Jag står inte ut med lollipop-skiten längre...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kent-Allan, 27 apr 2015.

  1. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Visst tusan går det bra att fixa till så att telefon håller käft om nätterna men ändå ringer med larmet på morgonen. Finns säkert väldigt många som gillar dessa nya kraftfulla verktyg där man kan schemalägga vad som ska låta hur och när det ska låta.
    Men VARFÖR inte bara lämna kvar det gamla hederliga sättet för oss tjurskalliga som har gjort nånting likadant i snart 20år och nöjer oss med det?? VARFÖR inte bara låta vibratorn stänga av sig av det där sista extra klicket neråt på volymknappen??? VARFÖR inte bara ha kvar valet "ljudlöstläge" i powermenyn?
    Inget av det hindrar införandet av det nya, varför måste det nya sättet ERSÄTTA det gamla istället för att bara läggas till som ett KOMPLEMENT, ett mer avancerat VAL för DE SOM VILL???

    Det är en principsak

    Samma sak mer notifieringar.
    Om jag t.ex nöjer mig med ett pling och en liten brevsymbol längst upp i skärmen när jag får ett mail så SKA jag kunna VÄLJA att ha det så. Även om nån fåne hittat på ett nytt mycket "bättre" sätt att göra det på så måste JAG som användare ALLTID ges möjligheten att VÄLJA om JAG vill ha kvar det som jag har det eller om jag håller med om att det nya påhittet faktiskt är bättre.

    Visst faan låter jag gnällig, jag vet.

    Det som gör att jag gnäller är nog egentligen att jag inte alls var medveten om vad det innebar att göra hoppet från 4.4.4 till 5.0.2, vad jag kan minnas såg det inte ut som nån större grej när den där rutan ploppade upp o sa åt mig att det fanns en programuppdatering. Om jag visste då vad jag vet nu så hade jag hellre gnagt av mig min högra hand än att trycka "ja" på den frågan.
    Jag är väldigt medveten om fördelarna med att alltid hålla all mjukvara uppdaterad efter mina snart 25 bakom skärmen på en PC, jag uppdaterar nästan dagligen någon mjukvara i någon av mina många datorer, för att allt alltid ska vara up-to-date.
    Därför såg jag det som fullt naturligt att även min lille "fickdator" ska ha mjukvaruuppdateringar ibland, men det var aldrig nån som gjorde det uppenbart för mig att jag valde att installera ett helt nytt operativsystem. Jag inser att det var slarvigt av mig......

    DÄRFÖR blir jag nu förbannad att inte Motorola eller Google kan fixa en knapp åt mig att bara trycka på för att återställa telefon till programvaran innan, det gick ju bevisligen hur bra som helst att skicka en fil som fixade det åt ena hållet, borde inte vara några större problem att fixa en som gör åt andra. Bara viljan som saknas.
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Stock-android eller något annat? Mina enheters skärmar kommer i alla fall inte på när jag får notifikationer.
     
    Last edited: 29 apr 2015
    jnsson gillar detta.
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Fast det fungerar inte så. Utvecklingen går framåt, inte bakåt, varför skulle då företag då ge användare möjligheten att gå bakåt när företagen (Google i detta fall) tjänar pengar på nya saker? Är inte logiskt någonstans.

    När det handlar om OS-uppdateringar, alltså en bump upp till en helt ny version, så får man faktiskt ta eget ansvar och se vad som är nytt. Plus man kan ju knappast ha missat något av det då allt finns på internet och är viralt idag.
     
    maxperes gillar detta.
  4. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag vill inte bakåt, jag vill framåt.
    Men jag vill gå framåt på mitt sätt. Varför ska man acceptera en massa onödiga ändringar i användargränssnittet bara för att det kommer en uppdatering??

    Att gå framåt är enligt mig att fixa bugar, fixa så att hårdvaran utnyttjas effektivare, gör saker mer energieffektiva så batteriet håller längre, röj upp bland all oreda i koden, osv osv
    INTE att flytta runt på saker i användargränssnittet och lägga till massa fluffiga funktioner!
    Folk som är intresserade av sånt fluff fixar att installera sånt på egen hand efter eget tycke o smak, jag lovar.
    Alla dessa ändringar som Lollipop förde med sig i användargränssnittet fanns det säkerligen redan appar som kunde fixa i KitKat?? Lägga till funktioner o fluff är sällan ett problem via appar är har jag märkt.

