Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. Miros

    Miros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kan markera flera bilder och ladda upp alla på en gång. Så öppna mappen och tryck ctrl+a. Blir ju samma resultat som att ladda upp en mapp.

    På nätet så ser du bara de bilder som är synkade. På mobilen ser du alla foldrar inklusive de osynkade. Vill du synka även andra foldrar så trycker du på molnet för mappen.
     
  3. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det på något sätt går att aktivera funktionen för att tagga personer? Det verkar inte finnas i Sverige
     
    jnsson gillar detta.
  4. Miros

    Miros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack!

    Som du säger går det att markera flera filer men tycker att det blir så rörigt när jag sedan ska titta på dem. Skulle vilja få en mappstruktur precis som jag har på datorn.

    Tanken är att använda denna som backup och få kataloger uppdelade efter ex årtal och i dessa kataloger som är döpta efter händelse tex semester eller födelsedag så kan man lätt hitta det man söker.
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Under Assistant finns ett plustecken i övre högra hörnet. Där kan man skapa album. Så jag tänker att man kanske kan skapa ett album för varje mapp?
     
  6. Miros

    Miros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Fint. Slutresultatet blir iofs precis som jag vill ha det. Det som fortfarande är rörigt är att man måste ladda upp alla bilder på ett och samma ställe först innan man sedan kan markera och välja vilka som ska hamna i vilken mapp, typ 5000 bilder i en lång listsa:)

    Nog inte tänkt att funka som jag vill:)

    Finns det några andra alternativ för backup av bilder som ni vet om?

    Tack förresten för alla svar
     
  7. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har tidigare använt den här appen för att synka till Google Drive: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync. Men jag bestämde mig för att prova Google Photos så jag håller på att ladda upp mina mappar just nu. Blir spännande att se om mitt resultat blir samma som ditt.
     
  8. Miros

    Miros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ge oss gärna en uppdatering på hur det går....

    Laddar du upp i från datorn eller ifrån mobilen?
    Helst av allt skulle jag vilja kunna markera en mapp på datorn, välja copy och klistra in och när jag sedan loggar in så finns alla mappar under varandra precis som på datorn. Spännande att höra hur det fungerar för dig.

    Ett annat "problem" jag såg är att den sorterar bilderna du laddar upp i datumordning beroende på när kortet togs vilket gör att om du har en mapp med blandade kort under ett år så kommer de huller om buller vilket blir väldigt rörigt.
     
  9. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag laddar upp en del från datorn (via webbläsare) och en del från mobilen. De från datorn är färdiga och de sorterades inte. Man blev ju tvungen att öppna varje enskild mapp och ladda upp alla bilder var för sig.

    Mobiluppladdningen är inte färdig ännu, men jag skulle gissa att man kommer få lägga en kväll på att sortera bilder...
     
  10. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Det finns en datorklient för uppladdning från datorn.

    Om det är någon skillnad vet jag inte då jag inte har testat den. Finns bland inställningarna.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Google har ju över tid gjort en del ändringar kring sin fototjänst. Från början var det Picasa som blev Google+ Photos som nu är Google Photos. Vad jag kan se så är alla olika fortfarande samma tjänst. Alla mina bilder och album ligger på precis samma sätt. Alltså bör man fortfarande kunna använda Picasa för att synka upp alla bilder.

    Min lösning för att få till en struktur är att ha en mapp för varje år. I varje mapp skapar jag först en till mapp som heter samma som året där jag lägger bilder från året som inte bildar ett eget album och sedan en mapp för varje album jag vill ha. Alla mappar namnges med datum. Årsmappen heter då 2015. Mer specifika bilder får års-, månads- och datumprefix. Ex. 2015_semester, 2015_jul, 2015_nyår, 2015-09_florida, 2015-08-12_paddling. Det gör att det går att sortera smidigt.
    Sorteringen på Google Photos har dock en del att önska. Vad jag kan se så finns det ingen. Det går dock fortfarande att gå till Picasa på nätet och där går det att sortera på albumtitel: https://picasaweb.google.com/home?showall=true&noredirect=1

    Allt läggs i en mapp på min dator som heter album. Där blir då en mapp för 2015, en för 2014, 2013, 2012 osv. I varje ligger sen de mappar som hör till året och synkas automatiskt med Google Photos.
     
    bernard gillar detta.
  12. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Någon som vet hur man får personer att funka? Dvs välja en specifik person och få alla bilder på den.. Så som de visade på I/O
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Provat Photos litegrann och gillar det till viss del men samtidigt har jag samma problem som med många andra av Googles appar. Det är helt enkelt lite för förenklat, vill man sortera, välja mappar och göra andra ändringar så kör man fast. Tror jag kommer fortsätta använda Dropbox tillsammans med Dropsync.
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det visade sig att långt ifrån alla bilder jag hade på telefonen laddades upp. Enligt appen var det 900 bilder som skulle synkas. När den var färdigt var det långt ifrån så många som fanns uppladdade. Tror dock det försvann utrymme motsvarande 900 bilder. Nu blir det lokal backup av bilder på datorn och sedan delete av alla bilder på Photos och Drive...
     
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    När jag testade Photos hittade den 418 bilder på telefonen som den skulle överföras. Lät telefonen ligga en stund och när jag skulle använda den en stund senare var den glödhet och gick knappt att använda, den var fruktansvärt långsam och jag fick rycka batteriet. Startade om och tryckte i laddaren och ett tag senare tyckte den att alla bilder hade blivit överförda. Kolla i Foton från Chrome på datorn och där fanns endast runt 100 bilder. Känns rätt buggigt än så länge.
     
  16. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samma här, tokvarm, dessutom har Google tjänster dragit VÄLDIGT mycket batteri sen jag installerade "foton", kan det ha ett samband?
     
  17. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan tänka mig att det kräver en del kraft att överföra stora mängder data. Jag hade min på laddning samtidigt och den fick nästan inte mer ström.

    Min fastnade på typ 658 bilder och då startade jag om mobilen och clearade data för Photos. Då fortsatte den. Enligt sidan där man kan köpa mer utrymme tar Google Photos exakt lika mycket som alla bilder jag hade på Drive tidigare (har laddat ned dem och sparat dem lokalt på datorn) så det blir ju spännande att se om jag får tillbaka allt utrymme när jag tar bort mina ca 250 bilder som Google säger är 900.
     
  18. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Ja, för detta känns inte normalt väl...?
     

    Bifogade filer:

  19. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Funkar utmärkt att bearbeta biblioteket med Picasa i datorn.
    Sefan är det bara att slå på synkroniseringen !
     
  20. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Jag har inte märkt någon förändring på batteriet. Fast jag har inte 900 bilder heller.. Utan typ 200st bara.