Ny kina nalle (max 1500-2000)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sioxz, 4 jun 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Sioxz

    Sioxz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2013
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej jag är sugen på att köpa mig en ny nalle då min gamla moto g första generationen inte är så bra längre som jag vill efter nästan ett och halvt års användande har gjort sitt.
    så har ni några tips på nya Nallar för pristaket 1500 till 2000 med bra specs.
    hade tänkt mig en Elephone P700 eller en Meizu M2 note.
    men ni kanske vet andra bra nallar som är värda en titt :)
    tack på förhand
     
  2. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    För P7000 kom de första reviews ut på YouTube i veckan. Kolla på dem! Ser lovande ut. Meizu m1 note har fått utmärkt kritik men kan ej använda minneskort och saknar en viktig 4g frekvens.
    Jiayu s3 finns också till bra pris som jag tror mycket på. Sen har du även ulefone be touch som skulle kunna vara av intresse.
     
    Last edited: 4 jun 2015
  3. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Höll på att glömma mlais m52:eek:. Lite plastig och inte helt ärlig med batteriet (ska ha bra batteritid ändå), men annars väldigt bra lur för de pengarna.

    Meizu m2 kan man bara förbeställa just nu
     
  4. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hur står sig egentligen dom här lurarna i dag gentemot tex ett Flaggskepp från Samsung, jag har köpte själv en Kinamobil (Nokia Lumia kopia xxxx) för 3-4 år sedan, betalade någon tusenlapp och det var det dyraste skräpet jag någonsin köpt totalt värdelös, använde den ett tag som Spotifyspelare här hemma men fan knappt det dög den till så den användes inte många timmar innan den hamnade i en låda.

    Har en Samsung Galaxy S4a nu som jag kommer ha ett tag till men när den kastar in handduken så kanske man ska våga prova en gång till men man vill ju inte kasta 2-3k i sjön.

    Ni som har Highend kinalurar hur nöjda är ni och har ni haft Highends från Samsung Sony .... hur står dom sig egentligen. ??

    Ta SG6an tex med 32gig så ligger den på 8000 pistoler oftast vill man redan ha en ny efter ett år och jag börjar känna att det inte är försvarbart att köpa så pass dyra lurar längre samtidigt som jag vill ha hög prestanda på min elektronik.

    Well jag får komma tillbaka igen när det blir aktuellt för nyköp och rådgöra med er droidproffs.

    Tack för ett bra forum.

    /
     
    Carre_80 gillar detta.
  5. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    De står sig bra, Kina lurarna börjar ta in försprånget på de stora välkända märkena. Har alltid köpt dyra samsung, HTC osv men börjat gå över till Kina telefoner då jag max har en telefon i 1 år och blir fruktansvärt dyrt att byta flaggskepp varje år. Dock har jag mest hållt mig till dem lite mer "kända" Kina märkena, körde xiaomi mi4 innan som tyvärr åkte med i tvätten och kör nu meizu mx4. Underbara telefoner båda två.
     
    Carre_80 gillar detta.
  6. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    :eek:
    Det är tyvärr det som Kinatelefoner är mest kända för, sina clones, som med undantag av YTTERST få, är skit. Men Kina har mycket mer att erbjuda. Huawei är väl det märket som tagit sig längst in i EU-marknaden. Men det finns fler topmärken att hålla ett öga på: xiaomi, meizu och oppo är bara några bra... Men samma gäller även i kina; man får vad man betala för! Dessa märken är dyra i kinamått.
    Håller de samma klass som samsung, iphone? Nja... Snudd på! Största minus är väl garanti och servis i allmänhet när det gäller kinalurar. De stora märken ger uppdateringar relativt långt efter att mobilen inte är "aktuell" längre medans de billigaste och framförallt clones aldrig får det.
    Garanti är som sagt också svårt, om du inte köper i Sverige. Kina har inte samma lagar och importera du, är det deras lag som gäller. Oftast en vecka ånger rätt, gratis reparation i en 3-4veckor, 2 månader gratis reparation men man måste betala posten själv. Sen måste man klara sig själv. Det hjälper inte heller om man köper på dessa sidor med "warehouse in EU" då sidan är regad i Kina eller liknande. (Men helt ärligt, vem har inte haft problem med "svensk" garanti också?)

    Men det finns även en del budget-märken (elephone, thl, zopo, cubot.....) som gör bra mobiler. Bra prestanda men kan vara lite plastiga. Oftast är kameran OK, men inte den bästa.

    Det man också ska vara medveten om är att det anses inte fult i Kina att ange fel specs i och med att alla gör det och alla är medvetna om det. Nästan bara de stora märken låter bli att göra detta. Det luras främst med kamera och batteri, men just när det gäller clones vet man aldrig vad som faktiskt finns i mobilen.

    Trots allt detta kommer jag nog bara köpa Kinamobiler i framtiden. Priset, dual-sim och spänningen har satt klorna i mig. Och jag tycker att det är sjukt kul med dessa mobiler.

    Mitt bästa råd: låt bli clones och kolla på så många reviews på YouTube som möjligt innan du köper från Kina.
     
    Last edited: 4 jun 2015
  7. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Tack för svar, vi får väl se om det blir en Kines vad det lider, hur fungerar det med reservdelar finns där en marknad där man kan beställa hårdvarudetaljer själv och byta eller är dom svåra att få tag på?

    Som Carre säger så är det också lite extra roligt att ha en lur som inte så många andra har, finns det någon Kines där ute som håller likvärdig prestanda som HTC´s Samsungs Sony ....... senaste high end och hur ligger dom isf i pris hälften en tredjedel ... ?

    Hur fungerar det med roms/firmwares uppdateras dom frekvent med stabila versioner eller får man dras med gamla operativsystem eller förlita sig på halvdana homebrews?

