Fråga: Trådlös laddning slutade fungera Nexus 5?

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Peterboxy, 19 maj 2015.

  1. Peterboxy

    Peterboxy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Härom morgonen när jag vaknade så märkte jag att batteriet var på 4% och att den inte laddade. Laddaren funkade inte alls.
    Testade även den andra trådlösa laddaren jag hade hemma (annat fabrikat) men det funkade inte heller.
    Även med min tredje laddare på jobbet så funkade inte trådlös laddning.

    Är det vanligt att man får detta fel?

    Lösning?

    Har testat att trycka 2 cm över S:et på baksidan som jag läste om men det funkade inte.
     
  2. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hade samma problem när jag bytt batteri i min. För att få mer tryck på kontakten tog jag bort bakstycket igen och satte eltape under kontakten som gör kontakt mellan bakstyckets slinga och resten av elektroniken. Har fungerat sedan dess.
     
    bernard gillar detta.
  3. carnaval

    carnaval Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    563
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hmmm detta kanske löser mitt problem oxå.
    Har du lust att förklara för en som inte brukar öppna telefoner vilken kontakt detta är? antingen med ord eller bild [emoji3]
     
  4. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Din fråga är befogad. Dels ser man inte "slingan" när man tar bort bakstycket, dels är det inga kontakter i vanlig bemärkelse.

    Allmänt sitter en del på bakstycket, som spiralen som antenn för trådlös laddning och ett antal andra antenner för wifi, telefoni, gps och annat. För att få kontakt med elektroniken använder man små "piggar" som skall trycka mot små ledande plattor på andra delen. Om du kollar 2:50 min in på videon:



    så ser man till vänster "ledande plattor" som jag vill minnas är till spiralen för laddning. Vid den runda metallgrejen till höger ser man baksidan av piggar som den använder för att få kontakt med ledande plattor som ligger under.

    Tittar man på hela videon blir det mer klart vad jag menar med spiral och vilka kontakter som är de rätta. En fara med att ta bort bakstycket är att det finns en massa andra kontakter mellan bakstycket och elektroniken. Risken är att man tappar den kontakten när man tar bort bakstycken. Kan då rättas till med underlägg för att öka trycket typ eltape. Man skall alltså inte ge sig på detta förrän man måste.
     
    Droid_278 och indika gillar detta.
  5. Peterboxy

    Peterboxy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Näe, öppna den och pilla är inget för mig, får nog lämna in den på reparation.
     
  6. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Du menar alltså själva elektroniken i bakstycket (skalet)? Jag misstänker att min baksida har skadats när min grabb lyckades riva ner telefonen från bokhyllan, ca 1.5 meter rakt ner i golvet. Nu har jag försämrad signal när jag är inomhus i hemmet men även sämre signal på ställen där det inte är extremt stark signal. Med sämre signal så menar jag datauppkopplingen skiftar mellan 3G och H och har två-tre "streck" där det normalt borde vara 4G. Jag kommer upp i 4G om jag befinner mig i stan, men tappar signalen helt om jag går in i lokaler som är lite isolerade.

    Wifi funkar bättre, men jag kan tappa en pinne på ca fem meter, men det händer även på min sambos Galaxy S5 så den kanske klarade sig.

    Jag har iof beställt ett nytt bakstycke och hoppas att det fixar problemet, då ingenting i själva telefonen har lossnat. Jag har dubbelkollat tre-fyra gånger och inte märkt någon försämring när jag tagit bort antennkablarna som löper längs sidorna av telefonen. Inte förrän jag monterade bort mikrofonen försvann min signal helt. Med eller utan bakstycke med allt annat monterat, så var signalen densamma.

    En ytterligare anledning till att mitt bakstycke kanske är skadat är att jag använde lite väl mycket kraft när jag öppnade upp den för första gången vid ett batteribyte och två plastfästen har brutits av.
     
  7. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har problem med kass batteritid sedan min Nexus blev utsatt för lite frukt, jag tänkte ge mig på att byta batteriet och laddkontakten enligt denna video:
     
  8. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det jag menar med bakstycke är plastdelen på baksidan, den man har mot handen när man håller i telefonen. Det finns ett antal antenner av olika slag på denna som måste få kontakt med själva moderkortet. Detta sker då genom att "piggar" skall trycka mot "ledande plattor". Söker man så hittar man många som fått problem med dålig kontakt. Framförallt kontakten till wifi antennen verkar vara ett problem. Det är helt enkelt ingen bra konstruktion. Det finns en video där man fixar kontakten till wifi antennen genom att lägga en bit tjockare papper under ena halvan av kontakten så att man får bättre tryck. Jag använde eltape i stället. Min trådlösa laddning fungerade helt OK innan jag bytte batteri, återigen en känslig konstruktion.

