Problem: Oneplus One: Tappar signal/får inte samtal CM12S

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av Grusburk, 19 apr 2015.

  1. calle_kjellberg

    calle_kjellberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har plockat bort de två gamla APN-inställningarna och lagt in den enl länk ovan.
    Nu tappar jag inte längre mottagningen och behöver inte starta om telefonen. Att ringa, surfa och skicka sms funkar bra - jag kan dock inte skicka eller ta emot MMS. Funkar det för er?

    Jag har tele2.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jag har Comviq och med CM11S har jag aldrig haft några problem men jag missar samtal och SMS mest hela tiden känns det som sedan jag uppgraderade till CM12S.

    APN har jag nu ändrat så att jag bara har en och så att den matchar det som Comviq påstår att man skall ha (d.v.s. så som Tele2 4G APN:en ser ut fast utan autentiseringstyp). Det känns som att mobilt data fungerar bättre nu men jag har fortfarande problem med att folk inte kan ringa mig och sen kan jag få SMS flera timmar senare om att jag missat samtal.

    Väldigt tråkigt. Börjar överväga att byta telefonen tills detta är löst eller nedgradera till CM11S.
     
  3. Kragis

    Kragis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi A1 64GB
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Hel skumt, kan inte ringa till vissa kompisar men andras nummer fungerar.. :cry:
     
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Känns som det är lite samma sak för mig också fast åt andra hållet. En person med Comviq (4G telefon) kom inte fram medan en person med Telia (3G telefon) gjorde det. Nu har jag ställt in telefon på 3G för att se om det fungerar bättre när den inte kan gå över i 4G läge.
     
  5. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Detta problemet hade jag även med min Nexus 4. Jag kör just nu CyanogenMod 12.1 Nightly (150503) på min OnePlus One. Det brukade komma ett utropstecken vid mottagningen dagligen men nu har jag som tur är inte haft det på ett tag :)
     
  6. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Blir lite nyfiken på att testa och se om även mina problem blir bättre. Är det krångligt lägga in Nightlys? Måste jag roota?
     
  7. zackez

    zackez Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har löst problemen? Riktigt störande...
     
  8. ylar

    ylar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag uppdaterade till CM12S, någon dag sedan tröttnade jag på alla buggar som fanns och installerade CM12.1 NIGHTLY. Alla dessa skumma buggar försvann.

    Det är inte speciellt krångligt alls. Du måste dock låsa upp telefonen och installera custom recovery för att flasha cm12.1 nightly. När du låser upp telefonen försvinner all data (factory reset), och när du flashar ett annat rom ska man göra en factory reset oavsett, så.. :P
     
    adrian_vg gillar detta.
  9. Donadoni

    Donadoni Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Det är inte så krångligt, finns en utmärkt "step by step" Guide på oneplus-forumet.
     
  10. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Tackar ! Skall provas genast !
     
  11. Jungelbobo

    Jungelbobo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2010
    Inlägg:
    313
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi MI9T
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 8
    ROM:
    Stock
    Haft stora problem sen uppdateringen med att SMS kommer flera timmar efter avsändaren skickat det.
    Lika så MMS samt samtal. Någon mer som haft problemen med SMS?
    Känns väl inte som det kan bero på några APN-inställningar eller vad tror ni?
     
  12. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Håller nu på att testa senaste Nightly från 0517. LTE fungerade bra hela kvällen igår och under dagen idag (på jobbet ca 3 mil härifrån) men så kom jag hem igen och testade provringa min egen telefon några gånger. Inte förrän jag startade om telefonen så kom meddelandet om missade samtal fram. Och ja, jag har provat att ställa APN-inställningarna som anvisat sedan några poster tillbaka. Så problemet kvarstår..
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror inte heller att det där med APN-inställningarna är hela sanningen utan det måste vara någon form av bug bakom. För mig funkar telefonen oklanderligt så länge jag är hemma, men börjar jag röra mig ute på stan så tappar jag ofta kontakt med mobilnätet.

    Om jag får gissa så verkar det som att det är något problem när man rör sig emellan olika mobilmaster eller liknande. Alltså när kontakten ska lämnas över från en mobilmast till en annan så går något snett.

    Vi kan bara hoppas att det kommer en uppdatering som löser detta.
     
  14. unreal_is_back

    unreal_is_back Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2012
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    har samma problem, började efter lollipop, har satt telefonen på 2G och då har jag konstant full signal, förut kunde jag inte få samtal ibland, inte heller sms
     
  15. drem

    drem Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2012
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Det känns som att det mycket väl skulle kunna vara någonting sådant. Jag bor själv precis i gränslandet (enligt Tele2 och deras täckningskartor för det frekvensbandet) där de har LTE-täckning. Sen verkar det ju som att nästan alla vi som har problem kör med Tele2, kan vara något specifikt de gör med signalen.
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu börjar jag tröttna ur på detta. Från att ha en telefon som jag var kanonnöjd med förutom att den inte hade fått lollipop så har jag nu en telefon med lollipop som folk av och till inte kan ringa till. Fick två SMS i morse om att två personer försökt ringa mig kvällen innan (ca: 12-13 timmar innan jag fick SMS:en).

    Googlar man lite på problemet så är det andra som har samma eller liknande problem i andra länder också och en del verkar lösa det genom att flasha radion från CM11S. Tyvärr lär det väl kräva att man låser upp bootloadern ( = factory reset) och jag är inte supersugen på det.

    Någon med Comviq/Tele2 som testat CM11S radion som kan bekräfta om det löser problemet och inte samtidigt introducerar några andra problem?
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad jag förstått ska man inte flasha modemet från cm11s, då brickar man telefonen. Däremot kan man flasha modemet från OxygenOS som påstås fungera bättre. Se de fina guiderna som J0han lagt upp på Oneplus forumet.
    https://forums.oneplus.net/threads/...staella-till-fabrikskonfiguration-etc.309574/

    Jag har dock inte kommit mig för att testa detta själv ännu.
     
  18. Bonk

    Bonk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag haft samma fel, efter jag bytt till OxygenOS har jag inga problem alls, jag har fått bättre signalstyrka på 4G och tappar inget nät alls. Jag har tele2.
     
    svenix gillar detta.
  19. knut_jr

    knut_jr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2013
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hur är det med MMS?
     
  20. Bonk

    Bonk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Mms fungerar bra