Jag står inte ut med lollipop-skiten längre...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Kent-Allan, 27 apr 2015.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tiden det tagit dig att skriva alla inlägg här hade du hunnit lägga tillbaka KitKat på din telefon igen och varit nöjd.
     
    bvb, Sweden2, kalleboston och 1 annan gillar detta.
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Från i måndags.
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Skimmade igenom alla walloftext men missade det uppenbarligen.
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Detta är en tämligen underhållande tråd. Framförallt är "man skall inte behöva" min absoluta favoritfilosofi när det handlar om mjukvara. ;) Nej, den perfekt fulländade mjukvaran existerar inte och kommer knappast ej heller att existera i framtiden heller. Jag talar om enheten eller datorn med det perfekt konfigurerade systemet, alla inställningar gjorda på det mest optimala sättet och alla program installerade för alla tänkbara behov redan från början och där det inte finns en enda liten detalj man skulle kunna vilja ändra på.

    Själv har jag nu kört Lollipop några månader och har inte upplevt några irritationsmoment med det. Inte ens ljudhanteringen har givit mig någon direkt frustration fast å andra sidan finns det ju diverse lösningar för det tysta läget. Dock får jag ju påpeka att min övergång varit smidig eftersom jag kör anpassningsbara ROMar som därmed medger att det mesta kan justeras efter eget tycke och smak.

    Istället för att uppröras över LP och intala sig själv att allting var underbart under KK (själv har jag nog glömt bort hur KK fungerade eftersom LP är så bra...) kan det ju vara bra att ge det en chans under bra förutsättningar. Cyanide L är rekommendabelt, annars BlissPop eller Resurrection Remix. Visserligen krockar det med "man skall inte behöva-filosofin" samt "jag vill inte/orkar inte-filosofin" men då dessa två varianter inte är speciellt konstruktiva (tycker det mest är gnällande som kommer ur dem) vore det bra att istället använda energin på ett bättre sätt.

    Cyanide LP 5.1.1 plus Xposed = suveränt bra.
     
    bernard, masze, statoilconny och 2 andra gillar detta.
  5. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kan inte annat än att hålla med.
    Slängde in Blisspop på min G3 häromdagen och det var varken svårt eller jobbigt.
    Helt underbar rom som flyter riktigt bra.
    Saknar egentligen ingenting från LG's rom, men skulle vara riktigt roligt om dom lyckades peta in G4 kameran i Blisspop på nåt vis.
     
    bernard gillar detta.
  6. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ett bra inlägg AVR400

    Givetvis existerar inte något som kan ses som "den perfekt fulländade mjukvaran, som man inte skulle vilja ändra en enda detalj på" eftersom vi alla vill ha saker på olika sätt. Det är ju därför det är otroligt viktigt att användaren ges möjligheten att ändra och justera hur saker o ting fungerar så att det passar ens eget tycke o smak.

    Det är ju när de går in och ändrar basfunktioner i UI´t UTAN att ge användaren chansen att fortsätta använda en funktion på samma sätt som innan som det skiter sig fullständigt.

    Detta med ljudlöstläge i powermenyn, eller att ett extra tryck neråt på volymknapparna även stänger av vibratorn är lysande exempel på ändringar som gör mig vansinnig.

    Visst, dom har faktiskt lagt ner ett jättejobb och konstruerat ett väldigt kraftfullt och flexibelt nytt sätt att hantera detta. Man kan ju nu fritt välja att ett fåtal kontakter ska kunna nå dig dygnet om medans resten inte kan det, dessutom enligt schemaläggning. Bara man orkar sätta sig in i hur det funkar och orkar göra alla inställningar så är det ett alldeles lysande system som kan konfigureras så att du får det precis som du vill ha det.

    MEN....

    VARFÖR behöver man ta bort möjligheten för volymknappen att även kan stänga av vibratorn?? VARFÖR inte lämna kvar "ljudlöstläge" i powermenyn som nån form av snabbinställning för allt detta?
    Då kan ju vi gamla bakåtsträvare fortsätta som vi är vana och de som känner för att använda det nya mer kraftfulla/automatiserade sättet använder det istället. Alla är nöjda, allt är frid o fröjd.

