bara ett annat sätt.. tryck på volymknappen en gång och tryck sen på tyst på skärmen hur svårt ska det vara?
    Jag kan hålla med om att det är "skönare" att bara hålla in volym ner i botten så är det klart men lixom det är inte speciellt jobbigt.

    menar inget illa med kommentaren men det här låter mest som gnäll och när du dessutom hjar en "varför ska jag" "jag vill inte" - attityd så... köp nå annat eller vänj dig.
    Annars håller jag generellt med om att lollipop utan tvekan är en av de sämsta releaserna de gjort med tanke på alla galna buggar som finns men det trackrecordet tycker jag google alltid har haft.