Övrigt: Första intrycket Galaxy S6 Edge

Diskussion i 'Galaxy S6 Edge - Allmänt' startad av MrC, 8 apr 2015.

  1. christer_gustafsson

    christer_gustafsson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    9
    Fick min i förrgår och är mycket imponerad över kvalitékänslan!

    Kommer från en S2:a från slutet 2011 ;)

    Snacka om upplyft - glad att jag inte hoppade på S5:an.

    Saknar inte SD kortplats. Tycker att den kanske är lite jobbig att hålla i med vass kant mot baksidan (antar det är för att få den lika tunn som Iphone 6) - men det vägs upp med designkänslan. Alla blir WOW ju (till och med jag varje gång jag ser den nu - går väl snabbt över antar jag).

    Fick vänta på den gröna så länge - skulle ha 128 GB men nöjde mig med 64 GB.

    Känner att OS håller ihop bra också - en dell strul med vissa appar på lolipop dock (kan ju vara för att jag tagit dem från min gamla).

    Mycket bra telefon - ångrar inte köpet alls just nu. I'm in <3
     
    Fr3dd gillar detta.
  2. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Precis packat upp den och jäklar va exklusiv den känns (speciellt i guld) mot min S5a som är några månader gammal. Det jag dock inte tyckte var så premium (kanske lite töntigt men ändå) var att

    1) Den omslutande pappen på lådan är lös vilket gjorde att personalen i butiken "tappade" kartongen i disken.

    2) Telefonen låg upp och ner i kartongen när jag öppnade den. Men men...

    Nu ska det testas. uploadfromtaptalk1433765579065.jpg
     
    Last edited: 8 jun 2015
    Pjuklarven och bernard gillar detta.
  3. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Konstigt att batteriet var helt tomt 0%. Nu måste jag ju vänta innan jag drar igång den.... ;)
     
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Då har man använt sin Galaxy S6 Edge 64GB i snart en månad och det är med blandade känslor, tyvärr känslor som går mer och mer åt det dåliga hållet.

    Känner igen denna känslan från Galaxy S5, som jag förövrigt ägt i två omgångar! Först när den släpptes och då led den av samma problem som jag anser S6 har.
    Sen ägde jag den även som en "reserv" mellan en Iphone 6 Plus och en Galaxy Note Edge för någon månad sedan. Körde med den som daily driver i ca 1 månad, men mer om det strax!

    S6 Edge är en fröjd för ögat och den ligger faktiskt väldigt bra i handen fastän sina något vässade kanter. Men där stannar det positiva för min del... Bortsett kameran då!! Den är en historia för sig!
    Men mjukvaran är allt annat än snabb... Menar inte att den laggar något speciellt men den är långsam. Sen kan alla tester visa skyhöga poäng men användarupplevelsen är inte OK tycker jag! Mycket är och skylla på TouchWiz förmodar jag! Är fullt medveten om jag kan "fixa" detta på olika sätt, men egentligen inget jag ska behöva göra.

    Skärmen är en fröjd och kolla på, förutom när man surfar vilket jag gör till största del på telefonen! Den har konstiga färgskiftningar och har svårt att behålla vitt vitt. Men jäklar va den levererar svärta! Kanon -vacker att kolla högupplösta youtube klipp på.

    Batteriet, här är det som de går riktigt illa... Batteriet är under all kritik, jag måste underhållsladda telefonen varje dag för med mitt användarmönster. Vilket jag kan erkänna vara ganska krävande vissa dagar! Men detta måste vara första telefonen jag äger som inte har skärmen som största batteritjuv alltid, massa olika tjänster som ligger och snor ström även när jag inte använder telefonen.

    För att återgå till min gamla S5:a ett litet tag. När jag började använda den igen och den hade ca 1 år på nacken var det med blandade känslor! Men med senaste uppdateringarna var den fruktansvärt rapp och hade väldigt bra batteritid! Det var nästan så jag ville behålla den för jag var mer nöjd än jag varit på länge med telefonen, blev väldigt positivt överraskad!
    Tyvärr kunde jag inte hålla mig utan telefonen såldes till förmån för en Galaxy Note Edge, den behåll jag inte ens en månad kan jag säga utan att gå in för mycket på detaljer.

    Med detta sagt hoppas jag på att S6:an får den uppryckningen min S5:a fick, får då kommer den bli riktigt bra!

    Och detta är mina åsikter, det behöver inte instämma med andra upplevelser.
    Anser mig ändå ganska beprövad när det kommer till telefoner då jag bytar väldigt ofta, snittar väl ca 8 telefoner om året.

    Får se om jag lyckas behålla denna i hopp om optimerad mjukvara snart eller om jag kanske ska ta och testa en LG G4 till S6:an förhoppningsvis har mognat.
     
