Endomondo. Kcal beräkning.

Diskussion i 'Applikationer' startad av Stafford, 30 maj 2015.

  1. Stafford

    Stafford Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej.

    Undrar om det är någon mer som använder Endomondo appen och tycker att den är lite väl generös när det kommer till hur mycket Kcal man har bränt under ett pass.

    Tex, jag är en Man, 98 kilo, 176 cm. Tog en rask promenad på 54 minuter och gick då en sträcka på 6,67 km.

    Då sa Endomondo appen att jag bränt 800 kcal! Det känns som väldigt mycket.

    Det borde legat runt 500-600 kan jag tycka.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du matat in korrekt längd+vikt i appen? 800kcal låter ju som du säger rätt maffigt för en timmeslång promenad.
     
  3. Stafford

    Stafford Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, exakt dom som jag skrivit i tråden Man, född 1977, 98kg, 176cm.

    Grejen är den att jag använder Lifesum appen för att ha koll på mitt Kcal intag. Och jag har länkat Lifesum appen till endomond appen och då får jag tillgodo äta dom kcal jag bränt i Endomondo appen. Därför skulle jag verkligen vilja ha en så exakt värdering som möjligt.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kommer inte få någon korrekt kaloriförbrukning genom en app. Det blir bara tabellvärden.
    Om den hade känt till pulsen och din maxpuls och vilopuls så hade det blivit något bättre, men ändå stora fel jämfört med verklig förbrukning.
    Den behöver även känna till hur vältränad du är och under vilka förhållanden du rör på dig eftersom det påverkar en del så som temperatur, vind, höjdmeter m.m

    Om du vill gå ner i vikt så tycker jag att du ska dra av 25% av framräknat värde i appen. Då hamnar du nog på en ganska vettig nivå och riskerar inte att äta för mycket.

    Personligen så hade jag inte använt något sånt där och inte sysslat med kaloriberäkning av energi in. Det är på tok för stor osäkerhet i alla steg och alldeles för mycket jobb. Lägg hellre tiden på att träna och laga bra mat från grunden.
    Jag hade kapat min portioner till hälften (självklart aldrig en andra portion), slopat fikabröd, godis och läsk och ökat träningsdosen och sett till att vardagsmotionen är maximal (dvs. alltid cykla var jag än ska, aldrig hiss eller rulltrappa...) Genom mätning och vägning en gång i månaden så hade jag då sett om jag låg rätt när det gäller energi in och energi ut. Om jag inte orkar träna så hårt som jag vill så hade jag ökat på portionsstorleken tills det känns bra igen. Dock aldrig en andra portion eller stora portioner.
     
  5. Stafford

    Stafford Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo, det må så vara, men Lifesum appen har verkligen hjälpt mig att tänka på vad jag stoppar i mig. På det viset är den kanon. Endomondo appen är bra pga av att den hjälper mig att regga tider så jag kan se mina framsteg. Det är ju bara det med kcal förbrukningen jag tycker inte riktigt stämmer. Därför skulle jag vilja veta vad dom går på när dom sätter kcal förbrukningen.

    Men jag funderar på att köpa mig ett aktivitetsarmband eller klocka för att få lite bättre kolla på pulsen och så vidare.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är tabellvärden som används.
    Även om du lägger till pulsen i mätningen så kommer du få väldigt felaktiga värden.
    Mitt tips är att du bestämmer dig för hur fel värdet anses vara och sedan räknar bort det. Exempelvis att 25% ska alltid tas bort.