Nvidia Shield Android TV 2015

Diskussion i 'Android TV' startad av Konstigt, 30 maj 2015.

  1. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Mmmm den är FET.
    Av någon anledning så väljer GRID en server i USA. Jag kör över 4G så den är något grinig på min ping
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hittills verkar de flesta rätt nöjda med sina Shield TV :) Eftersom några nu haft den ett tag vore det intressant att höra om ni stött på några buggar eller andra problem?

    Hur är förresten ljudet i fjärrkontrollen och spelkontrollen om ni kopplar in ett par hörlurar? Jag har en Shield Tablet tillsammans med spelkontrollen och tycker att ljudet blev bättre med senaste uppdateringen, men upplever det fortfarande som lite tunt och mottagningen verkar vara sisådär om det inte råder fri sikt.
     
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Shield hub kraschade hela tiden tills jag gick in och uppdaterade appen i market. Annars inga problem än så länge.
     
    bernard gillar detta.
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Får nog ta och bli en beställning, varit tveksam länge men verkar som folket är väldigt nöjda med sina!
    Någon som har testat att streama spel från sin PC? Det är funktionen som kommer vara viktigast för min del!
    Sitter på en I5 4670K och Geforce 970, bör ju kunna streama utan problem?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Yepp, så länge din router är tillräckligt snabb om du inte kommer köra med kabel: http://shield.nvidia.com/routers


    Tänk på att inte alla spel fungerar (stöds officiellt) - lista här: http://shield.nvidia.com/game-stream . Det är främst stödet för handkontrollen som i vissa fall kan vara lite begränsat om jag förstått det rätt. Inget hindrar en dock från att ansluta tangentbord/mus förstås.
     
  6. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag har själv inte försökt kolla var den ansluter, skulle ju vara intressant om det gick att byta på något sätt så att den ansluter till Europa eller Norden istället.

    Ja, hände mig med tills jag fattade att det var många saker som skulle uppdateras innan man kunde använda dem.

    Jag har testat att streama från en Windows-PC med Nvidia grafikkort, det fungerar :)

    (har inte testat så mycket så att jag kan avgöra om det fungerar stabilt och bra)

    Man loggar in på Nvidia Shield-tjänsten i Drivrutins-inställningarna på Windows Datorn och då dyker alternativet om att streama upp i menyn på Shield TV.

    Det fungerade - jag fick tom upp alternativet om att starta "Steam Big Picture" och där kunde jag stega runt bland mina steam-spel som vanligt.

    Drog igång Alien Isolation och det var inga problem (trots att det inte verkar vara med i listan ovan)
     
    bernard gillar detta.
  7. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har många gånger fått problem med Wifi. T.ex. spelar från Youtube och det kommer upp att jag har nätverksproblem. Bytte till trådat men då fungerar inte Google Cast alls.. :(

    Hade exakt 0 problem med Wifi på min Nexus Player som stod på exakt samma ställe (med bästa täckning). Har en ASUS RT-AC66U med senaste Merlin FW.
     
    bernard gillar detta.
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Alla spel finns väl inte tillgängliga på alla servrar kanske. Mycket kanske finns i USA. Den gnäller på min ping som ligger runt 70ms eller mindre men annars så går det fint. Jag är ingen som spelar speciellt mycket och lite hög ping gör mig inget.

    Nu står det bara ett streck på server. Innan så visade den USA north eller vad det var.
     
  9. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jahopp, hände igen. Händer nog en gång om dagen ungefär. Kikade i min Wifi AP nu den är fortfarande associerad men kan inte pinga den. RT/TX rate 24/6 Mbps så det låter ju lite skumt också.

    Inne på Wifi networks i settings så rapporterar den connected. Dock får jag Wifi-symbol med utropstecken på startskärmen.

    Testar att lägga den på 2,4 GHz nu, får se om det blir ngn skillnad. Känns inte bra dock.
     
    Last edited: 30 jun 2015
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testat både 2,4GHz och 5GHz - samma sak?
     
  11. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Editerade min post sekunden innan du quotade, har precis lagt den på 2,4 för test. Känns dock inte som ngn lösning, för långsamt.. men fungerar som ett steg i felsökningen.
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör trådat men i början körde jag på 5Ghz. Antagligen för kort tid för att märka eventuella problem. Kan ju testa att köra den på trådlöst ett tag.

    Kodi funkar grymt bra måste jag säga. Jag har tidigare kört Kodi på en Raspberry Pi 1 och senare på en tvåa. Det har varit långt ifrån stabilt tyvärr. Pajen är nu urkopplad. ;-) Kör all tv och inspelningar via Kodi så det är något som används dagligen. Grymt nöjd.

    Edit
    Mer nöjd nu. Kopplade in ir-mottagaren till min MCE-fjärr som jag har använt med kodi på pajen. Funkade direkt! Visst, maskinen har en ir-port men jag antar att kodi behöver anpassas och den ska ju reagera på rätt signaler så det här var enkelt och bra.

    Edit 2, fjärren funkar i Android TV med. Kan styra muspekaren också men det går långsamt. ;) Inte lika brådis med att köpa fjärren för 50 dollar. Den här kostade 150 sek på ebay. Funkar fint i Netflix bland annat.
     
    Last edited: 30 jun 2015
    bernard gillar detta.
  13. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    bernard och indika gillar detta.
  14. Strip

    Strip Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2014
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hur ser operativsystemet ut, kan man skippa allt tjafs o bara köra med vanlig android "desktop"? Går det installera random mjukvara från Play, typ ES file explorer och MX player, svt play osv...?
     
  15. DarkShadowSwE

    DarkShadowSwE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Sitter på en i7 4790k och 970 gtx och streamar utan problem, 3ms latency och 0-1ms i ping, över tråd dock. man kan både spela spel ur steam som stöds on the fly eller lägga till i princip vilken .exe fil som helst i nvidias geforce experience så streamas det, tex emulatorer eller annat kul.

    Har exakt samma router fast med original firmware och inte den senaste uppdateringen utan någon från början av året då jag inte orkat uppdatera eftersom det fungerar bra, (dont mess with what aint broken, ;) ) , dock kör jag med sladd så kanske inte jämförbart, :P

    Den kör inte "vanliga" android utan en slimad med TV anpassad, du kan installera både ES, MX Player och Dice Player och säkert SVT ( eller chromecasta SVT till den som jag gör ) och även skicka appar från en dators webläsare via play store till den men om det inte är tillräckligt så är det en snubbe på XDA som portat fulla android till SHIELD TV precis som han gjorde med Nexus Player så du kan få samma känsla på din Shield som på en telefon eller platta, dock behövs nästan mus och tangentbord för och få den känslan fullt ut.
     
    Last edited: 2 jul 2015
    bernard gillar detta.
  16. vic20

    vic20 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Ups levererat. Ska bli kul o kväll
     
    NiklasO och bernard gillar detta.
  17. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 327
    Mottagna gillanden:
    1 626
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  18. vic20

    vic20 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    246
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    När jag ska prova grid så får jag 100 i bildförlust så jag kan inte starta något spel. Vet någon vad det står för? Jag ligger på ca 12 Mbit och låg ping
     
  19. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

  20. Konstigt

    Konstigt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2010
    Inlägg:
    1 105
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Last edited: 7 jul 2015
    bernard gillar detta.