  5. ErikHTC

    ErikHTC Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    841
    Mottagna gillanden:
    149
    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy Z Fold3 5g 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Fold 512 gb
    Telefon 3:
    Galaxy S9+
    Just batteriet löste jag med att stänga av Google now. Använde det egentligen, men saknar det inte nu så spelar ingen roll. Nu håller batteriet lätt en dag och jag är inte orolig att det ska ta slut fram mot kvällen :-)
     
  6. brandten

    brandten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tråkigt att du inte är nöjd och konstigt att vi har så skilda åsikter om telefonen, se nedan:

    Jag tycker den är riktigt snabbt. Bra mycket snabbare än min "gamla" S5 (3mnd gammal) och kollegans iPhone 6.

    Har reagerat över att skärmen ibland justerar sidor lite ljust, nästan så att den bleker sidan. Men det brukar ordna till sig snabbt om man vrider och vänder lite på telefonen så den får annat ljusinsläpp. Inget jag skulle lämna tillbaka telefonen för.

    Jag har riktigt bra batteritid på min. Drog ur den ur laddaren igår morse kl08. Åkte till jobbet med Waze GPS på I ca 30 minuter. Pratade totalt 1h. Har 8 mailkonton på push sync 24/7. Facebookar och Whatsappar kanske 1h varje dag. Slösurf ca 30 min. Hade 15% när jag kom hem på kvällen och stoppa I den I laddaren kl21. Kan säkert fimpa några appar som drar ström men just nu känner jag inte behov av att finjustera den biten.
     
  7. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Köpte en vit 64gb idag, sjukt nöjd. Skärmen är fantastisk, kan inte sluta titta på den. Laddade den vid 12 tiden och har 82% batteri kvar så kan verkligen inte klaga med tanke på att jag hållt på och installera allt osv. Mycket nöjd :)
     
  8. Niddz

    Niddz Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 apr 2015
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Vilken grym telefon du fått med den batteritiden när du kollar på skärmen hela tiden.
     
    kabel87 och Droid_269 gillar detta.
  9. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Nja hela tiden är väl en överdrift, har småbarn så allting får gå i etapper :) kan bara jämföra med min senaste meizu mx4 och då är det verkligen ett kliv i rätt riktning.
     
    Niddz gillar detta.
  10. Niddz

    Niddz Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 apr 2015
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Absolut hehe :) roligt att du är nöjd det är jag med förutom lite småsaker såsom batteritiden och lagg.
     
  11. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja vi får se sen när jag börjar använda den mer ute när jag jobbar, nu har jag wifi tillgängligt helatiden typ men mindre sen när jag jobbar :)
     
  12. brandten

    brandten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Några saker som jag reflekterat över med S6´an som skiljer sig från S5´an.

    1) I Gmail-appen när man håller fingret på ett mail för att markera, så kunde man tidigare fortsätta att klicka på nästa mail för att markera flera. Nu måste man trycka länge även på nästa mail eftersom en kort tryckning bara öppnar mailet.

    2) Som det redan påpekats tidigare. Att man inte kan sortera appar I bokstavsordning.

    3) När man får ett samtal och svarar så täcker "pratrutan" numera 1/3 av skärmen högst upp medan det tidigare bara var en liten ruta 2x2cm som man kan flytta runt på eller förstora. Smart när man kör navigationen tex att slippa telefonvyn över så stor del av skärmen.

    4) I S Kalender kan man inte klicka länge på en bokning och välja kopiera som man kunde tidigare. Nu måste jag in I datorn och fixa detta. Helt värdelöst när det är ett arbetsredskap (eller har jag missat hur man gör helt enkelt?)
     
  13. kwakiz

    kwakiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2012
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kan inte bestämma mig vilken färg mellan Grön-Guld-svart tycker alla är sjukt snygga fundera på köpa 2 st haha!
     
  14. willpower

    willpower Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Allt det du tar upp som "skillnader" mellan S5 och S6 är ju mjukvaruskillnader. Gmail-appen till exempel görs ju av Google och har ingenting med Samsung att göra. Självfallet kan man ha två olika versioner av Gmail på två olika lurar, men det säger ju ingenting om själva mobiltelefonerna.
    Är du helt säker på att du jämfört samma version av Android på de två telefonerna? Annars blir det ju en helt galen jämförelse utan något som helst värde.
     
    81tibr gillar detta.
  15. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Naturligtvis har du helt rätt. Det är ju en sw jämförelse och första intrycket av hw är fortfarande WOW. Just nu kan jag inte se någon annan telefon som matchar. Mina kunder med iPhone 6 har alla varit riktigt imponerade. :)
     
  16. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Någon annan som har memory usage på 83% eller mer? Varför ligger massa program och konstant drar minne? Kan man inte inaktivera (för alltid)?

    uploadfromtaptalk1436891329728.png
     
  17. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Men använt minne är bra minne, som visa personer säger :)
     
  18. 81tibr

    81tibr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2012
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung S22
    Nja inte när jag får internal memory out of nånting hela tiden
     
    kalleboston gillar detta.
  19. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fick hem min edge i förrgår och upptäckte att den har en fläck efter vänstra kanten, se bild.

    '

    Det ser ut som döda pixlar? Går det att få igång dom eller borde jag skicka tillbaka mobilen.
    Det är inte så mycket men är allt lite störande.
     
  20. Tråget

    Tråget Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 319
    Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Doa den på en gång innan det är för sent. Du kommer garanterat störa dig mer och mer på det.