Sony Xperia M4 Aqua

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av onekw, 5 maj 2015.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Är det bara jag som tycker att detta verkar bli en najs lur? Cirka 2500kr för en sådan här kan få mig att skippa flaggskeppshetsen känns det som. Mer lagomt pris :).
     
  2. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja, den verkar schysst. Väljer mellan T3 eller M4. Det som oroar är kamerakvaliteten. I övrigt surfar jag bara sms:ar, pratar och lyssnar på musik.
     
  3. Mörker smurfen

    Mörker smurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag är lite sugen på denna med har dock tyvärr sett att Sony bara lämnar 1.20 ish gig kvar på mobilen efter att installerat android klar, ja det finns SD kort port men endå.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det inte en 16GB-variant också, eller är det bara 8GB som gäller i Sverige?

    Nej, 1,2GB är odugligt även med microSD-kort - förstår inte hur de tänkt. Det är förstås bättre med Android M då man bara kan välja att utöka den interna partitionen med microSD-kortet, men Sony har ju inte sagt något om Android M ännu (inte så konstigt kanske då OS:et bara finns ute i en developer preview). I Lollipop är det begränsat kring vad för data man kan flytta till SD-kortet.

    Verkar i övrigt vara en rätt trevlig krabat :)
     
  5. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    om jag inte minns fel så fanns det mer ledigt utrymme, ungefär 3-4gb ledigt, men kan dubbelkolla på måndag då jag har tillgång till luren, men tycker man får helt ok prestanda för pengarna, men synd på 8GB lagring, som endast finns här i Sverige, vet inte hur de tänkte med att släppa en lur med 8GB internminne år 2015.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan ju för skojs skull tilläga att tittar man på spotpriserna för NAND-kretsar, dvs vad minnen kostar om man bestämmer sig för att köpa en hygglig kvanitet från fabrik omedelbart (utan löpande avtal och dylikt) skiljer sig priset så här:

    nand_spot_price.png

    Det handlar säkert om betydligt färre kronor för en jätte som Sonys - låt säga 10-15kr? Helt ofattbart att släppa en telefon i mellanklassen med 8GB.

    10-15 spänn extra innebär väl ett prispåslag på cirka 0,4-0,5%.
     
    Last edited: 13 jun 2015
  7. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    ja alltså vad ska man säga, ibland undrar man hur det är möjligt alt försvarbart att ta till sådana korkade beslut, iofs så finns ju en variant med 16GB men som dock inte säljs här.
     
  8. Mörker smurfen

    Mörker smurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Googlade lite runt för att kolla upp det hela så man inte talar ur nattmössan så hittade detta.
    Sony cripples the '8GB' Xperia M4 Aqua | Xperia Blog
    www.xperiablog.net/.../sony-cripples-the-8gb-xper... - Översätt den här sidan

    8GB Sony Xperia M4 Aqua comes with only 1.26GB usable memory ...
    www.gsmarena.com/8gb_sony_xperia_m4_aqua_c... - Översätt den här sidan

    Detta är riktigt synd då telefonen i övrigt tilltalar mig, skall bli intressant o se vad Gilgamesh kommer att se , synd att nästan alla som reviewers inte tar upp detta faktum.

     
    bernard gillar detta.
  9. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    Det stämmer nog som du säger, fanns en del appar jag rensade men får se, tanken är att denna ska ersätta Galaxy S4+ på jobbet, men vi kommer nog inkludera ett minneskort på 16GB iaf.
     
  10. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    jag kollade precis och jag har exakt 3GB ledigt efter att jag inaktiverat ett par appar samt lagt till några. visst fortfarande uselt men ska man inte använda tunga spel osv så bör man klara sig.
     
    bernard gillar detta.
  11. Mörker smurfen

    Mörker smurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Så man kan rensa så pass mycke ja, hmmm måste testa den ihanden jag använder ju spotify mest av allt.
     
  12. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    annars är det ju bara roota framöver och få ut lite mer kanske.
     
  13. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Gick från Moto G2 till M4 Aqua men är inte helt nöjd o_O Rent prestandamässigt borde den ju vara bättre på pappret men min gamla Moto G2 laggade ytterst sällan när man scrollade i öppna appar vilket M4 Aqua gör ofta, det finns liksom inget flyt. :ehm:

    Värst är det i Chrome som bara pausar helt och om man försöker klicka om i tron att den inte registrerat touchen så hamnar jag ofta på en helt annan sida eftersom Chrome då plötsligt vaknar till liv igen och laddar klart sidan (vilket gör att den ursprungliga länken jag tänkte klicka på hamnar ur bild eller ovanför där jag tryckte)... :mad:

    Kör med dual-sim-versionen men det borde ju inte spela någon roll (som för övrigt faktiskt har 16 GB i internminne till skillnad från 8 GB på den vanliga modellen i Sverige).
     
