Problem: Wi-Fi kanal 12 och 13

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av donaldduck, 23 maj 2015.

  1. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Man kan inte använda kanal 12 och 13 på N5' an. Vi har de amerikanska kanalerna. Det är ofta minst trängsel på kanal 12 och 13 och jag skulle behöva dem. Har uppdaterat snabbt till varje ny version av Android med hoppet att de skall korrigera detta men fortfarande (5.1.1) är felet kvar. Det har inget med hårdvaran att göra.

    Någon som vet om man kan fixa det på en icke rootad telefon? Har sökt men hittar inget som någon lyckats med.
     
  2. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Alla frekvenser är inte tillgängliga i olika regioner, det är därför man måste välja europeiska kanaler, amerikanska kanaler, etc. Se till att router och telefon har samma inställningar och se till att använda europeiska i Sverige.
     
  3. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Problemet är att man i telefonen manuellt inte kan ställa in vilken region man är i.
     
  4. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Sitter på jobbet nu men nästan helt säker att jag kör ch 13 hemma.. Va skulle vara problemet med att köra på den?
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det går inte att ta emot kanal 12 och 13 med N5' an. Detta gäller för Android 5 och dess varianter. Ganska säker på att det fungerade med Android 4.+ i N5' an. Vi verkar ha en inställning för USA avseende tillåtna kanaler. Se bifogade länk (en bit ner):

    List of WLAN channels - Wikipedia, the free encyclopedia

    Kan du använda kanal 12 eller 13 på din N5 och kör någon variant av Android 5 vill jag hemskt gärna veta det. Du kan i så fall kanske hjälpa många som har samma problem som jag.
     
  6. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Vad går inte??
     

    Bifogade filer:

    • ch13.jpg
      ch13.jpg
      Filstorlek:
      144,2 KB
      Visningar:
      215
  7. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Den skärmdump Riddler visar ger råd om vilken kanal man skall använda för att det skall fungera bäst. Min WiFi Analyzer visar ett liknande resultat, visar faktiskt kanal 14 som bästa alternativet. I och med att WiFi analyzer inte tar emot något på kanal 12 - 14 bedömer den dessa kanaler som bra val, det finns ju ingen där. Lika fan går det inte att ta in någon kanal över 11 med min telefon. Länken nedan sammanfattar precis mitt problem:

    Issue 79286 - android - 12 and 13 802.11n channels no longer work in Android 5.0/Nexus 5 D820 - Android Open Source Project - Issue Tracker - Google Project Hosting

    Observera att Google känner till problemet. Trots detta har de inte ändrat det till 5.1.1.

    Min fungerade tidigare. Använde kanal 13 på min router och efter en uppdatering fungerade det inte längre, fick använda kanal 11 på 2,4 gigabandet. Nu använder jag 5 gigabandet hemma så det stör mig inte när jag är hemma. På andra ställen kan jag dock inte ansluta till nätverken.

    Det finns de som har teorier om att det är SIM kortet som avgör vilken region som ställs in. Riddler, om din router tar emot kanal 13 från routern är det intressant att veta vilken operatör du använder.
     
  8. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har tele2.. Kört på 12 och 13 sen jag köpte N5 då det är minst aktiviete på dom.
    Aldrig haft problem. Om du tittar så står det att jag använder ch 13.. Enda stället jag kan visa att jag kör på den..
    Ch14 är väl bara japan som tillåter, jag får inte ens ställa in den i min router.

    I vissa lägen så fungerar 2.4 bättre än 5.8 så använder båda utan problem.
     
    donaldduck gillar detta.
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Tack Riddler!

    Kör Comviq sedan några veckor tillbaks, tidigare Telenor. Comviq och Tele2 borde vara samma sak. Har kört in Android 5 som en fabriksbild, samma sak med 5.1, 5.1.1 som sideload från en OTA. Vet inte om dessa kan vara olika för olika delar av världen.

    Som du ser ovan så är dock inte mitt problem unikt. På länken nedan, räcker att läsa de första styckena, så kan man läsa hur man fixar det och att SIM kortet är inblandat:

    [GUIDE] WiFi Country Problem Solving for AOS… | HTC Sensation | XDA Forums

    Man måste dock ge sig in i operativsystemet och jag hade tänkt att inte roota denna.
     
  10. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Riddler,

    Om inte för besvärligt, kan du kolla vad som står i en fil:

    filen är /system/build.prop

    Om du bläddrar ner kommer du till en parameter som heter:

    ro.product.locale.region=US

    I mitt fall står det US, vad står det hos dig?
     
  11. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    En parameter till Riddler:

    Nästa parameter under ro.product.locale.region=US är ro.wifi.channels=
    Hos mig står det precis som ovan, inget efter =, hos dig?
     
  12. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Står lika för mig också..
     
  13. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Min en Sony v med cm 12 vägrar dock ansluta till mitt 2.4 den får ingen IP adress.. Men 5.8 fungerar utan problem på den.
     
  14. jishi

    jishi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2010
    Inlägg:
    610
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Min Nexus 5 har alltid kunnat ansluta till kanal 13 på mitt hemma-wifi, och dubbelkollade nu igen för att vara säker.

