Operatörernas resultat Q1 15

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 21 apr 2015.

  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Så fort återköpet och min förlängning jag gjorde av bortplockad så ska jag ringa och diskutera med dom så får vi se hur generösa dom är :)
     
  2. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Ett stort problem med dessa återförsäljare är att de fokuserar sin försäljning på personer som inte vet bättre. Majoriteten av deras kunder är äldre, handikappade, invandrare och andra kundgrupper som har svårt att förstå vad de ger sig in på. Det är relativt "enkelt" att lura på någon av dessa kundgrupper flera abonnemang där de får ny dator, ny mobil, ny surfplatta och flera tillbehör för någon tusenlapp i månaden där kunderna tror att de gjort världens klipp och är en supernöjd kund på papperet. Men i själva verket har kunden köpt flera abonnemang som de inte använder och betalar extrema överpriser på datorer, mobiler och surfplattor som bara kostar kanske en fjärdedel så mycket om man kollar upp priserna på tex Prisjakt. Och i fall där kunder kollar upp i efterhand vad de gett sig in på och inser att de blivit lurade och försöker ångra köp så går det inte, för dessa butiker har oftast varken öppet köp eller ångerrätt, vilket ändå inte har någon betydelse, då säljarna har som rutin att öppna förpackningarna och sätta igång produkterna i butiken så att öppet köp slutar gälla innan man ens köpt produkterna.

    Om vi då jämför dessa oseriösa återförsäljare med telemarketing-bolag, som Tele2 och Telenor använder sig av, så kan vi nog alla hålla med om telefonförsäljare är en nagel i ögat. Men TM-bolag säljer oftast redan befintliga kampanjer som operatörerna själva sätter prissättningen på. Det betyder att även om en telefonförsäljare kan "lura" på folk abonnemang så kan de inte få folk att betala fantasisummor för skräpprodukter (mer än det som operatörerna själva säljer). Dessutom så har man ALLTID två veckors ångerrätt över distans där man enligt eu-lag har möjlighet att under dessa två veckor testa produkten grundligt och sen ångra sig om man inte är nöjd.

    Det är sant att Tre har bättre kundnöjdhet i mätningar som SKI, men det betyder inte att Tre, ur ett rent säljmoraliskt perspektiv (bland annat), definitivt är den sämsta operatören idag. Vilket, som sagt, är en stor faktor till deras positiva säljresultat jämfört med de andra operatörerna. Det är ren fakta, helt enkelt.

    Sorry, för wall of text.. :)
     
    jnsson gillar detta.
  3. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kan inte förstå allt hat 3 får.

    Jag hade Tele2 väldigt många år, alltid 45-60 min väntetid till kundservice, fick lusläsa alla räkningar då de dragit för mycket pengar(fick efter en del om och men återbetalt 800 kr) , överbelastat 3G nät, avbrutna samtal och när jag sagt upp skiten så FORTSATTE de komma räkningar på e-faktura.

    Ringde till deras kundjänst och fick prata med någon otrevlig person som ifrågasatte varför jag sagt upp abonnemanget, han ville inte disskutera att de skickar räkningar till mig fast mitt avtal var uppsagt.

    Tillslut erkände han att de va ett "misstag" eller "tekniskt fel" och akumulera fakturan.

    Flera på jobbet tipsade om 3 och jag vågade chansa, har sedan dess aldrig vart så nöjd. Allt som va så dåligt med Tele2 var/är så jäkla bra med 3.

    Går snabbt att komma fram till kundservicen som är trevliga och fixar problemen, där jag rör mig alltid bra täckning och hastighet. Kan fortsätta rabbla upp allt som är bra med 3 men vill inte låta som någon fanboy så skippar det.

    Summa sumarum för min del iaf, missnöjd Tele2 kund och toknöjd 3 kund!
     
    stealth.pilot och 6150 gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Dom gånger jag har kontaktat Tele2 senaste året så har jag som mest fått vänta 10 min, normalt inte ens någon kö. Det som du skriver med kön påminner mig om Tele2 för typ 2-3 år sedan. Har inte hat mycket problem med hastighet eller täckning med Tele2. Jag har haft sämre täckning med 3 som jag övergav i min iPad o skaffade Tele2 istället pga täckningen som är dålig på mitt kollo vilket jag är på ofta
     
  5. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Saken är att det är i stort sett ingen skillnad mellan de olika kundtjänsterna mellan de olika operatörerna. Det är till 99% bara slumpen som avgör om man kommer till en bra kundtjänstmedarbetare eller en dålig. Och hur lång kö det är handlar i oftast om vilken tid på dygnet man ringer.

    Det är bara att kolla på senaste SKI:
    [​IMG]

    Skillnaden mellan tex Tre och Tele2 är mindre än 1%, så man kan ganska enkelt konstatera att alla operatörer är i stort sett lika jäkla dåliga. Jag menar, i hur många andra branscher har det BÄSTA företaget ca 70% kundnöjdhet??

    Jag hoppas att de kommer att ta med Vimla och Hallon i nästa sammanställning, jag kan tänka mig att resultaten kommer att se annorlunda ut då.. :)

    Men det var lite OT.. :P
     
    Moby gillar detta.
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Den minskningen är ju helt följdriktig. De har ju i princip slutat med sina kontantkort i butikerna. En hel del butiksanställda vet inte ens om hur man kan få tag på ett kontantkort.

    Telenor verkar ha bestämt sig för att i realiteten ta bort kontantkort.
     
  7. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Här är en väldigt bra granskning gjord av Anders Nyman på knyt.se:
    http://knyt.se/blog/2015/05/14/darfor-gratis-luras-aterforsaljarna/

    Här går man igenom ganska grundligt hur Tre via återförsäljare kan systematiskt lura kunder, både på abonnemang och hårdvara.

    Tre är de enda idag som tillåter försäljning på detta sätt och det är ganska uppenbart att detta är den största förtjänsten till Tres "framgångssiffror".

    Grattis Tre....

    Men det verkar i alla fall att Tre ska tänka om nu efter denna granskningen. Fast och andra sidan har de lovat samma sak tidigare, så vi får se.. :P
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bästa är ju också att 3 säger att dom inte får lägga sig i vilka priser återförsäljare tar, se citat:
    Nu är det som jag skriver inte riktat mot dig Tokas, tänkte bara skriva det också, då du inte skrev det