    Förklara gärna hur du tror att Google tjänar mer pengar på att jag uppdaterar min telefon till Lollipop än om jag hänger kvar på KitKat.
    Det dom skulle tjäna ofantligt på är att faktiskt LYSSNA på sina användare istället för att bara köra på o SÄGA ÅT DOM vilka ändringar som är bra att göra.
     
  5. ladyspike

    ladyspike Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Känns som du borde sälja din Android telefon och köpa en en gammal hedlig med knappar...
     
    tcntad, ASR och jnsson gillar detta.
  6. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Och att gå framåt är även visuella uppdateringar. Nej alla dessa förändringar i UI't gick knappast att återskapa med tredjepartsappar.
    Material Design är inte bara utseende för telefonen, det är Googles vision på ett responsivt och enhetligt utseende för smartphones till datorer och internetsidor.

    Om du vill gå framåt på ditt sätt så får du väl titta dig om efter andra operativsystem eller lära dig att bygga ihop en KitKat-baserad firmware av source coden som Google tillhandahåller offentligt.
     
    tcntad och jnsson gillar detta.
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Sedan får vi skilja på telefonlaunchers "stock" och Android "vanilla" stock. HTC, Samsung gör lite hur och som de vill. Gäller dessa problem alltså någon specifik telefontillverkare eller är det en Android-feature? Det är lite skillnad på kottar och morötter. Bara så vi alla pratar om och menar samma sak.
     
  8. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    samsungs variant av android antar jag är det rätta svaret. Har S6an och kör stock. Ej flashat eller liknande. Där ser man, kanske bara min/andra samsung S6or som beter sig som detta.
     
  9. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Tro mig, ingen vill det mer än jag själv.

    Skulle hoppa ut o sätta mig i bilen direkt och åka o köpa en om det fanns nån som klarade av att köra de appar jag behöver i vardagen, tyvärr finns ingen sån. Tro mig, jag forskade i ämnet runt ett år innan jag till slut gav upp o köpte Moto G´n...

    Väldigt många verkar enbart focusera på "visuella uppdateringar", tyvärr även mjukvaruutvecklarna verkar det som. 90% av skrytet i changelogsen är ju numera bara grafiska ändringar och nån knapp de flyttat plats på o så kallar dom det för innovation o_O
     
  10. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Har spenderat ett par timmar nu med att läsa på ang både Lollipop och "material design". Insåg då att jag faktiskt inte hade en aning om vad det var eller innefattade. Har bara snappat upp namnen lite överallt utan att reflektera över vad det var eftersom mitt intresse för hela grejen är noll o intet.

    Jösses säger jag bara nu, va är det som får folk att tråna efter den här skiten??

    98% av alla funktioner dom lägger till är fullständigt menlösa och onödiga. Efter varje ny rad jag läst så poppade det legendariska citatet av Peter Griffin upp i mitt huvud "OMG, WHO THE HELL CARES!!"

    Hur i hela friden kan den nya designen "material design" vara så totalt misslyckad när de bevisligen spenderat tiotusentals mantimmar på att ta fram det?? Fyrkantiga lådor i tråkiga färger... jo det är svårt att skapa :eek:
    Jag gissar att det vart många o långa kafferaster under utvecklingen o så fick nån stackars praktikant koka ihop nått veckan innan det skulle vara klart. Genomtänkt och genomarbetat är det då faan inte. Men framför allt är jag förundrad över vad som gjorde att de ens kände behovet, allt funkade ju redan bra, varför laga nått som inte är trasigt?

    Jaja, ska få ordentlig hjälp av en polare som hängt med i denna sväng under åren, efter helgen så snurrar antingen 4.4.4 eller CM11 i luren o mitt blodtryck är förhoppningsvis nere på rimliga nivåer igen.
    Så kan Google ta sitt "material design", sina notifieringar, tomma skärmar och sina krångliga prioritys o köra upp nånstans där solen inte lyser!
     
    kalleboston gillar detta.
  11. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Testat iphone? Betydligt mindre pill och mycket är sig likt sedan 2007!
     
