ROM: [ROM][May 17][5.1.1] Spring

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - ROM-filer och utveckling' startad av pemell, 10 apr 2015.

  1. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Va inne på xda och läste din tråd där, inge dåliga kommentare du får där! Skoj att se! Blev lite sugen på att testa så får ta mig lite tid nu i helgen
     
    pemell gillar detta.
  2. pemell

    pemell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    39
    @droidsmurf@droidsmurf

    Släpper en uppdatering idag som jag tror att du gillar :)

    Och ja, jag har använt telefonen, inte bara låtit den ligga, även om jag sov rätt länge ;)

    [​IMG]
     
    droidsmurf gillar detta.
  3. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Låter spännande! :)

    Du råkar inte ha en pushbulletkanal?
     
  4. pemell

    pemell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    39
    2015-04-30

    So, it's time for an update again. I will try to explain as easy as possible what is implemented in this version.

    A CPU can idle, that means it doesn't have any runnable task and settles on a low frequency to save power, thus making your battery last longer. Even if all CPU's idles there's still interruptions going on, a lot of them, so it can do the kernel housekeeping, reconsider which process should be running and catch up with RCU callbacks. Until now the timer interruptions has only been triggered on an as-needed basis when the system been idling. This is usually interesting for energy saving.

    It's now the new implementation comes to action. Let's say all cores are idling and one or two CPU's wake up to each of their own handle a single runnable task. Thus, there's no need for the housekeeping CPU to interrupt those CPU's and make them reconsider which process they should be running, cause there's is only one single task which they are currently taking care of.

    So, this new implementation disables those timer-interruptions on CPU's which handles one single task, thus saves you even more battery.

    Now my head hurts, because I needed to do A LOT of reading to understand this and to decide on if an implementation would be fruitful. There has been many improvements in kernel versions beyond 3.10 and I've also implemented a scalable detection of all-idle state. So this should save you power and improve your battery life.

    On top of this multiboot compatibility is implemented.

    Cheers
    Per
     
  5. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Sådär. Då har jag flashat in spring! Första jag tänkte på va att den känns väldigt mjuk å skön!
    Nu blir det sängen.
     
    pemell gillar detta.
  6. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    OK, rond två med Spring ;)

    bra flyt, har det varit hela tiden, tycker inte det verkar haka sig någonstans. Kör iofs inga tunga spel eller liknande. Batteriet beter sig mycket bättre, jag kör ju son sagt alla tjänster igång, bla Now osv, kopplad till med moto360, streamar musik, laddade ner en N5 rom på 4G och lite annat, dvs har varit aktiv med användandet idag sen jag tog den ur laddaren imorse. Hittills nöjd med batteriet.
    Trots att jag väcker den hela tiden.

    Önskemål om navbar settings kvarstår dock för min del, de är för stora för min smak. Saknar även quick toggle för Sync i pulldown menyn.

    Annars, bortsett från dessa två petitesser, supernöjd!

    [​IMG]
     
  7. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Att ta bort Google now appen med titanium är lugnt eller?
    Stör mig på att jag rätt så ofta råkar trycka på hemknappen å dra uppåt och kommer in i Google now. Tog bort den på euphoria och märkte att inget blev knas men vill dubbelkolla bara.
     
  8. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Tror du kan radera Google Now när du vill. Dra en backup på den försäkerhetskull.
    Dragit in Spring igen, nöjd att den inte krypterar nu. Nu skall jag återställa allt, radera en heldel av CMs appar och så är det tuta och köra :)
     
    poipen gillar detta.
  9. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Fråga till er som kör Spring, kör ni med den inbyggda kernelen eller kör ni tredje part? För satan vad törstig min mobil är på Spring emot Chroma tex.
     
  10. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag testar mig fram just nu, för tillfället kör jag leankernel som har cm 12.1 stöd sedan några dagar.

    Är inte hundra nöjd ännu, även om det blev något bättre. Batteriet blev något bättre med inbyggd kernel oxo efter senaste uppdateringen. Jag städar för tillfället och letar appar som skulle kunna spöka. Så fort jag kommer till en nivå jag är nöjd med kommer jag testa inbyggd kernel igen. Just nu drar den lätt 10-12% över natten tex, mot tidigare ca 4-5%.
     
  11. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Okej, får fundera på Leankernel då. Dessutom verkar mobilen har problem med 4G också. Den envisas gärna med 3G även om jag är ute fritt och mer eller mindre glor på 4G antennen.
     
