Funkar denna som studiedator- ASUS Transformer Book T100 Chi

Diskussion i 'ASUS' startad av heidiJ, 26 jun 2015.

  1. heidiJ

    heidiJ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Då jag inte har några som helst kunskaper inom datorer vad gäller prestanda etc så hoppas jag någon här kan hjälpa mig.
    Jag ska börja plugga på YH-skola till hösten och är därför på jakt efter en smidig dator att släpa med till och från föreläsningar. Samt även om möjligt använda som den enda datorn under studietiden.

    Kraven jag har till datorn är:

    • smidig att ta med sig i väskan

    • kunna använda office paketet på fullt ut, utan att vara seg eller hänga sig

    • kunna arbeta i affärssystem såsom ex. Visma, utan att vara seg eller hänga sig
    Jag har kikat på lite olika mini laptops och 2-i-1 och hittat denna = ASUS Transformer Book T100 Chi

    Kan den uppfylla mina krav?!


    Länk till lite info om den
    http://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/10-12tum/asus-t100chi-fg003b/215792.8906/


    Eller behöver jag istället en ASUS Transformer Book T300 Chi, för att kunna ha nog prestanda?
    http://www.netonnet.se/art/dator/surfplatta/surfplatta/asus-t300chi-fl064h/215790.8950/

    Jag tänker att den större modellen säkert är trevligare att sitta och arbeta vid, då skärmen är ngt större. Men T100a modellen känns mycket smidigare när man kikar på div. youtube klipp och tanken är att den med lätthet ska kunna tas med i väskan. T300a modellen upplever jag nästan vara lika otymplig som en vanlig laptop att ha med sig? bortsett från att denna väger mindre och är tunnare i utförande.

    Är någon av ovanstående bra saker? Går de att jämföra med en vanlig laptop om man ska arbeta med den?

    Kanske har ni något helt annat att rekommendera?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    10vs125.png

    Om du planerar att använda den som enda dator under hela studietiden hade jag nog avrått från att välja en med 10"-skärm, vilket du också är inne på. Det går förstås bra att föra anteckningar på en så liten skärm, men i längden blir det jobbigt. I sådana fall är ~13" betydligt bättre eftersom du i regel då också får lite mer utrymme för tangentbordet. För redovisningsprogram/affärssystem blir det förmodligen rätt pilligt, men det är förstås positivt att bägge erbjuder 1080p-upplösning.

    Det är dock väldigt stor skillnad på vikten för respektive enhet. Den mindre väger 0,6kg kontra den större som väger mer än det dubbla 1,4kg (inte dubbelkollat så Netonet angett rätt dock). Förstnänmnda blir därmed betydligt enklare att släpa med sig.

    Vad gäller prestandan är Intels Atom-serie lite seg, men bör fungera bra till surf, Office-paketet osv. Ha dock i åtanke att 64GB minne inte ger dig så mycket plats kvar för musik, film osv efter att Windows tagit sitt i anspråk, och dessutom brukar det följa med en återställningspartition på upp till ~5GB som drar ned minnet ytterligare.

    2GB RAM är på gränsen i mitt tycke, men bör räcka så länge du inte tänker hålla på med bildbehandling och dylikt. I Photoshop räcker 2GB inte särskilt långt. Här har den större modellen en fördel med 4GB arbetsminne. Chrome är dock rätt bra på att tugga i sig arbetsminne med många tabbar öppna samtidigt....

    Drifttiden uppges till 11h för den mindre maskinen och 8h för den större, vilket förstås också är värt att väga in i ekvationen.

    Jag har en lite äldre Transformerbook T100 som jag brukar ha med mig på resor och denna är jag mycket nöjd med, men upplever alltid en lättnadskänsla när jag kommer tillbaka och får sitta vid en lite större maskin :)

    Inte helt enkelt att välja. Jag tror att bägge maskiner är bra på pappret och ASUS tycker jag tillhör en av de bättre laptoptillverkarna. Förmodar att du läst recensioner och försäkrat dig om att modellerna inte lider av några större brister?


    Edit: Om du inte behöver tablet-funktionaliteten väger den här bara 1,2kg, 12,3mm tjock och erbjuder 13,3" skärm samt 10h drifttid. Den saknar dock touchscreen: http://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/13-14tum/asus-ux305fa-fc076h/215781.8907/ . Gissar att kvalitetskänslan också är några snäpp högre.
     
    Last edited: 26 jun 2015