    Observera att detta bara är ett exempel, detta går att applicera på väldigt många ändringar som görs i mjukvara i allmänhet.

    Jag tycker det är synd och skam att man ska tvingas byta ut det "riktiga" operativsystemet i en konsumentenhet och ersätta det med nånting som är utvecklat av entusiaster som en form av hobby, bara för att kunna göra inställningar så att funktioner fungerar som jag vill att de ska fungera. Detta tyder på ett fullständigt misslyckade av tillverkaren i mina ögon, det gör mig irriterad.
     
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har svårt att dela synsättet om att det är så "dåligt" och "misslyckat" att ersätta systemet i enheten med en custom ROM för att få fler inställningar. Efter att ha tröskat igenom ett flertal smartphones sedan 2002-2004 och sett vad folk gör med enheterna kan jag enbart konstatera att det inte är lätt att vara tillverkare.

    Om enheten har samma konfigurationsmöjligheter som Cyanide är risken stor att ett flertal "klicka-runt-användare" rumsterar om bland inställningarna och skapar kaos. Möjligen skulle man kunna tänka sig att allt detta låg dolt under Developer Settings och att man får aktivera dessa och ställa in "Extended Settings" - vilket skulle kunna fungera.

    Jag har flashat mina enheter sedan mars 2009 ungefär och ser inget problem med det, förutom om man köpt en utvecklarfientlig enhet (hej Samsung). Vill man ha detaljkontroll över Android är det en ny ROM och/eller Xposed som gäller ihop med GravityBox. Det kommer alltid att vara på det sättet. Mobiltillverkarna är inga mjukvaruföretag utan vill sälja ny hårdvara och därför kommer aldrig mjukvaran att få samma uppmärksamhet som den får av fristående utvecklare.

    Det finns ingen tillverkare som kommer att leverera mjukvara på samma nivå som t.ex BlissPop eller Cyanide - d.v.s med omfattande konfigurationsmöjligheter OCH dessutom fortsätta att uppdatera den under lång tid (HTC HD2 från 2009 har nu Lollipop från XDA).

    Hittills har jag inte upplevt en enda tillverkarlevererad ROM som varit i närheten av vad XDA och/eller MoDaCo kan erbjuda. Inte ens ren vanilla Android ger mig vad jag vill ha (men är utmärkt ihop med Xposed och GravityBox). Samtidigt vet jag att ingen tillverkare kommer att hålla liv i en mobil i tre-fem år med ständiga uppdateringar ihop med omfattande optimering och konfigurationsmöjligheter. De har ju en ny modell ute efter ett år och riktar fokus dit, pengarna ligger ju i hårdvaran.

    Sedan kan man naturligtvis filosofera i all oändlighet om hur det "borde" vara, t.ex att tillverkarna "borde" utveckla en stock ROM i stil med Cyanide, ha en kernel med full konfiguration via Kernel Auditor eller Synapse, alltid undervolta enheten till lägsta stabila värde o.s.v men det kommer helt enkelt inte att inträffa. Inte minst driver allt detta upp priset på enheten och jag har mycket svårt att tro att folk är beredda att betala $1295 för en enhet även om man förklarar att det beror på att mjukvaran är fintrimmad och optimerad in i minsta detalj och att det även ligger ett signerat certifikat i förpackningen från den tekniker som ställt in volttabellen efter testning (Denon gjorde detta med sin 100-årsjubileumsserie, d.v.s individuell testning och personligt certifikat med signatur från den tekniker som testat apparaten).

    Det är helt enkelt så att "man skall inte behöva" inte är en fungerande filosofi när vi talar om mjukvara. Mjukvara av högsta klass tar tid och resurser att utveckla och kräver fokus. För en tillverkare som säljer hårdvara är detta inte intressant.

    Därav kommer custom ROM alltid att vara det bättre alternativet.
     
    statoilconny gillar detta.
  8. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Tyvärr tror jag vi börjar prata om lite olika saker nu.

    Jag anser det vara dåligt att man inte kan välja hur delar av UI´t kan ställas in efter tycke o smak utan att byta ut tillverkarens mjukvara mot entusiastmjukvara. Du börjar snacka om att detaljstyra hårdvaran, t.ex undervolta processorn.