    Sweden2 och tcntad gillar detta.
  12. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Helt rätt!
    Utveckling är fruktansvärt, nya designtankar är fruktansvärda, interaktionsdesign är fruktansvärt.
    Full speed ahead but facing backwards!

    Fast i ärlighetens namn har Lollipop på många ställen lite för låg kontrast för att vara riktigt bra, om man vill ha ett system som funkar för folk med nedsatt syn t.ex.
     
    Sweden2 och tcntad gillar detta.
  13. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Finns inte ens på kartan i min värld, inte ens om den vore dubbelt så bra som alla andra telefoner på alla sätt o vis och var gratis skulle jag ta i skiten av principskäl. Apple har jag total bojkott mot.

    Men ALL förändring är inte bra, all förändring är inte alltid helt genomtänkt. Det låter säkert skitbra när de sitter där på sina utvecklingsmöten och tycker att dom har tänkt på allt, klappar varandra på axlarna för att de är så duktiga o har kommit fram till så bra saker. Men när det sen kommer ut till den stora massan så uppdagas problem efter problem efter problem..... samma visa varenda gång.

    Väldigt många verkar lyda under tänket att bara för att nått är nytt och annorlunda så är det spännande o häftigt och måste givetvis vara bättre än det som är äldre.

    Nått som väldigt många också glömmer att tänka på är att vi alla värdesätter olika saker. Något som jag värdesätter väldigt högt i en telefon tycker kanske många andra är helt oviktigt, och tvärtom.
    Om jag värdesätter minimalism och enkelhet så anser jag att grafiskt lull-lull, iconer som snurrar o blinkar och liknande "inovationer" är en försämring och inte en förbättring.

    På nästan ALLA grundläggande sätt är fortfarande ALLA smartphones långt långt långt efter de äldre "knapptelefonerna", det jag i första hand tänker på då är stryktålighet, batteritid, prisvärdhet och hur de ligger i handen när man pratar i dom.

    Det stora problemet är att utvecklarna ser enheterna som en fickdator med telefonfunktion, istället för att vända på det o försöka göra TELEFONER med lite extrafunktioner.

    Om jag kunde köra min internetbank, mitt mobila bank-id, synka min kalender och shoppinglista mot tjejens samt ta emot E-mail på ett vettigt sätt i min kära gamla 5140i så skulle jag ha kvar den i bruk än.
    Den går lätt 1 vecka på en laddning, den tål att tappas i hårda betonggolv flera gånger dagligen i flera år tid (jag har provat). Man kan svara i den samtidigt som man har motorolja över hela händerna, det gör inget, man tar bara trasan med thinner o torkar av den senare, osv, osv...
    Inte en ända programvaruuppdatering på över 10år och ändå lyckas den leverera 100% dag in o dag ut, månad efter månad, år efter år. Varje gång man trycker på en knapp så händer det som ska hända när man trycker på den knappen. Som längst hade jag den igång över 3 år i sträck, vilken smartphone klarar det testet?
    Att den dessutom kostade knappt 5% av vad en ny topp-lur kostar idag.... ja, jag vet inte vad det säger om "utvecklingen".

    Det gamla citatet av Henry Ford att "om jag hade frågat folket vad de ville ha så hade de svarat snabbare hästar" innan han byggde den första bilen. Visst är det ibland så.
    Men oftast är det faktiskt bättre att utveckla produkter/tjänster som MÖTER behov, alltså låt behovet uppstå först, sen sätter man sig ner o funderar ut en bra lösning.
    Idag verkar väldigt mycket programvara utvecklas på ren spekulation, nån hittar på nått som den tycker är ballt/fränt, utvecklar det o sen släpper man det o ser hur marknaden reagerar. Allt i hoppet om att vara den som kommit på "the next big thing"....

