Diskussion: Uppdateringstråden Z1 Compact

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av cjb, 12 feb 2014.

  1. ace803

    ace803 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    11
    "Inom kort"...ska man skratta eller gråta
     
  2. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Väntar man på nånting gott - Så är det bara härligt.... :cry:
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Du också? Hur kan man vara så förvånad? ;-) Tre har släppt nya Android uppdateringar tillsammans men Sony (Ericsson) sedan 2011. Har då får bara något dygn efter, förutom den gången ingen fick för att Sony har problem med sina servrar och det tog då 3 arbetsdagar extra. :-)
     
  4. osterlindh

    osterlindh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    477
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    2 veckor sedan ni fick eran uppdatering. Sjukt va segt det skall vara å få ut den sista som majoriteten ska ha.... Frustrerande x)!
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jag är så glad att få den samma dag hehe
     
  6. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Jag uppfattar det som att du bestrider den information jag ger eftersom du verkar vilja rätt mig för saker jag aldrig sagt och påpeka sådant som du håller med om o_O Jag har inte påstått att en återställning kommer hjälpa, men att det är något man kan prova ifall det är något annat som kanske stör ut funktionen.
    Det stämmer det du säger att enheterna får sina respektive uppdateringar beroende på vilket CDA de har. Har jag heller aldrig bestridit.

    Jag har även varit i kontakt med Sonys Xperia support och tagit reda på mer. Till att börja med bekräftar även de att uppdateringen inte är stoppad. Den kommer att skickas ut till alla enheter sinom tid. Var inte allt för hård mot supporten då de oftast inte vet mer än vad som Sony själva skriver på sin blog när det gäller sådant här. Samma fakta vi också kan läsa. Däremot kan fick jag lära mig något intressant gällande uppdateringarna och varför t.ex. somliga med 3 fått den och andra inte. Enligt Sonys support är det inte bara CDA som styr när enheterna får uppdateringarna utan även telefonens serienummer (SE-nummer). De som redan fått uppdateringen från 3 har troligtvis en lite äldre Z1 Compact. Jag som fick min uppdatering den 13 april köpte min via 3 på våren 2014.

    Vilket jag personligen inte rekommenderar och varför kan du läsa i mitt tidigare inlägg:
    Detta gäller även från en obrandad firmware till en annan. Ska man göra detta gäller det att läsa på och vara 100% säker på att inga vitala filer är annorlunda. Enklast är att få det bekräftat från någon som redan tagit risken och gjort det, och då från samma CDA som en själv till ena annan. Men varför man alltid måste vara "först" är en annan femma ;) Själv hade jag snällt väntat på att den "rätta" uppdateringen släpps.

    Edit:
    Värt att notera kanske är att anledningen till att jag personligen inte rekommenderar detta är på grund av okunskap från min sida och jag har för lite information om det. Mycket möjligt att det inte finns några variationer av vikt mellan de olika releaserna och att det går att flasha kors och tvärs. Men då jag själv anser risken vara onödig så kan jag inte heller säga åt andra att göra det. Upp till var och en.
     
    Last edited: 1 maj 2015
  7. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Har inte bestridit något av det du sagt alls, däremot har jag påpekat att det högst troligen är en åtgärd som inte kommer att hjälpa. Lite trist att återställa telefonen och radera alla inställningar mm när det med största sannolikhet inte kommer hjälpa i detta fallet. Har man kollat sitt CDA och det skall finnas uppdatering till detta CDA, så visst prova en återställning.

    Att serienummer skulle vara inblandat har jag ingen aning om, har dock aldrig sett några tecken på detta.
    Ser det troligare som att de som har 3 och inte fått någon uppdatering inte heller har någon brandad mjukvara utan köpt en telefon som är ren och sedan lagt in ett sim från 3, men det kan ju lätt kontrolleras med de det berör. Hade även varit intressant om de 3 kunder som inte fått uppdateringen hade kolla vilket CDA dom har.

    Att du sedan rekommenderar andra att inte göra en sak baserat pga din eget okunskap förstår jag inte, speciellt inte på ett forum där många vana användare samlas.
    Vågar även påstå att det skilljer absolut inget på hårdvaran mellan de olika telefonerna så länge de har samma modellnummer, D5503 i detta fallet.
    Det är därför inte heller någon risk med att lägga in en annan mjukvara mer än eget kunnande om hur man gör detta.
    Så att ta en annan regions mjukvara till samma telefon är inget du brickar telefonen på om du inte själv gör fel när du flashar, men det är ju knappast mjukvarans fel.
    Detta har gjorts otaliga gånger av många användare just för att komma åt uppdateringar eller funktioner i mjukvaran.
    Besök gärna www.xda-developers.com så kan du se hur vanligt det är att byta ROM.
     