    Min gamla Moto G (1st gen) släpptes 2013 om jag inte minns fel, det finns nu även en nyare "bättre" variant av denna som dom kallar 2nd gen.
    Om det nu är som du säger, att tillverkarna bara vill sälja ny hårdvara, varför envisas dom då med att trycka ner en ny version av operativsystemet i halsen på folk som har en utdaterad modell?? Tvärtom så framhäver de ofta och gärna detta vansinne som ett väldigt starkt säljargument, att någon viss modell eller tillverkare kommer snabbt och länge följa utvecklingen och släppa nya uppdateringar så fort det kommer nya versioner.
    Vore det då inte effektivare att tvinga folk att köpa nyaste hårdvaran för att få ta del av alla "förbättringar" och grafiska uppdateringar i senaste versionen av operativsystemet??

    Jag tar gladeligen emot uppdateringar till mitt operativsystem och mina program, så länge det rör sig om effektiviseringar, buggfixar, fixa säkerhetshål o liknande.
    Men jag vill inte bli tvingad att flytta till en ny "bättre" version av mitt operativsystem bara för att nån fåne tycker sig hittat på massa nya balla sätt att göra saker på.

    Om ni tycker denna tråd innehåller mycket gnäll... så föreställer tråden jag skulle skapa om MS försökte med samma manöver och tvingade mig och alla likasinnade konvertera till W8 .... Allt nytt är som sagt inte bättre bara för att det är "innovativt" och annorlunda.
     
  9. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Alla kunder vill alltid ha det "allra nyaste, fast bara just de funktioner som DE tycker om". :)
    Det är ett ständigt problem med programutveckling, men också det som gör att det är enormt roligt med utveckling och test
    .
    Det är som med fenomenet lycka, det är bara en mikrosekund som du har det perfekta programmet? Redan sekunden efter har någon annan utvecklare (eller hårdvara) gjort att det finns nya möjligheter?

    Microsoft vill nog egentligen också gärna tillfredsställa både "Moster Agda med XP" och "Linus som inte kan få Windows 10 snabbt nog", men utvecklingen går framåt, ibland i kliv. Vi som har varit med på resan ett tag vet att antingen gör man jobbet själv, kodar själv eller donar och fixar med ikoner, root och lösa filer eller så gillar man läget :P
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det var mycket gnällande när System 7 kom 1991. Det gnälldes när Mac OS 8 kom och gnälldes när Mac OS X kom. När Amiga OS/Workbench uppdaterades till 2.0 gnälldes det. Windows 8 kom och det gnälldes;)

    Problemet är att man måste låta utvecklingen gå framåt. Bara för att Android 4.x hade ett "perfekt" UI innebär det inte att vi skall sitta med det i all framtid, d.v.s när Google i framtiden släpper Android X (10) kommer man att sitta glad och påpeka att "vad skönt att det ser ut och fungerar på samma vis som 4.0.x gjorde för tio år sedan!"

    En del användare fullkomligt hatar Lollipop har jag märkt på olika håll och tycker att allt var mycket bättre med KK. Andra användare tycker att LP är en förbättring. Två diametralt motsatta uppfattningar och inte lätt för vare sig Google eller tillverkarna.

    Ja, mobiltillverkarna vill gärna sälja nya modeller men uppdaterar gamla till en viss gräns. Ofta är det synkat med att många i väst köper enheter med abonnemang och behåller mobilen 18-24 månader beroende på bindningstiden. Om tillverkarna fick som de ville kan jag dock satsa en hel del på att de hellre sålt ny mobil efter 12 månader snarare än att uppdatera den gamla.

    Att uppdatera systemet är i grunden bra som jag ser det. Jag skulle inte gärna sitta med KK 4.4.4 i all evighet "för att det är så bra och det tycker tillverkaren också".

    Nu har jag idag uppdaterat hushållets två enheter till Android 5.1.1r2.
     
  11. statoilconny

    statoilconny Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2011
    Inlägg:
    123
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Du är medveten om att du absolut inte är tvingad till att uppdatera din telefon va?
    Du skriver att du blir påtvingad osv, men det stämmer ju inte.

