Frågor om import av mobil genom ebay

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skuggvarg, 26 maj 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    I ren frustration över att jag inte hittar någonting lockande på den svenska mobilmarknaden funderar jag nu på att köpa en mobil genom ebay, närmare bestämt en Droid Mini:

    http://www.ebay.com/itm/Motorola-Dr...996?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d32d09034

    Jag är helt novis när det gäller import och ebayatt handla på ebay och undrar därför om det är korrekt uppfattat att denna mobil kommer att kosta mig 132 dollar (ca) att få hit, inklusive pris, frakt, tull och annat strunt? Är det något jag missat? Är det något särskilt jag bör tänka på innan jag hoppar i galen tunna? Kommer mobilen att funka korrekt här i Sverige eller är det nåt lurt med frekvensbanden jag ska ha i åtanke? Help, please!
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, det kan nog stämma om du räknat rätt på momsen. Men den ser inte ut att vara kompatibel med de svenska näten.

    Jag hade hellre köpt en Moto E (2nd gen) som är nyare och förmodligen bättre även om vissa spec. ser bättre ut på Motorolan (dock ska man inte haka upp sig för mkt på spec.). Ungefär samma pris (i Sverige) och då blir det enklare med garantiärenden. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3033267&ref=192
     
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Attans då, det var just det där med näten jag oroade mig för...men om man köper en från Ebay UK då, använder inte den delen av världen samma sorts frekvensnät som vi gör? Blir ett par hundra kronor dyrare, räknade jag på, utbudet på Ebay UK är minimalt jämfört med USA-versionen.

    Nackdelen med Moto E är att den saknar fotolampa (hur fasen kan man ens göra en mobil utan fotolampa idag?) och har en överlag usel kamera, plus att formatet är större än önskvärt (ja, jag är verkligen ute efter en LITEN mobil). Annars bra prestanda för pengarna men som sagt för många brister för att den ska locka. Jag har gjort rätt omfattande sökningar på Prisjakt och kan bara bittert konstatera att det enda som räknas idag är stor skärm, och vill man ha något annat får man hålla tillgodo med gamla och/eller dåliga mobiler. :P
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Huawei Honor C3 vore kanske något? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2566701&ref=192

    Ja, det som specificeras på eBay skall stämma såvida du angett rätt uppgifter i din eBay-profil. Dvs i vilket land du är bosatt i. Detta gäller dock inte alla säljare/annonser; jag tror att det är upp till säljaren att ange detta själv.

    Men regeln är den att du betalar svensk moms+tullavgift på det du för in utifrån EU. Inom EU är du garanterad att slippa moms och tullavgift.

    En "tradition" på eBay är att komma runt tullavgifter och annat genom att inte specificera något värde på varan som skickas och stort skriva "Gift" på paketet. Det är ju naturligtvis egentligen inte tillåtet.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har haft Huawei 3C och kan varmt rekommendera den (speciellt om du uppgraderar till kitkat) Om du ska kunna köpa en prisvärd telefon för ca 1000 kr får du nog ge upp tanken på en skärm under 5 tum...
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    bernard: Som sagt...har tittat på allt som finns här i landet. 3C är för stor och har för dålig kamera, annars vore den ett alternativ. Det är nästan alltid storleken det faller på. Jag är en dvärg (nej, inte på riktigt, bara kortvuxen)...med hobbithänder. :P

    flipp: Nej, det är inte alls priset som är viktigt, snarare skulle jag kunna ge väldigt mycket för en riktigt bra mobil i vettig storlek. Kör med Xperia M och S4 Mini nu. Tror min praktiska gräns för vad som är hanterbart är ca 65-66 mm bredd på mobilen. Men som sagt...hittar inga vettiga alternativ alls på den svenska marknaden. Var nästan på väg att beställa en kinesmobil. :P

    Innan någon tar upp dem är det väl lika bra att påtala att Z1 Compact och Z3 Compact faller bort pga ömtålighet. Båda har problem med skärmsprickor (Z3C har dessutom en extremt sprickkänslig baksida), och alla Sonymobiler slutar funka direkt vid minsta spricka i skärmen, enligt vad jag läst och hört.
     
    bernard gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Just när det gäller mobiltelefoner är min erfarenhet att om man vill handla med någorlunda trygghet från hyfsat seriösa säljare så använder de eBays Global shipping service om de över huvud taget skickar internationellt. Då blir det just de avgifter som står i annonsen (med någon lite justering som kan göras i beställningsflödet). Man har då redan betalt importavgifterna och allt är klart när paketet så småningim kommer fram. Tryggt och enkelt, men kostar en del i och med att man inte kan "fuska bort" nåt.
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du listar de krav du har och maxpris med frakt+tull+moms, så kan du säkert få rätt bra tips här på alternativ från bla Kina som fungerar fullt ut med de svenska operatörerna/frekvensbanden.
     
    Carre_80 gillar detta.
  9. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Asawi: Ja, det var som jag uppfattade det då. Så man skulle ju kunna använda någon säker leverans men se om det går att hoppa över det där med att tullavgifter bakas in i priset. Tullavgifter är bara dumheter.

    bernard: Jo, fast jag har även spanat på en hel del kinesmobiler och hittat ett par som skulle kunna funka men vet inte riktigt hur desperat jag är. Att importera en känd mobil från en känd tillverkare känns ändå lite mer pålitligt än att köpa en totalt random mobil som man inte vet ett jota om. Jag misstänker att saker som det sparas in på är bland annat kameraoptik. "Små mobiler" är tyvärr en bortglömd nisch på marknaden, vilket sätter käppar i hjulen för många som vill använda mobilen med enhandsfattning.

