Problem: Uppkoppling/GPS

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av BjF, 25 maj 2015.

  1. BjF

    BjF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    Hej.

    Jag upplever att jag sen ett tag tillbaka har fått större problem med uppkoppling och GPS via triangulering.
    Problemet yttrar sig i att telefonen ideligen vill växla mellan de olika banden, den han ha en till synes stabil HSDPA- eller 4G-uppkoppling men börjar ändå växla över till "G" och ända ner till "E" och sådär håller det sen på....

    Det som gör mig extra fundersam är att detta händer i områden där jag tidigare inte haft några problem alls.

    Problem 2 är att telefonen är helt oförmögen att avgöra min ungefärliga position om jag inte har stabil fix.
    Den lyckas alltså inte över huvud taget ge en ungefärlig position, oberoende av hur länge man försöker, t.ex. via maps.

    Det känns ju som dessa problem är sammankopplade på något sätt eftersom den väl tar mobilnätet till hjälp för att triangulera fram en position om fix saknas.

    Nån som har liknande problem?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du kollat på inställningarna under "Platstjänster->Läge->" och sett till att "Hög exakthet" är aktiverat? Du kan ev. testa installera GPS Test och trycka "Menu->Clear AGPS " o sedan "Update AGPS" - gjorde det någon skillnad?

    Vad gäller nätet...jadu, testa kanske "Inställningar->Trådlöst och nätverk->Mobila nätverk" och ange WCDMA/LTE som "Preferred", så bör den inte hoppa över på edge i alla fall.

    Du har inte nyligen köpt ett fodral med magnetlås till telefonen? (Hade en Z3Compact som fick totalfnatt då magneten hamnade precis ovanpå antennen).
     
    Last edited: 25 maj 2015
  3. BjF

    BjF Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    21
    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Sonera
    Telefon:
    Oneplus 3
    Hej.
    Jepp, hög precision är aktiverat.

    I föredraget nätverksläge kan jag endast välja "GSM/WCDMA/LTE", GSM/WCDMA eller "endast GSM".
    Det finns alltså inget val för bara LTE/WCDMA, borde det alltså göra det?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, vid närmare eftertanke ingår nog GSM i samtliga val precis som du säger.

    Då kommer det tråkiga svaret; testa en fabriksåterställning. Hjälper inte det hade jag nog lämnat in den.