    Har du några snäppen som saknas på bakstycket får du rimligtvis lägre tryck och det är nog rätt med ett nytt bakstycke.

    När jag såg hur han i videon behandlade telefonen blev jag rädd, tål den en sådan behandling? Det finns information i videon han inte nämner men som är nyttig. Ni kan se vita prickar han gjort på bakstycket, det är där snäppena sitter. Att ta bort bakstycket utan att förstöra det kan kräva lite händighet och att bända just vid snäppena hjälper. Han använde ett plastverktyg för att bända bort bakstycket med vilket är rätt. Innan man kopplat bort batteriet skall man vara mycket försiktigt så man inte orsakar kortslutning genom att trycka in en skruvmejsel så att man kortlsluter. I mitt fall gick det inte med ett plastverktyg, satt för hårt, och jag fick använda en skruvmejsel. Om man går runt telefonen, snäppe för snäppe, brukar man hitta något som lossnar. Sedan får man gå vidare.

    Lämnar man in telefonen gissar jag att det blir dyrt. Jag resonerade så att jag inte hade något att förlora. Referensen är ju att man får en ny, högspecad telefon för ca 3 000 kr. Vad kostar det om man skickar in den på service? 1 - 2 tusen?
     
    Droid_278 gillar detta.
  9. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag misstänker dock att själva kretsarna/bussarna har blivit skadade då det inte hjälper om jag trycker hårdare på de ställen där sitter.
     
  10. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag testade nyss att lägga in lite papper som höjer upp kontakterna, men det hjälpte inte.
    Så, antennkablarna sitter i och kontakterna borde få kontakt.
    Elektroniken i telefonen i sig kan väl inte paja av att den ramlar, för i så fall borde flera ha sämre mottagning med tanke på hur deras telefoner kan se ut. Vad i helvete kan det då vara? Kan det vara så att bakstycket har pajat helt?

    Jag har helt slut på ideer...
     
  11. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Skall försöka spruta lite ider utan att veta om de kan vara till någon nytta:

    - Har du fått ditt nya bakstycke än? Om nej så är jag inte säker på att papper under kontakterna hjälper. Själva bakstycket måste ju trycka ordentligt.

    - I ditt tidigare inlägg nämner du mer specifikt vad du testat. Är det huvudsakligen 4G som är problemet? Elektroniken för 4G är separat delvis om jag minns rätt.

    - Att signalen försvann helt då du tog bort mikrofonen är ologiskt, tyder på att något annat är galet som inte har med just mikrofonen att göra.

    - Att signalen är lika stark om du kopplar ur antennkablarna är skumt. Återigen, är det bara 4G eller båda.

    Vad som kan ske när elektronik får en smäll är att lödningarna till IC kretsarna brister. En del kretsar är ju ganska stora och det är en stor yta som inte får böja sig. Det fungerar dock tydligen men med svag signal. Detta tyder ju på att elektroniken fungerar men kontakten med antennerna är dålig.

    Antennerna är ju folier på plasten. Det kan hända vid en smäll, eller kraftig böjning att det blir en spricka i dessa. Finns det en spricka kan man laga den genom att lägga en bit aluminiumfolie över sprickan som går några mm åt båda hållen. Hålles på plats med tape.

    Vill minnas att jag någonstans sett ett blockschema över hur N5' an fungerar. Skall se om jag kan hitta detta. Då kan man isolera bättre var problemet ligger.
     
    Droid_278 gillar detta.
  12. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hittade blockschemat för N5:



    Man kan se hur kommunikationen med de olika antennerna är. Om det kan hjälpa dig är en annan sak! Verkar vara blandat beroende på vilket frekvensband som används för olika protokoll.
     
  13. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

  14. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag skulle nog säga att signalen i överlag är ett problem i sig. Det är en sak att den är lägre här hemma, det är alla våra telefoner oavsett operatör. Min sambo har t.ex. sämre mottagning med Tele2 på sin Galaxy S5, men högre asu.

    Utomhus i området är det helt ok signal, dvs den skiftar allt från 3G, H och 4G. I vissa områden i tunnelbanan kan signalen dö helt. När jag dessutom igår gick in på Lidl i Liljeholmen som inte är speciellt isolerat så tappade jag all signal.

    När jag var i Nacka idag så hade jag 4G i princip hela tiden med alla pinnar, dock inte inomhus, då sjönk den till två.

    Inne på söder i Stockholm har jag full 4G.

    Jag har kollat med min operatör (Tre) och de påstår att driftstörningen de hade i mitt område (Aspudden) har blivit åtgärdat, men jag tror att det bara var en bitvis bidragande faktor till sämre mottagning utomhus.