    PS, min Moto G kör nu CarbonROM baserad på 4.4.4. Allt funkar som jag vill o mitt batteri räcker 2-3dar igen, allt är frid o fröjd.
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    med lite eftertanke på det du skriver kan jag bara säga.. fucking spot on!
     
  15. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Du inser väl att det är precis detta som gör batteritiden så sjukt dålig på dagens telefoner?
    760 mAh hade inte tagit dig långt om den skulle jobba med lika mycket som dagens telefoner.
     
    Jokkestar gillar detta.
  16. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Det hade dock räckt betydligt längre om operativsystemet gjorts så minimalistiskt och effektivt som möjligt. Vill användaren sen ha massa fluffiga funktioner, iconer som rör på sig, mjuka runda former med skuggor o saker som är "interaktiva", ja.... då tycker jag att det får man lägga till efter tycke och smak.

    Operativsystemet i sig ska i min mening ALLTID hållas så enkelt/rent/effektivt det bara går och ALL utveckling av det ska baseras på viljan att göra det ännu enklare/renare/effektivare. Ett operativsystem ska vara grunden som allt annat utgår ifrån, alla funktioner som användaren vill ha får denna lägga till själv.
    Det ska vara som en tom vit fyrkantig låda, sen är det upp till varje användare själv att lägga till de funktioner denne vill ha i just denna maskin.

    Tyvärr tycker tydligen inte "den stora massan" som jag, man varför ska det påverka mig att få MIN telefon som JAG vill ha den?
     
  17. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Inte för att vara den som är den, men jag tycker det låter som att det du söker är en gammal hederlig backelittelefon.

    En (stor) del av utveckling är att "misslyckas", lära sig av misstagen och sen göra det bättre.
    Av det du skriver verkar du inte ha det minsta intresse av att ha modern teknik.

    När det gäller allt lullull så är det så enkelt att tillverkarna är så illa tvungen att se till att göra en telefon som passar "alla" för att ha en chans på marknaden.
    Den stora massan har inget intresse alls av att pilla med sin telefon och lägga in diverse program/lullull.
    Tycke och smak är inte mer än utseende och märke för den stora massan.
    Svårare än så är det egentligen inte.
     
  18. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Hahah det är ju precis så Android fungerar eftersom det är så öppet. Du kan göra vad fan du vill med din telefon.
     
    maxperes gillar detta.
  19. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Det du missförstår är att väldigt många skiter fullständigt hur UI´t ser ut och känns, de bryr sig inte om knapparna är runda eller fyrkantiga, de bryr sig inte om iconerna rör på sig eller inte, de pillar inte med inställningar fram o tillbaks 18 gånger om dagen. De vill bara att skiten ska funka, vara stabilt och pålitligt.

    Det jag själv till 90% gör via UI´t på på min egen lur är att trycka på den gröna knappen när det ringer och den röda när jag pratat färdigt. Bläddra runt i menyer, göra olika inställningar och installera "appar" är något jag gör första dagen, då ställer jag in allt som jag vill ha det o sen ska det bara rulla på.

    Klart som tusan man KAN göra vad man vill.
    Anledningen till mitt missnöje just nu är ju att de ändrat så mycket, tagit bort så mycket och hittat på så många nya dumheter som jag inte trivs med. Som INTE går att VÄLJA BORT via inställningar. Ända lösningen är att låsa upp filsystemet (och därmed förlora garantin) och lägga in egen programvara som baseras på äldre versioner av operativsystemet för att FÅ TILLBAKA funktioner som man har vant sig vid, samt SLIPPA nya dumheter dom hittat på som man inte har nått intresse av.
     
  20. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Det va väl det jag menade. Att de flesta skiter i hur UI och annat ser ut och fungerar, men att tillverkarna måste göra nånting för att utveckla och tävla mot de andra tillverkarna. Det innebär så klart förändring.

    Ska jag vara helt ärlig ser jag inte problemet. Det kan ju inte vara en total överraskning för dig att saker ändras i en stor systemuppdatering?
    Bara låta bli att installera den ju. Då är ju allt status quo för dig och inget ändras.

    Annars är det nog bara att vänja sig. Adapt and overcome typ...
     
    maxperes gillar detta.