  14. Mörker smurfen

    Mörker smurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2015
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller med jag va o handlade en nytelefon, efter mycke diskution o säkert en smått irriterad försäljare så köpte jag en Z1compact för att M4 laggade o chrome funkade inte riktigt bra ( säkert något små fel). Var mer imponerad av sonens Sony E4 än av M4.
    PS. Hade glömt bort hur skönt det är med en mindre mobil.
     
    Last edited: 24 jun 2015
    bernard och Kaka! gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt att prestandan inte var bättre än så! Det låter inte alls som en särskilt trevlig användarupplevelse. Vad får du för resultat om du kör AnTuTu Benchmark?
     
  16. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    uploadfromtaptalk1435187412406.png uploadfromtaptalk1435187419182.png uploadfromtaptalk1435187423387.png

    Aldrig använt programmet innan så jag vet inte om det är bra eller dåliga värden.

    Provade att avinstallera uppdateringarna på Chrome och upplever att det blev något bättre men långt ifrån okej. Laddade däremot hem Firefox istället och den fungerar klockrent på samma sidor som Chrome ballar ur på. Måste vara någon konstig inkompabilitet med Chrome och telefonen. [emoji54]
     
    bernard gillar detta.
  17. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Jäkla skittelefon. Startade om den och nu helt plötsligt är den i "Skyddat" läge, kan inte göra något och försöker jag verifiera mitt konto så säger den bara fel användarnamn/lösenord. Jag kan logga in på myxperia via datorn med samma uppgifter (och där listas telefonen som "protected"). Kan inte minnas att jag aktiverat något anti-theift-läge vid installationen, förmodligen det som är problemet. GAH! Och supporten öppnar inte förrän imorgon bitti :mad:
     
  18. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Går ut med en varning här till er andra som har M4 Aqua:
    AKTIVERA INTE "My Xperia Theft Protection" (MXTP)!!!

    Jag hade gjort det och nu står jag med en obrukbar telefon. Skall kontakta Sony imorgon.

    Mer information om buggen finns på:
    http://forum.xda-developers.com/m4-...on-problem-t3143495/post61543383#post61543383

    https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-8482-M4-Aqua/MXTP-created-problems-for-me/td-p/1003330

    EDIT: Det går att ta sig ur det låsta läget genom att radera telefons innehåll med en fabriksåterställning. Telefonen är fortfarande låst efter att du gjort detta, men nu går det att låsa upp den på det sätt som var tänkt från början och telefonen accepterar användarnamnet och lösenordet. Instruktioner finns i den andra länken ovan. Snabbaste sättet är att via myXperia rensa innehållet, men det bör gå att göra samma sak via PC companion. När du fått igång telefonen igen, se till att MXTP är avstängd och aktivera den inte förrän Sony fixar buggen...
     
    Last edited: 28 jun 2015
  19. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Köpte en men sålde den snabbt. Gillade den inte. Kameran seg och inte bra. Lagg i operativet. Dåligt med minne kvar från början. Blev lätt lite väl varm vid surf o spel. Ingen bra Sony lur enligt mig. Köp nån annan lur!
     
    Sillycilla och Kaka! gillar detta.
  20. Kaka!

    Kaka! Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Ekman summerar den här telefonen på ett bra sätt. Har efter några dagars användning valt att gå tillbaka till min gamla telefon. Kameran blev lite av en dealbreaker för min del, den är helt värdelös. Alla bilder blir ”disiga”. Har provat både automatiskta och manuella inställningar. Gjorde rent linsen i hopp om att det var någon smutsiga hinna från fabrik men det hjälpte inte. Försökte få bort ”diset” med hjälp av filter i appar men det blev aldrig riktigt bra. Här tar min gamla telefon (Moto G2 Dual) betydligt bättre och klarare bilder (och då är det definitivt ingen ”kameratelefon”).

    Tyvärr har ångerrätten gått ut annars hade jag returnerat den.

    På plussidan är att det är god samtalskvalité hos båda parter, mottagningen är bra och helt okej hastighet både via LTE samt WiFi (här maxar jag min internetlina 50/50). FM-radion funkar också väldigt bra, men det har Sony alltid varit duktiga på.

    EDIT: Glömde skriva att GPS:en verkar vara sådär också. Mina pass med Endomondo blir betydligt längre än vad sträckan i själva verket är och kollar jag kartan så ser det ut som jag varit full ute i spåret och sprungit lite sick-sack här och var... o_O
     
    Last edited: 3 jul 2015
    Sillycilla, Ekman och bernard gillar detta.