Tips: Beelink S82 Plus köpt, någon som vill ha info? Review?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av milky81, 15 maj 2015.

  1. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Hej.

    Jag har köpt en Beelink S82 från www.gearbest.com som jag hämtar från posten idag. Ska bli spännande, alltid roligt med nya prylar :) Tanken är att den ska ersätta min HTPC och köra KODI och Spotify. Den kostade ca 960 kr inklusive frakt. Direktlänk här: http://www.gearbest.com/tv-box/pp_142711.html

    Tänkte kolla om ni är nyfikna på något, om det är något särskilt jag ska testa?

    En annan review finns här: http://hometheatrelife.com/beelink-s82-plus-review-quadcore-android-media-player/
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur fungerar det med Kodi och flerkanalsljud - har du möjlighet att testa det?

    Hur fungerar Netflix, SVT Play? Netflix har till och från krånglat på mina "kinastickor".

    Kan du också testa och se vad du får för hastigheter över det lokala nätverket trådlöst?

    Hur fungerar fjärrkontrollen tillsammans med Netflix och Kodi? Är allt korrekt "mappat" från start?
     
    Last edited: 15 maj 2015
  3. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

  4. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Enligt diverse foruminlägg fungerar DTS, inget jag kan testa då jag bara kör 2.0 ljudsystem. Även Amazon säger att DTS fungerar. Jag har läst andra inlägg där de säger att Ultra-DTS eller vad det nu heter inte fungerar :)
    • Dolby DTS surround sound through HDMI 1.4 and digital 5.1 Dolby Surround Sound through SPDIF

    Har ej testat SVT play ännu. Hur provar jag Netflix? Måste man inte ha ett konto där då? Jag har inte Netflix. Men jag kör med Viaplay och det fungerar bra tycker jag.

    Har inte heller testat det trådlösa mer än att jag kan köra 1080p mkv-filmer från min NAS via 5 GHz, ska se om den kör AC eller N ikväll, har inte dubbelkollat det. Då står S82 kanske ca 4 meter från routern med en 0,5 m tjock betongvägg mellan (gammalt hus :)).

    Fjärrkontrollen som följde med var ganska dålig. Dålig räckvidd och ibland fick den inte kontakt alls med S82 hur nära jag än var. Men jag köpte med en sån här som fungerar mycket bättre, en airmouse:
    http://www.gearbest.com/mice-keyboards/pp_66719.html. Att stega runt med pilarna och klicka på "OK" fugnerade i XBMC med bägge fjärrkontrollerna, bakåtknappen fungerade också.

    Jättesvårt att säga då jag inte testat MiniX. Kolla här så får du se den lite "in action" för att bilda dig en uppfattning?

     
    Last edited: 18 maj 2015
    bernard gillar detta.
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Andra saker jag märkt så här långt:
    - Om man tittar under systemsettings där man tittar på versionsnummer av android så står det "about phone" alltså räknar andriod-os detta som en telefon.
    - I Youtube kan jag inte välja 1080, bara 720 som mest. Inte heller 60 FPS. Kanske har det att göra med punkten ovan? (jag har ställt in och verifierat att bilden är i 1080).
    - Ibland har glömmer den vilken "input" jag använder, måste då åter välja rätt input för att kunna använda min airmouse igen.
    - Efter att jag uppdaterade SuperUser som följde med så fick jag force-close på gapps om och om igen, gick inte använda den lägnre. Fick då köra en factory reset på hela boxen. Jag TROR i alla fall att det var det som startade problemet. Jag har i nuläget inte uppdaterat SuperUser och problemet har inte uppstått igen.
     
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    - SVTplay fungerar fint. Dock går det inte välja kvalitet annat än mellan auto och bergänsad. Hyffsat bra bild men det når inte upp till vanlig HD-sändning på TVn, jag har inte använt SVTplay på surfplatta eller mobil förut, det kanske är så det är?
    - TV4play fungerar fint. Här är det dock sämre kvalitet på bilden än SVTplay. Är det någon premiumfeature för att få högre kvalitet kanske?
    - Kört appen speedtest och får då ca 50 Mbps upp och ner (jag har 100 mbit internetlina upp och ner, får från min dator ca 95 upp och ner). Har som tidigare nämnts ca 4 meter till router och betongvägg mellan. Kör wifi på 5 GHz-nätet.
     
    Last edited: 19 maj 2015
    bernard gillar detta.
  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Gällande flerkanalsljud och lite om Netflix så hittade jag följande info från en customerreview på Amazon:
    -This is an excellent product. It's just like an android tablet on a big screen. It can play 1080p movies without a hitch plus sound output on 5.1 channel optical output.
    The only down side is netflix does not play in HD and does not give 5.1 Dolby sound like it does in other set-top box I.e roku, Apple tv, iomega dxhd.

    Jag har lite problem med Viaplay när jag kör Seinfeld, den hoppar lite då och då mellan olika bitrate, som att den tror att den behöver sänka kvaliteten och sedan höja den igen. Ljudet och bilden hackar till varje gång vilket är lite irriterande. Däremot fungerar Outlander och Ross Kemp: Världens farligaste gäng utan problem. Skumt.....
     
    bernard gillar detta.