Problem: Två veckor med S6 - Besviken!

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Dikkie, 29 jun 2015.

  1. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Jag har nu ägt min S6 i ca två veckor, gick från en LG G2.
    Efter dessa två veckorna kan jag konstatera att det är ett par punkter som jag inte alls är nöjd med.

    För det första, Telefonen är betydligt segare än min två år gamla LG G2.
    HUR kan det vara möjligt??
    Det verkar som att S6 har en usel minneshantering då jag aldrig har mer än ca 2-300MB ledigt ram, och telefonen blir då som sirap tills dess att jag manuellt går in och dödar program för att frigöra minne. Men KOM IGEN, ska detta behövas på en telefon för 7000 kr??
    Även direkt efter en omstart så ligger raminnet på 80-90% använt.

    Andra punkten är batteriet.
    Batteritiden är ok, men inte mer..
    Det som gör detta till en punkt på min lista är att Google Play services står för 20-30% av batteriförbrukningen vilket är helt galet.
    Jag har inga funktioner som Google Now, Google Fit etc aktiverade, men ändå står denna för så pass stor del av batteriförbrukningen!

    Är detta något som fler har problem med?
    Finns det någon lösning på ovan problem?
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Haft 2st s6or och aldrig haft problem med minnet. Hade alltid ca 1.2gb ledigt.
    Verkar vara en bugg gällade play services, läst att det ska vara ett problem på flera olika telefoner som kör lollipop.
    G2an har ju suverän batteritid så den lär du sakna ;)
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    google play services är en bugg som alla som kör lollipop har och buggen är tyvärr existerande även i förhandsversionen av android M... kommer förmodligen lösas med en uppdatering av just google play services men när vetefan.

    att telefonen är seg låter helt klart fel, nu har jag inte en s6 själv men många vänner har och av det jag testat så har jag inte märkt åstymmelse till seghet faktiskt.
     
  4. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Det är förvisso första gången jag kör Android 5, så problemen kan mycket väl ha med lollipop att göra.
    Tycker dock att det går åt fel håll eftersom att 4.4 fungerade så bra.

    Märkligt!
    Jag kikade precis, och jag ligger på 88% använt minne.
    Grejen är att jag har installerat mindre appar nu än jag hade på min LG G2, och på den telefonen har jag aldrig behövt stänga av applikationer pga lågt minne.

    Jag kommer definitivt sakna batteritiden på LG G2, det hade jag dock räknat med.
    Men om inte googles tjänster hade tagit så pass mycket batteri så hade det inte varit något problem.
     
  5. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Håller med om segheten tyvärr. I vissa lägen är den seg andra inte. Min Nexus 5 var snabbare i många lägen. Men det är mest i gränssnittet. Vad gäller att starta appar och inuti appar som spel och liknande så märks det att den är mycket snabbare än Nexus 5an var. Jag tror att om man lägger in någon bra avskalad ROM så kommer det bli mycket bättre. Har inte orkat krångla med root och ROMar ännu dock.

    Vad gäller batteriet så verkar det som att Google location history snor en del batteri. Jag stängde av den, finns under Google Settings\Location\Google Location History - sätt till OFF. Även Google Now har jag avstängt tycker inte den tillför mig något och den snor batteri också. Förresten så kör jag också Nova Launcher och har stängt av Samsungs sega Flip eller vad den nu hette som var längst till vänster med nyheter med mera, kanske även det hjälper?
     
    Dikkie, kalleboston och bernard gillar detta.
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Gäller inte alla som kör lollipop, varken min nexus 4 eller nexus 7 (2013) har problem med google play. Utan är mer ett problem med Samsung och deras mjukvara är göra. [emoji6]
     
    jnsson gillar detta.
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Nej du har fel i det påståendet tyvärr. Jag har själv felet på nexus 7 och 2013 nexus 5 z3c moto g moto x 2014. Det har ingenting med Samsungs mjukvara att göra överhuvudtaget
     
    tcntad gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tala för dig själv [emoji6] Fungerar prima på mina enheter och även sambons g3:a.

    Eller du menar just Samsung?

    uploadfromtaptalk1435603485552.png uploadfromtaptalk1435603492114.png
     
  9. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag har aldrig haft problem med play services.. varken på G3, M9, Note 4, S6 eller G4...
     
  10. binary

    binary Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Telefon 2:
    iPhone 6
    Jag upplever samma problem med min S6 Edge. Seg som fan. Även jag har LG G2 kvar och tycker att den är mycket snabbare i menyer än S6:an. Jätte besviken och ska sälja den.
     