    Jag prövade att kopplat ut båda antennkablarna, men dock bara på en ände, vet ej om det spelar så stor roll, men det finns ju inget som kopplar dom till den nedre antennen som sitter under mikrofonen/högtalaren.

    Dessutom så tappar min Wifi en pinne på endast 5 meter, inställd på 5ghz och routern är en Netgear R6250.

    Men mikfrononen borde ju fungera som en ytterligare antennförstärkare, om man kollar på denna bild, så är det markerat där antennkontakerna sitter under den.

    Men jag får väl invänta på att mitt nya bakstycke anländer. Det skeppades redan inatt, så jag borde väl ha den om ca en eller två veckor.

    Hur stor är sannolikheten att en krets lödning har brustit? Den landade på parketten på ena hörnet så att bakstycket lossnade, men det borde väl inte orsaka så att något inuti luren har böjt sig?

    Diagrammet i sig säger mig ingenting då jag är usel på att läsa av sånt, men jag uppskattar all hjälp och idéer jag kan få. Kanske hjälper det även någon annan i samma situation.
     

    Bifogade filer:

    • aaaa.jpg
      aaaa.jpg
      Filstorlek:
      53,1 KB
      Visningar:
      121
  15. Cherokee

    Cherokee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Jag har problem emellanåt. Måste ladda batteriet fullt med sladd. Det tar en evighet, men efter det fungerar det. Troligen en bugg.
     
  16. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Hur signalen varierar för dig verkar vid första påseendet normalt. Jag är själv 08-ing och känner igen situationen. Speciellt när man använder 4G kan signalen bete sig underligt. Kolla att ha 4G på och ring ett samtal. Du kommer då att se att 4G försvinner upptill vid ikonen som visar signalstyrkan och ersätts med H eller något annat. Signalstyrkan kan också bli radikalt annorlunda, bättre eller sämre. Detta beror på att vi får enbart data via 4G, när vi ringer kopplar telefonen om till ett annat nät. Den basstation vi då använder kan finnas på en helt annan plats än den första. I tunnelbanan har man ofta inte något som liknar antenner. Man har en speciell kabel som är gjord för att "läcka" signalen och som fungerar som en antenn.

    När du nämner att mikrofonen påverkar signalen kunde jag inte förstå hur detta kunde ske. När du visar bilden tror jag det är som följer:

    Kortet du visar förbinder endast elektroniken med antennerna längst ner (dom du ser på bilden antenner.jpg som silverfärgade, tjocka linjer. Du har här två antenner, en till vänster och en till höger. När du tar bort kortet du nämner så tar du bort kontakten med antennerna, därför försvinner signalen.

    På bakstycket finns också ett antal antenner. På bilden Antennas rear cover.png ser du text upptill. Den han pekar på HH_GPS är GPS antennen. Du kan även se kontakterna för denna antenn. Antennen i mitten, HH_MIMO är en av antennerna för 4G (tror jag eftersom de skriver MIMO). Längst till höger, och lite lägre, har du HH BT/WIFI. Det är antennen för Bluetooth och wifi. Alla antennerna har kontaktpunkter och det är dessa som kan bråka och som man kan behöva lägga något under för att öka trycket. Du ser inte själva antennerna men det är också "streck" som på den andra bilden.

    Antenner ser olika ut beroende på vilken frekvens de skall ta emot. Trodde att man med blockschemat skulle kunna följa signalen och därav dra slutsatser. Telefonbanden finns dock på så många olika frekvenser att man kopplar in olika antenner beroende på vilken frekvens man tar emot. Det finns alltså inte en given antenn för just 3G.

    Av din beskrivning så beter sig signalerna normalt och jag tvivlar på att du har något i elektroniken som är sönder. Det finns mängder med exempel på där folk tappat telefonerna, bakstycket har lossnat och om de fixar detta så fungerar det. Vet naturligtvis inte men jag gissar att det är där du har ditt problem.
     

    Bifogade filer:

    Droid_278 gillar detta.
  17. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag hoppas verkligen att det är bakstycket som är paj, för jag gillar verkligen den här luren. Jag får ångest bara av att tänka på alla andra lurar med sin bloatware och en Nexus 6 är för stor...

    Nu har jag öppnat upp igen och mätt lite med min multimeter och inga kablar eller kontakter är trasiga iaf.
     
    Last edited by a moderator: 25 maj 2015
  18. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Har nu testat med nytt bakstycke och nytt simkort men problemet kvarstår. Har hunnit beställa en ny Nexus 5 och gett min gamla till grabben, då den trots allt funkar att surfa med via Wifi.