    Jag vet inte hur dessa identifierar vilken region den befinner sig i, men något verkar gå snett för er. Om ni kör en helt stock ROM så borde det inte bli så, men jag har stött på liknande problem på enheter som jag har kört in custom firmwares i (som då ofta är baserade på folks USA-modeller osv).

    Det finns en annan build.prop som styr detta för flertalet telefoner:

    ro.wifi.channels

    som man då i praktiken ska kunna ställa in på värdet 13 (om du har root), men det verkar inte fungera på nexusenheterna.

    Det kan vara så att det styrs av ditt SIM-kort, och därav registrerar vilket land telefonen verkar befinna sig i. Om du inte har något SIM-kort i, kanske den får för sig att du är i USA? Eventuellt så kommer den komma ihåg regulatory domain även efter att du har tagit ut ett europeiskt SIM-kort.
     
    Last edited: 26 maj 2015
  15. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Hur går det om man ändrar kanal till t.ex. 6, ansluter luren och sedan ändrar tillbaka den till 13?
    Innan jag körde en systemåterställning för någon dag sedan så kunde jag koppla upp mig på min router som är inställd på kanal 13, men inte längre. Jag kör ändå 5ghz så det spelar egentligen ingen roll för min del.
     
  16. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Det är ett mjukvarufel i Android 5 som gör att vi inte kan använda kanal 12 och 13. Har läst på och rootat telefonen för att kunna undersöka vad som ligger bakom.

    BAKGRUND

    För 2,4 gigabandet gäller:

    I USA kanal 1 - 11

    Japan kanal 1 - 14

    Större delen av världen kanal 1 - 13

    Förr kunde man ofta själv ställa in vilken region man var i. Nu har man ändrat detta och telefonen skall själv kontrollera var man är. Detta sker genom att läsa av en parameter på SIM-kortet.

    HUR DET FUNGERAR

    Hittade en som lagt ner stor möda på att reda ut vad som sker. Han hittade felet i Androids mjukvara, korrigerade det och fick det att fungera. Felet ligger i en fil som heter telephony-common.jar. Eller rättare sagt, låg i. Nu när man förkompilerar mer, tror de kallar det ART, så finns inte denna fil längre i sin ursprungliga form. Det som sker är att en programsnutt hämtar parametern från SIM-kortet men programmet som skall sätta rätt region kan inte hantera denna variabel och resultatet blir att regionen sätts till US (USA).

    I filen /system/build.prop finns en massa parametrar som sätts vid start. Den viktiga parametern i detta fall är ro.product.locale.region=US. Det går att ändra parametrar i build.prop och verifiera att det fungerar. Jag provade att ändra tillverkaren från LGE till XXX och bootade om, det fungerar. Om man däremot sätter ro.product.locale.region till EU, SE, GB eller annat så har tydligen programsnutten ovan högre prioritet och sätter regionen till US. Detta kan man se genom att läsa loggen efter en start. Där kan man se att ro.product.locale.region sätts till US oavsett vad som står i build.prop.

    Länken till han som kodat om telephony-common.jar:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2368501
     
  17. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Intressant. Jag har alltid kört kanal 13 på mitt hem-wifi och gör så även idag. Senaste året har jag haft Nexus 5 (tidigare andra androidtelefoner) och kört bland annat 4.4.4, 5.0 och 5.1. Har inte fått 5.1.1 till N5 ännu men min padda Nexus 7 2013 kör 5.1.1. Alla funkar perfekt och har alltid gjort det på mitt hemnätverk.

    Men att USA enbart kör 1-11 förklarar ju direkt varför man inte kan välja USA som region och sedan köra på kanal 13. Det lär ju skita sig direkt. :-P

    Men jag har som sagt alltid kört kanal 13 med Lollipop. Så det går bevisligen!
     
    Last edited: 26 maj 2015
  18. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    En hypotes!

    - porman kunde använda kanal 13, tills han gjorde en systemåterställning.

    - För mig fungerade det tidigare, minns inte när problemet kom. Har dock alltid kört in uppdateringarna på sådant sätt att telefonen blivit systemåterställd.

    - För willpower har kanal 13 fungerat hela tiden. Har du fått dina uppdateringar som OTA hela tiden och aldrig systemåterställt telefonen?

    Om den fungerat en gång skulle det kanske kunna vara så att en kritisk parameter ligger kvar någonstans även efter uppdateringar, så länge telefonen inte systemåterställs.
     
  19. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Jodå, visst har jag återställt både N7/13 och N5 med både Kitkat och Lollipop. Jag brukar vara så otålig med uppdateringar att jag sideloadar och fabriksåterställer för funktionaliteten. (Ibland på en gång och ibland efter någon dag.) Fast just nu är jag lat och väntar på OTA 5.1 - > 5.1.1. Och jag har alltid kört kanal 13 och aldrig haft WiFi-bekymmer.
    Undrar varför vissa har problem då? Skumt.
     
  20. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått 5.1.1 på min N5a också. För säkerhets skull har jag gjort en systemåterställning också. Och kanal 13 är fortfarande det som gäller - inga problem! :-)