Ny lur, inte stor och vräkig..

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av matteeee, 25 jun 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. matteeee

    matteeee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Platta:
    Huawei T1 8.0
    Nu är det snart dags att byta ut Samsung S4an som strulat under mina snart 2 år med den. Blir varm som tusan, drar ur batteriet på 3-4h och är allmänt buggig. Det blir inte en till Samsung.
    Innan den körde jag med HTC Sensation och innan dess olika HTC-lurar av varierande sorter.

    Nu vill jag ha en kraftfull lur som är MINDRE än S4an. Jag vill kunna göra allt med en hand (dvs hålla i den och nå hela skärmen med tummen), och ha den bekvämt i fickan. Alla nya lurar går väl bort utom Sony z3 compact och Samsung S5 Mini (men Samsung är ute ur leken).
    Kravspecen lyder i ordningsföljd:
    Batteritid
    4G
    Minneskapacitet efter originalmjukvaran är på plats och äter upp hälften eller mer
    Bra kamera
    Bra skärm

    Enligt mig är den optimala storleken på en mobil nånstans mellan iPhone 4 och 5, nåt sånt. Större går bort.
    Z3 compact är i absolut största laget men ok om den duger i övrigt?
    Jag vill helst inte ha en massa tillverkarspecifikt skit i mjukvaran, men inte heller roota o greja själv...

    Vad är bäst?
     
  2. AndroidGR

    AndroidGR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    S10+ 1TB
    Telefon 2:
    iPhone Pro Max 11
    Telefon 3:
    Nokia 1520
    Platta:
    Samsung Tab S
    LG G3 kanske...?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag är rätt glad i Z3 Compact som du nämner. Bra batteritid och få problem (i alla fall för min del ) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2787296&ref=192

    Om du kikar i forumdelen för Z3 Compact är det en del som erfar att glaset spricker dock. Rekommenderar att sätta på något sådant här på bak o framsida: https://fyndiq.se/product/554762-hardat-glas-sony-xperia-z3-compact-te/

    Finns inte så många telefoner att välja på om man söker sig under fem tum som inte är budgetlurar: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=m=s225948793&ref=192 Det är rätt trist.
     
    matteeee gillar detta.
  4. matteeee

    matteeee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Platta:
    Huawei T1 8.0
    @AndroidGR@AndroidGR, Nej, den är 146.3 x 74.6 x 8.9 mm mot S4ans 136.6 x 69.8 x 7.9 mm - dvs ganska mycket större. Går fetbort.

    @bernard@bernard, Tack för fylligt svar :) Hur är det med "Sony-appar" i den? Rätt smockat? Jag har en gammal Sony Experia Active (liten stöt/fukt-tålig sak) i jobbet och den är hemsk i menyer osv. Sonys egna android-skal som jag inte alls är överens med. Tror mig veta att Z3 är bättre?
    Har läst lite om självsprickande skärmar - hur förhåller sig Sony till garanti kring sånt? Svårt att bevisa att man inte stött emot/tappat etc antar jag... Man får väl teckna en asdyr försäkring :/
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, om man läser i forumdelen för Z3/Z3 Compact kan man se att Sony i många fall fixat glaset utan kostnad, men i vissa fall har så inte skett. Det verkar i ärlighetens namn vara lite 50/50 med det där, varför jag definitivt satt på ett skydd i stil med det jag nämnde ovan.

    Svårt att säga om du kommer gilla det eller inte. Xperia Active är ju en riktigt gammal telefon vid det här laget. Sonys UI är numera rätt likt "vanilla" Android och rätt minimalistiskt tycker jag. Det följer inte med så mycket skräp som inte går att ta bort/inaktivera. Det mest störiga är aviseringarna för uppdateringarna av de egna apparna "Album, Walkman" och några till. Går dock enkelt att stänga av detta. Sony har dessutom skött sig rätt bra med Android-uppdateringarna på senaste tiden.
     
    matteeee gillar detta.
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har kört en Z3 compact underunder en längre tid och det är helt klart en av dom bättre telefonerna jag använt. Riktigt grym batteritid, perfekt storlek. Hade inga som helst problem med min under dom ca 6 månaderna jag använde den.
     
    matteeee och bernard gillar detta.
  7. matteeee

    matteeee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Platta:
    Huawei T1 8.0
    Det blev en svart Z3 Compact igår. Hittills nöjd. Inte så mycket skit-appar förinstallerade och batteritiden verkar det lilla jag kört helt ok.
    Formatet är helt perfekt, grymt nöjd med "litenleken" (i motsats till STORleken alltså).

    Tack för input alla som bidragit :)
     
    bernard gillar detta.
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Grattis!
     
  9. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    låter som det är telefonen som passar dig bäst. lycka till med den!:)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.