    Jag vill att min nästa lur ska vara vattentät och så tålig som möjligt, gör Kineserna vattentäta lurar, hur är dom i kvaliteten är det som med iphones att man får en spräckt skärm så fort man tappar den i backen.
    Mina senaste 5 Androider har varit från Samsung och där är jag väldigt nöjd tappat dom både högt och lågt fått in vatten i dom mm men dom har överlevt.

    Det ända jag kan gnälla på hos S-lurarna är deras laddkontakter d'r har jag haft en hel del strul men det kanske är likvärdigt hos dom andra märkena också, fan hur svårt kan det vara att göra en lite mer robust anslutning?

    Tack o hej.

    Ps ska det vara värt att köpa en kinalur så tycker jag att det ska minst vara halva priset mot vad prestandan kostar här i Sverige samt att man ska kunna få tag i reservdelar iom att man inte har samma garantier, känns ju ruttet om tex en laddkontakt/ en knapp ... bråkar en sån går lös på en hundring och man byter den på 15min men får man inte tag på någon så står man där med en lur för 3k ....
     
  8. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Ebay finns, där kan man hitta riktigt mycket reservdelar eller aliexpress, men jag skulle hellre ta ebay. Lättast kanske är att prata med mobiltekniker som kan reparera mobilen och han/hon hjälper att ta fram rätt reservdelen du ska beställa och du kan kanske komma överens om ett bra pris.

    Känns som kina kommer ikapp med tillverkare som huawei, xiaomi, elephone etc. Bra high-end telefoner som är betydligt billigare än htc, sony eller samsung.

    Huawei och xiaomi känns som pålitliga när det gäller med mest uppdaterad mjukvara och vissa kines-brands kommer med 5.1 lollipop.

    Jag har inte sett en enda vattentät kines-mobil än dock har de börjat göra vattentäta smartwatch.
     
  9. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

  10. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  11. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag tror en Nexus 5 slår de flesta kina-mobilerna och skulle rekommendera dig att köpa en sådan istället. Begagnat lär du få den för max 1500 kr. Problemet med dessa kina-mobiler är oftast att de är bättre på pappret än vad de egentligen är i verkligheten.
     
    jnsson gillar detta.
  12. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ha ha WTF det här "testet" har jag aldrig sett på en mobil innan. :lol: :D

    Ha ha ha
     
    bernard gillar detta.
  13. Psykos

    Psykos Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    14 aug 2014
    Inlägg:
    416
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Konstigt. Trodde det var helt normalt att slå sönder frukt med telefoner WTF ha ha ha
     
  14. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kollade på Meizun nu och den verkar lovande men 3000:- för en kinalur det tar emot.

    Däremot om man kollar på Mlais m52 1500 spänn och om specarna stämmer är det ett väldigt bra pris.
    http://www.devicespecifications.com/en/model/64c83302

    Vad tror ni finns det kineser som gör kopior på kinalurar, hittade precis en Mlais52 för 800:- fanns 10 st och dom är enligt annonsen nya.
     
    Last edited: 6 jun 2015
  15. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Håll dig undan från 1:1 clones! det är sällan det i dem som det anges och några updateringar kommer du heller aldrig få. däremot finns en del som "lånar" designen men ta inte över den till 100%. dessamobiler kan vara mycket bra vilket just mlais m52 är ett bevis på. den liknar xiaomi redmi note väldigt mycket. men inte 1:1.
    jag har hört mycket bra om m52:an
    :D
     
  16. wizz

    wizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Telefon 2:
    Huawei P8 Lite
    Telefon 3:
    Ulefone Metal
    Kan bara rekomendera Mlais M52 fick hem min i början av Juni satsade äve en slant på ett extra batteri samt ett flipskal samt härdat glas skydd så slut summan blev drygt 1600kr med DHL frakt vilket tog mig 3 dagar.

    Det enda som jag kännt som är irriterande är att den vill hela tiden slå över på roaming även då jag är i mitt hemma nät vilket flertalet andra kina mobiler har problem med.

    Men efter lite letande så har jag hittat följande http://forum.xda-developers.com/xposed/modules/xposed-national-roaming-t2420249
    som eventuellt kan råda bot på det, Har just slängt in det på min mobil och har ännu inte hunnit testa fullt ut men hoppas det kommer fungera.
     
    Carre_80 gillar detta.
  17. GNS

    GNS Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag är glad att jag tog mitt förnuft till fånga och inte beställde någon Kinalur telefonen är så pass viktig med alla dess funktioner från GPS till kalender till jobbmail, bankärenden osv osv osv då är det värt att betala en extra slant och förhoppningsvis få en telefon som iaf med större sannolikhet en en Kina är mer driftsäker och mindre buggig.

    Jag har nu mer full snurr på min Galaxy 4a och kommer hålla fast vid den tills den dör, ny elektronik är kul men man kan ge sig fan på att det är massor buggar om man köper nytt ... tror jag börjar bli gammal... tankesättet.
     
  18. wizz

    wizz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TRE
    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Telefon 2:
    Huawei P8 Lite
    Telefon 3:
    Ulefone Metal
    Har nu testat följande http://forum.xda-developers.com/xposed/modules/xposed-national-roaming-t2420249 och kan bara säga att det fungerar fint på min M52 och bör som sagt fungera på andra kina mobiler med som dras med samma problemet.
    Tänk bara på att du behöver ha en rootad lur för att kunna installera Xposed.
    Smidig lösning för att roota din kina lur finner du här http://www.mgyun.com/en/getvroot, Behöver du en ny room till din kina lur kolla länkarna nedan i min signatur och funderar du på att skaffa en kina lur själv kolla då först om den kommer fungera i våra nät här hemma via länken nedan i min signatur.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.