  8. SuperRikard

    SuperRikard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3 (Tre)
    Telefon:
    OnePlus 6T 256GB Midnight Black
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 Compact (D5503)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy SII (GT-19100)
    ROM:
    CyanogenMod
    Info:
    Ligger och skräpar med nytt batteri
    Platta:
    Sony Xperia Z2 Tablet (SGP511)
    Info:
    TWRP - Root - Xposed
    Det är vad jag fick för svar av Sony Xperia supporten.

    Jag är väl medveten om att det inte är ovanligt att byta ROM och XDA är inget nytt för mig. Min rekommendation är baserad på den lilla information jag fått från kunniga att det kan skilja på modemet etc. även mellan samma modeller som kommer från olika länder. Vilket kan leda till bootloops och i värsta fall en brickad enhet. Det är just därför jag specificerar att det är ett område jag har väldigt lite koll på i nuläget. Så har inget emot att bli upplyst. Jag försöker endast trampa försiktigt i de områden jag är osäker på för att inte strula till det för någon annan. Det är kanske dumt av mig att göra en rekommendation utifrån den informationen jag fått. Men det är också därför jag förklarar hur jag tänker med det. För de som har koll på detta och vet bättre kan skapa sin egen uppfattning. Skulle även tippa på att det finns minst lika många okunniga som huserar här som de som kan sin sak.
     
  9. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Jag säger inte heller att serienummer definitivt inte har någon påverkan, för det vet jag inget om, säger bara att jag har aldrig sett något som pekar på det. Men det kan ju även bero på att jag missat det i så fall.
    Men eftersom man får uppdateringarna direkt om man byter till annan regions mjukvara så pekar det inte på att serienummer har betydelse, det ändras ju inte för att man byter mjukvara.

    Sen tror jag att antingen du eller "de kunniga" har missförstått frågan.
    Ta t.ex. Z1C som finns i Japan, den har annan hårdvara och man kan inte använda dess mjukvara på våran modell, men den har ett annat D nummer (modellnummer).
    Så det är i princip rätt att det kan skilja på modeller från olika delar av världen, men då har de ett annat modellnummer också även om dom ser lika dana ut.

    Ett annat exempel på att det fungerar utan problem är min gamla Nexus, uppdateringarna var sega här i norden så många valde att flasha in playstore versionens mjukvara och fick uppdateringarna direkt.
    Däremot US modellens mjukvara kunde man inte ha eftersom den hade annan hårdvara, men den hade också ett annat modellnummer.
    Man skall alltså se till så man håller sig till samma modell nr så är det ingen fara.
     
  10. Matts N

    Matts N Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag tillhör också de som inte sett röken av någon uppdatering än. Är det det någon av er som fått uppdateringen som har rootat telefonen? Funderar på om det kan vara därför jag inte fått den än...
     
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Har inte rotat min lur
     
  12. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Ni behöver inte vara oroliga, Sony har inte släppt uppdateringen till alla Cust nr ännu.
    Om ni använder XperiFirm kan ni kolla vilka nummer som fått uppdateringen, cust nr i xperifiem heter CDA.
    För att se vilket nummer ni har i er telefon så slå följande "nummer" i telefonen, *#*#7378423#*#*
    Ni får då upp servicemenyn och skall titta i Service info / Software info, där kan ni se vilket nummer ni under "Customization Version".
     
  13. Zastoff

    Zastoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    34
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1c
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z5
    Platta:
    Sony Xperia tablet Z
    Min lur har Nordic Combined 1279-4149 så inget nytt till den ännu
     
  14. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Särbon fick sin Telenor Z1'a uppdaterad för en månad sen. Visst kan förseningar inträffa men informera då om nytt planerat datum. Var vänder man sig till på Telia för info?
     
  15. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Du kommer tyvärr inte få någon info från Telia förutom att det är påväg ut och att de inte stoppat utrullningen utan bara tar några enheter åt gången...
     
  16. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHH
    Sorry, behövde bara få det ur mig :-)
    Någon som vet vad som räknas som icke låst telefon i XperiFirm, är det de som heter StoreFront under Operator?
     
  17. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Om du menar för svenska marknaden så är det den som heter Nordic combined under market.
    Enklast är om du kollar vilket CDA nummer du har på din mjukvara, hur du gör det står ett part poster upp.
     
    (SiC) gillar detta.
  18. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Då avslutar man ytterligare en jobbvecka utan att ha fått uppdateringen :(
     
  19. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    SuperRikard och osterlindh gillar detta.
  20. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Titta just nu, men inte då... Men det kommer säker vad det lider, var sak har sin tid... ;-)