  11. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Det är trist med en så pass bra telefon.
    Jag kommer att behålla min men hoppas verkligen att Samsung jobbar på problemen.

    Precis som du säger så är det i vissa lägen den är seg.
    Mestadels när man ska öppna kameran, kolla på bilder tagna med kameran eller andra saker man gör i gränssnittet.
    I vilket fall så kollar jag samsungs "Smart Manager" så är det alltid hög nyttjandegrad på ramminnet när jag upplever den som seg.

    Jag har gjort de ändringarna du skrev om. Nu har jag endast använt telefonen ett par timmar men just nu så ser det bra ut med Play services batterianvändning.
    Fick även ett par procent mer ramminne tillgängligt efter att ha avaktiverat Flipboard.
    Just nu ligger minnesanvändningen på 88%, och då gör jag absolut ingenting speciellt alls med telefonen.
     
    milky81 gillar detta.
  12. scrappy

    scrappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Jag håller med angående mjukvaran i s6. När det gäller mjukvaran så saknar jag min m8. Upplever m8 som snabbare på det mesta. Faktum är att samsungs mjukvara enligt mig alltid varit kass. Har haft s1-s3 (sambon s4-s5) efter dessa fram till s6 har jag haft ett gäng andra märken men nu när samsung släppte sin s6 så gick jag från m8 och jag trodde faktiskt samsung skulle blivit bättre på sin mjukvara men den är nästan lika bedrövlig som tidigare. Väldigt tråkigt.

    Att telefonen använder sitt minne ser jag bara som bra då det förhoppningsvis flyter på snabbare. Samsung får helt enkelt se till att arbeta på hur telefonen nyttjar sitt minne på ett bättre sätt. Min m8 med 2GB hade inga problem.

    En sak till som är lite störande det är att telefonen verkar ha sämre 4g prestanda än min gamla m8. Samma abonnemang och samma platser sämre hastigheter. Provat vid olika tidpunkter.
     
    Last edited: 30 jun 2015
  13. jaro

    jaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2013
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Håller med fullständigt.
    Trodde jag bytte upp mig från en oneplus one. Men icke...
    den är stundtals sjukt seg. Att det ska ta en sekund att dubbelkicka på hem och öppna kameran kan man glömma. Microlag är det inte för det är minilag segt värre. Batteriet räcker inte en hel dag även om jag har den i flightmode i 8h på jobbet. Grymt besviken och kommer att lämna tillbaka den till Telenor. Tack och lov för att man har den möjligheten.
     
  14. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    Verkar helt klart som att jag inte är ensam...
    Lämna tillbaks är inte ett alternativ för mig, får väl hoppa på tåget med Custom ROM's.
    Helt sjukt att man ska behöva göra det bara, att hemmaknåpare fixar bättre mjukvara än samsung.

    Jag läste även att det kommer en 5.1 till S6 snart, vågar man hoppas på att de gjort en del förbättringar på dessa punkterna??
     
  15. jaro

    jaro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2013
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hoppas kan du alltid göra men i onödan. Har redan installerat 5.1.1 på min S6 och det blev inte bättre. Funderade också på annan rom men ville inte sabba garantin. Har två telefoner som gått sönder som verkstad vägrar laga för att den har upplåst bootloader.
     
  16. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Trist att läsa om era erfarenheter. Hade nästan bestämt mig för en S6 men seghet och lagg är precis det jag har varit rädd för med TouchWiz. Dock konstigt att inga recensioner nämner detta?
     
  17. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag märker inte av någon seghet. S6an är den snabbaste telefon jag haft (haft G4 och M9 också). Kör dock alltid Nova launcher så kan inte uttala mig om Touchwiz launchern. Men nova är att rekommendera till alla telefoner.
     
  18. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Jag märkte ingenting första dagarna. Det kom efter ett tag, eller jag reflekterade i vilket fall över det efter ett par dagar.
    Kanske kan ha med de appar man installerar eller liknande..?

    Jag kör Touchwiz, kan hända att allt ligger där.. det vet jag inget om.
    Får ta och testa Nova :)
     
  19. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Min S6 flyter på ok.
    Dock kan den bli seg efter att man kört något tungt spel.
    Men går man in och stänger det spelet i "senaste appar menyn" så flyter det på sedan igen. (är exakt samma problem på jobb S5:an jag har).
     
  20. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Märker inte av nån seghet heller. Börjar klia dock i fingrarna att lägga in en custom rom [emoji2]