    Men när jag ändå sitter här och degar kan jag väl speca de krav jag har:

    Storlek: Det som oftast ställer till det för mig. Maxbredd 67 mm (smärtgräns!), ju mindre desto bättre. Maxhöjd 137 mm (också någon slags smärtgräns). Brukar föredra mobiler som ligger på 60-63 mm bredd och 120-125 mm höjd.
    Skärm: Minst 4 tum, helst 4.3 tum, max 4.5 tum (och då snackar vi väldigt slimmad mobil).
    RAM: Minst 1.5 gig, helst mer.
    Lagringsminne: Minst 8 gig OM mobilen har slot för minneskort, annars minst 16 gig inbyggt minne.
    Processor: Minst quad-core, utan närmare spec på hastighet.
    Skärmupplösning: Detta är jag inte så kinkig med, det mesta funkar men ju högre desto bättre förstås.
    Kamera: Två kameror är ett krav. Frontkamera minst 1 megapixel, gärna mer. Baksideskamera (main), minst 5 megapixel, helst mer.
    Blixt/fotolampa: Ja, ett absolut krav.

    Tror det var allt, hoppas jag inte glömde något. Maxpris för import med alla avgifter inräknade: 2000 kr (för en optimal mobil) men billigare är förstås alltid bättre.
     
  10. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Vet inte om det fortfarande går att få tag på men en Xiaomi Mi2 passar in om du kan tänka dig ett bra kina-märke.

    Edit: funkar däck inte så bra med tre om du kör med dem
     
    Last edited: 26 maj 2015
  11. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt att just Mi2 var ett av alternativen jag tittade på förut men det verkade klurigt att få tag på den, såg inte att den såldes nånstans. Kanske anses för gammal.
     
  12. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Kom på att huawei ascend p7 mini finns. Kolla på den;)
     
  13. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    En tips är att kolla på de kinesiska sidor med warehouse i EU. Finns ju geekbuying, ibuygou, coolicool och säkert fler.
     
  14. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
  15. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    tror det blir svårt att hitta en med 2gb ram och så liten skärm. kanske bäst och ta en xperia z3c med temered glas och/eller en skyddande case typ:
    http://www.ebay.com/itm/Heavy-Duty-...t=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item4189822788
    ful men effektiv. finns även mer diskreta.


    annars har jag hittat den här, lite lik iphone 5 o_O:
    http://www.geekvida.de/jiayu-g4s-sm...oid-42-3000mahschwarz-p88087.html#product-des
    större skärm än du ville ha men under dina max dimensioner. den sidan skickar från china men skickar den först till EU och betala tull/moms själv innan de skickar vidare till kund. med andra ord: all inclusiv!
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Efter att ha gjort mitt första köp med eBays Global Shipping Program vette tusan om jag vill rekommendera det. Varan köptes 12/5 och är fortfarande inte här. I måndags fanns den vid Heathrow, och efter det Riktigt dåligt! SÅnt som skickas från USA "normalt" tar cirka 6-10 dagar ide flesta fall.
    I och med att jag varit frustrerad har jag Googlat en del, och många är väldigt missnöjda med programmet och vill inte ha med det att göra mer.
    Avgiften i sig verkade helt OK för min del om det verkligen funkar som jag fattat. Mitt paket hade med stor sannolikhet fastnat och åkt på moms och eventuellt lite tull, och i så fall hade det blivit minst lika dyrt.
    Det som irriterar mig mest är leveranstiden som varit lite småseg hela vägen (säljaren skickar till en firma som tar hand om avgifterna och sedan skickar vidare), skandalöst dålig sedan det kom till Europa! Uppskattad leveranstid enligt eBay var 21-30/5. Eftersom det inte finns i Postens hand ännu (29/5) och 30/5 är en lördag lär det inte hålla.

    Lång post, men kontentan är att försök köpa din mobil på annat sätt! Ser att du får en del tips. Hoppas något ska funka!
     
    Last edited: 29 maj 2015
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag beställer alltid från Kina via aliexpress och väljer gratis frakt (Singapore post m.fl.). Tror jag gjort 7-8 beställningar senaste året och endast åkt på tull en gång. Tar man DHL m.fl. är risken dock betydligt större att man behöver tulla. Orkar man vänta 2-3 veckor ser jag ingen poäng i köpa från ebay eller eu-warehouse (som oftast är dyrare).
     
    Carre_80 gillar detta.
  18. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Håller med! För mig lönar det sig mycket att köpa från Kina. Gör det ofta och gärna. Kanske främst för att jag köper kinatelefoner och div. tillbehör helt enkelt är billigare där. Men visst får man vänta en bra stund. Det måste man vara medveten om när man beställer från Kina utan DHL.
     
  19. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Allmänt skeptisk till Sony överlag pga att deras skärmar slutar funka vid minsta spricka och skeptisk i synnerhet mot Z-serien eftersom skärmarna och även baksidan spricker både av sig själv och även spricker lätt vid fall, och som sagt...minsta spricka så är det ju kört.

    Tycker dock inte att man ska behöva köpa extra skydd, skärmen och baksidan ska ju redan vara tåliga (sägs det). Märkligt om man ska behöva skydda den ännu mer.

    Samtidigt är det VÄLDIGT lockande att köpa den nu när Comviq ersatte Z3 med Z3C som månadens mobil. 1200 kr för mobilen är väldigt, väldigt lite. Kanske värt en chansning men fan så drygt om den spricker och jag måste skicka in den på service.

    Ska ta en titt på den där andra mobilen.
     
  20. JonasFri

    JonasFri Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har du kollat på Samsung A3? Jag hade en Sony Z3C, men när den sprack så köpte jag mig en A3 istället, och den är jag helnöjd med. Den passar in på alla dina specifikationer du har uppgett ovan, förutom att den kostar några hundringar mer...
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.