Mobil hotspot fungerar inte (Ej löst, men sannolikt förklarat)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Droid_270, 25 apr 2015.

  1. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Mobil i fråga: Sony Xperia Z3 Compact D5803 med Android 5.0.2

    Jag har tidigare utan problem kunnat använda telefonen som en mobil wi-fi hotspot. Nu fungerar det varken med wi-fi hotspot eller USB-delning (tethering). Jag lyckas inte para ihop telefonen via Bluetooth, så det får anses inte fungera heller.

    Primärt försöker jag ansluta en Samsung/Google Chromebook 503C, men har även utan framgång provat med en laptop med Unbuntu 14.10 på.

    Wi-fi hotspot: Jag ser i telefonen att Chromebook "erhåller IP-adress". Chromebook meddelar dock efter en stund "Failed to connect to network 'Telefonen' - DHCP lookup failed".

    USB-delning: "Failed to connect to network 'Ethernet' - DHCP lookup failed". När jag försöker koppla upp mig via USB-kabel stänger jag av Chromebooks wi-fi för att undvika eventuella krockar.

    Jag har - för säkerhets skull - provat med telefonens wi-fi på- och avslaget även om det inte ska vara ett problem. Jag har även startat om såväl telefon som Chromebook.

    Datorerna klarar av att koppla upp sig mot andra trådlösa nätverk i min närhet.

    Jag får en känsla att dessa problem uppkom efter uppgraderingen till Android 5.0.2 men har egentligen inget belägg för det. Mobilt data fungerar som vanligt i telefonen så det bör inte vara en abonnemangsfråga.

    Är det någon som har idéer om vad jag kan göra för att åter kunna använda telefonen som hotspot?
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har du fabriksåterställt efter uppdateringen? Brukar vara bra vid uppdateringar av androider.
     
  3. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Med fabriksåterställt menar du "blåsa" mobilen helt och installera allt på nytt?

    Nej, det har jag inte gjort och det skulle ju vara skönt att undvika, men det kanske är en utväg? Jag avvaktar en stund ändå innan jag blåser mobilen.
     
  4. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var så jag menade,ja. Tyvärr brukar det vara nödvändigt för att slippa problem.
     
  5. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Japp har noterat samma sak med min S5. Var tvungen att skicka in den på service hos Samsung. Mobilen kom tillbaka och hotsport fungerade. Men mobilen meddelade oxå att det fanns en uppgradering av firmwaren. När jag installerade uppgraderingen slutade hotspotten att fungera, telefon skickades i retur till Samsung. Även om man fabriksåterställer telefonen så får man inte hotspotten att fungera. Det måste alltså finnas en bugg i sista uppgraderingen so gör att hotspotten slå ut.
    Vi får se vad som händer när telefonen kommer tillbaka från Samsung. Tre felreturer och de byter ut telefonen till en ny.
     
  6. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Man lever på hoppet!
     
  7. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Nu påstår verkstan att Hotspotten skall funka:
    Följande har man gjort
    "Täthetsprov OK
    Byte av nätverksdel
    Byte av skaldel
    Uppdatering av mjukvara samt fabriksåterställning med senaste mjukvara som skall korrigera nätverksproblem.
    Enheten öppnad och undersökt för eventuella fuktskador, ej funnit någon fuktskada.
    Produkten fungerar utan anmärkning vid slutkontroll."
    Vi får se om det stämmer när jag hämtar ut den i butik.
     
  8. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Det låter nästan som det som återstår är att blåsa telefonen som Kate föreslog.

    Som sista halmstrå drog jag iväg ett mejl till operatörens tekniska support. Det kan ju plockas upp av en tekniker på gott humör och med bred erfarenhet.

    Hoppas din lur funkar nu.
     
  9. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Jag fick samma problem på min Samsung Galaxy Core Plus har du testat att byta lösenord och ändrat från datorn? det funkade för mig
     
  10. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Gjorde samma sak men fungerade inte.
     
  11. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Nu hänger jag inte med? Lösenordet för hotspoten? I så fall ja, så väl lösenord som namn.
     
  12. Vivadata

    Vivadata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Japp nu fungerar Hotspotten!
     
  13. Droid_270

    Droid_270 Guest

    Jag har varit i kontakt med Sony Xperia Support. De skriver:

    "I vissa anpassningar av Lollipop så är det dessvärre strul med Hotspotdelning, både via Wi-Fi och tethering. Detta beror på att "Dial up"-nätverket (APN) inte är tillgängligt. Vi kommer dock att lösa detta i en kommande uppdatering både direkt i telefonen och via vår datorprogramvara. "

    Jag antar att jag har en av vissa anpassningar.

    Problemet ej löst, men sannolikt förklarat.