  12. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    4G el 3G har jag inga problem med, funkar fint.
     
  13. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Givetvis, men att alltid nästan ha 4G till enbart 3G känns underligt. Dragit in Leankernel nu.

    EDIT: Nu fick jag LTE :D
     
    Last edited: 4 maj 2015
    droidsmurf gillar detta.
  14. pemell

    pemell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    39
    2015-05-04

    New: This has been a very long weekend. I needed to revert the feature introduced in the last build, hands down. It was just not ready for a 32 bit system.

    But I was convinced there was more to do to prolong battery life and I've updated both the idle driver and the suspend (deep sleep) code.

    On top of that the following new features are implemented:

    - MSG_FASTOPEN is now enabled by default. You can try it in your chrome browser. Enable the "TCP Fast Open" flag. TCP Fast Open is an optimization to the process of stablishing a TCP connection that allows the elimination of one round time trip from certain kinds of TCP conversation, which can improve the load speed of web pages. In Linux 3.6 and Linux 3.7, support was added for this feature, which requires userspace support. This release enables TCP Fast Open by default.

    - TCP auto corking. When applications do consecutive small write()/sendmsg() system calls, the Linux kernel will try to coalesce these small writes as much as possible, to lower total amount of sent packets - this feature is called "automatic corking". Automatic corking is done if at least one prior packet for the flow is waiting in Qdisc queues or device transmit queue. Applications can still use TCP_CORK for optimal behavior when they know how/when to uncork their sockets. A new sysctl (/proc/sys/net/ipv4/tcp_autocorking) has been added to control this feature, which defaults to enabled. For benchmarks and more details see the commit link. For benchmarks see this commit.

    Cheers
    Per
     
    Davil gillar detta.
  15. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Har du missat att ge nya uppdateringen rätt filnamn eller ska den verkligen heta:
    cm-12.1-20150504-UNOFFICIAL-shamu.zip
    ;)

    Edit : fixad :)
    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 4 maj 2015
  16. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Vilken radio har du?
    Jag måste faktiskt säga att jag är riktigt nöjd med denna rom och då med medföljande kerneln :). LTE fungerar som det brukar och jag har inte märkt av varken sämre eller bättre batteritid jämfört med Chroma + leankernel. Men som sagt, jag är ingen batteritidsexpert mer än att jag brukar märka av om något ser onormalt ut. :D.

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk 2
     
    pemell gillar detta.
  17. linuxares

    linuxares Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    939
    Mottagna gillanden:
    210

    MINA ENHETER

    Jag kör Basbandsversion MDM9625_104446.01.02.95R

    EDIT: Dragit in senaste rom. Får se om de gör någon skillnad. Annars över ger jag denna rom till Chroma igen.
     
    Last edited: 5 maj 2015
  18. pemell

    pemell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    39

    Hej David! Vad kul att höra att du är nöjd :)

    Skillnaden vad gäller potentiell batteritid torde vara minimal mellan olika kernels. Så länge ingen av oss, för att ta ett exempel, har stängt av någon funktion, typ mpdecision, och kör med två kärnor online i idle. Tänk er att kernel koden är sammansatt av "9,868,933 lines of code, 12,020,528 lines with comments included, spread over 36,595 unique files" så gör det inte mycket skillnad om man ändrar 1 000 kodrader :)

    Vad som kan göra skillnad är vilken toolchain man använder för att kompilera kerneln.

    Annars så finns inte så jättemycket att göra. Man kan trixa med olika governors, underklocka och undervolta (rekommenderas ej!!!) men i slutändan är batteritiden avhängd de funktioner du har påslagna och vilka wakelocks dina appar skapar.

    Med det sagt så har jag uppdaterat deep-sleep koden och idle drivern i senaste uppdateringen.

    Ha en bra dag :)
     
    linuxares gillar detta.
  19. pemell

    pemell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2015
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    39
    2015-05-07

    New: Added a quick setting tile to toggle expanded desktop. This is something I miss, as I in landscape mode, when reading an article or pdf, want to take as much advantage of the screen size as possible. Kernel-wise there's several updates regarding memory management. And CM upstream changes, as usual.

    Cheers
    Per
     
  20. christianX0

    christianX0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Drar in Spring ikväll med Leankernel(enbart för KCAL support), ska bli kul att testa denna efter att min N6 varit hos farbror mobildoktorn i nästan tre veckor..☺
     
    pemell gillar detta.