    Detsamma gäller ditt exempel med Windows på slutet av ditt inlägg. Fortsätt köra Windows 3.11 i all oändlighet du, så länge du inser och accepterar att dina grejer förr eller senare inte kommer vara kompatibelt med nåt överhuvudtaget så är det ju fritt fram.
    Ingen som hindrar dig.

    Däremot så kommer utveckling alltid innebära förändring. Ibland till det bättre. Ibland till det sämre.
    Bara gilla läget eller köpa en DeLorean DMC-12 och åka tillbaka till din comfort-zone [emoji6]
     
  12. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    lol avd.bakåtsträvare!
     
  13. oldpeer

    oldpeer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2015
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag förstår verkligen inte kritiken kring vibration och att sänka volymen. Om jag drar ner volymen till botten så betyder det inte att jag vill slå av vibrationen. Om jag vill slå av vibrationen så vill jag inte att telefonen ska störa alls, och då använder jag funktionen stör ej som slår av allt. Därför ser jag det snarare som en förbättring om det är nytt med LP (har inte kört android tidigare då jag kommer från iOS i och med Galaxy S6). Vansinne att tvinga mig slå av vibrationen bara för att jag inte vill ha ljudet aktivt.
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Håller med, är generellt van vid att kunna ha ljud av/vibration på. Ljudkontrollen i LP har jag inte haft problem med och kan väl vara ironisk och säga att jag glömt bort hur KK fungerade eftersom LP är så bra.;)

    Enda saken jag kan tycka är lite störande (beror inte på LP) är att Tasker inte verkar vara i full synk med ljudkontrollen - d.v.s det verkar inte gå att konfigurera sina tasks att välja t.ex "priority" eller "all" ännu. Man får ta vissa omvägar för att få tasks utvecklade under 4.4 att lira bra under LP (har märkt att jag får Priority istället för All när min dagliga task körs).

    För de som desperat vill ha den gamla ljudinställningen kvar finns modulen True Silent Mode för Xposed.
     
  15. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  16. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har haft Android sedan 1.6 och håller med om att LP inte bara varit till det bättre. Har provat CM12 och Oxygen till min OnePlus One men känner mig inte helt nöjd. Efter att ha läst här ska jag prova Cyanide, men helt ärligt är jag inte lika intresserad av att byta och prova olika ROM:ar idag som jag var för något/några år sedan. Tycker det är så jäkla mycket pyssel med alla appar och konton och BankID och bank appar, jobbmail etc. efter varje byte och med Oxygen funkar tex inte mobilt internet utan att ändra APN inställningarna... och sen ska man ställa in telefonen som man vill ha den.. som sagt en del pyssel. Men jag klagar inte utan visar bara mitt stöd till TS ;)
    Sen har LP totalt dödat min Nexus 7 (2012). Den är sååå sjukt seg och den har inte blivit bättre efter uppdateringarna som kommit. Bara synd att man måste roota och hålla på för att få den användbar igen. Så helt smarta har Google inte varit iom LP. Tex borde Nexus 7 (2012) inte fått LP.
     
  17. Kent-Allan

    Kent-Allan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för dina sympatier Cap_a.

    Men nu börjar datorn tjata om Windows 10 istället.... Dock verkar MS löst detta på ett vettigt sätt. Som jag förstår det så tillåts man "uppgradera" sin W7 licens till en W10 under fösta året efter att det släppts, helt på frivillig basis. Samt att man tillåts rulla tillbaka sin licens till W7 genom ett par enkla knapptryck om man så vill efter att ha testat det nya. Detta ifrån ett företag som har sin primära inkomstkälla i att sälja mjukvara.
    Se och lär Google, se o lär.

    Nu återstår bara att se om en gammal bakåtsträvare lyckas anpassa alla dessa "innovationer" så att han får allt som han vill ha det. Eller om det slutar på samma sätt som totalkatastrofen när jag tvingades testa W8.... Jag tappade nästan rösten av att skrika mig hes åt skiten ett par dagar innan nya fina laptopen åkte ner i en lådan där den fortfarande nu ett år senare ligger kvar....