Fråga: Nexus 6 med sprucken display - laga vart?

Diskussion i 'Nexus 6 (2014) - Allmänt' startad av sundown, 19 jan 2015.

  1. milo7

    milo7 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    22 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kostar 2899kr med Original LCD på LagaiPhone.se
     
  2. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Känns som hög risk att bli lurad, eftersom det inte är en LCD skärm original, utan AMOLED.
     
    MightyMike gillar detta.
  3. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Lyckades också sabba min skärm. Åkte ur fickan när jag satte mig i bilen. Ingen verkstad i Stockholm som verkar ha skärm på lager
     
  4. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Jag tänkte att en uppdatering om min spruckna skärm var på sin plats nu när det äntligen börjar lösa sig:

    Jag hade som bekant beställt en skärm från PSXbutiken, och den skulle dröja 4-5 veckor att komma hem från en leverantör som i sin tur inte hade den hemma.

    Efter 4 veckor hör jag av mig och undrar om de vet mer om leveransen och jag blir ombedd att ringa någon dag senare för att få besked. När jag ringer de påföljande dagarna så får jag inget svar. Veckan därpå svarar de och säger då att de har drabbats av sjukdom och inte har kunnat svara i telefon. De säger återigen att de ska kolla upp leveranstiden. Jag ringer och ringer men ingen svarar. Till sist så får jag håll i dem på mobilnumret på sajten och då är den bekräftade tiden onsdagen veckan därpå. Torsdagen därpå försöker jag nå dem för att skärmen inte har dykt upp när jag äntligen får ett svar efter två dagars samtalsförsök så är lovar de att kolla upp leveransproblemet och ringa upp.

    Sedan dess har jag ringt i 4 dagar men det är mer än en vecka sedan och jag vet ingenting. Vissa gånger är det upptaget och när jag då ringer tills det slutar vara upptaget så svarar de lik förbannat inte. Inte ett ljud. Jag har mailat, talat in röstbrevlåda, ringt bägge tillgängliga nummer till förbannelse, men jag är alldeles tydligt ignorerad. Riktigt riktigt dåligt beteende och jag hoppas det ringer varningsklockor för folk där ute innan de kontaktar den här fruktansvärt dåliga firman. Det är över mitt förstånd hur man kan behandla en kund på det här viset.



    Nu har jag löst reparation via Motorolas officiella reparationsleverantör i Ljungby och skickat in telefonen, så jag hoppas få hem den snart. Ett syrligt mail har även gått iväg till PSXbutiken (om de nu läser mail, oklart) där jag förklarar att deras tjänster inte längre är önskvärda varken från mig eller mitt bolag så länge jag är vid liv, och att kommunikationsvägarna nu är stängda även i min riktning.
     
    bernard, moparlinke och MightyMike gillar detta.
  5. mcslize

    mcslize Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Fold 3
    Vad blev kostnaden och har du länk till hemsida eller liknande?
     
  6. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    1 400:- plus moms blev det, vilket är betydligt billigare än att bara köpa skärmen någon annanstans.

    Tilläggas bör väl att jag inte har fått den än. Dock har den skickats i fredags, så den lär dyka upp idag! Så jäkla gött att äntligen få tillbaka den!

    Telecare i Ljungby blev jag hänvisad till:

    http://telecareservice.se/en/

    Jag fick ju ett skadenummer från Motorolas support (körde webchatten) att hänvisa till, men det är ju inget garantiärende, så det kanske inte behövs egentligen.
     
    mcslize gillar detta.
  7. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Och nu har jag mobilen i handen. De blåste ROM:en men min bootloader är kvar. Märkligt att det ska behöva göras när man bara byter skärm, men men, jag har backup :)

    Skickade in den 19:e, så det tog inte så vansinnigt lång tid heller! Den repareras i Danmark, och inte i Ljungby om det är av intresse.

    EDIT: Fel av mig, custom recovery var visst borta. Det blir att börja om från början.
     
    Last edited: 30 mar 2015
  8. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    De blåser in original för att kunna testa att allt fungerar som det ska. De har en speciell mjukvara som bara är kompatibel med original som jag förstått det.
     
  9. Virreviking

    Virreviking Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2014
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    77
    Ah, sedär! Det finns förklaringar till det mesta :)
     
  10. kapten.nilu

    kapten.nilu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kan bidra med min erfarenhet:
    Spräckte oxå min skärm i början av mars, efter 20 dagar hade försäkringsbolagets verkstad lagat och skeppat tillbaka min telefon.
    Med en troligen icke inkopplad bakre kamera (bara den främre funkar), fel färg på simkortshållare & en baksida där limmet endast fäst ordentligt i de nedre delarna med resultatet att plastbaksidan är nu öppen längs med sidorna (bättre ventilation) & flexar sådär härligt.

    Behåller namnet på verkstaden för mig själv då alla kan ha en dålig dag & de får en chans till att laga den ordentligt.
     
  11. wdrsn

    wdrsn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    654
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Nu har även jag lyckats spräcka skärmen på min telefon. J-vligt irriterande. Har gjort en skadeanmälan hos mitt försäkringsbolag via nätet, så får se när dom kontaktar mig.
     
  12. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Du är inte ensam, jag råkade tappa min i backen efter ett träningspass utomhus. Har kontaktat försäkringsbolaget och Motorola. Folksam, i mitt fall, bad mig skicka in telefonen till serviceverkstad och återkomma till de. Motorola föreslog att jag gick in med den till återförsäljaren istället annars får jag stå för frakten till serviceverkstaden, men de startade även ett ärende åt mig, väldigt trevliga!

    Ska in med telefonen till Elgiganten imorgon och se hur de kan hjälpa mig, återkommer med mer info då.
     
  13. wdrsn

    wdrsn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    654
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Jag har också folksam. Köpte min via halehop, skapade ett ärende hos dom. Skickade in den till Telecare, fick kostnadsförslag. Ringde folksam å sa vad det skulle kosta (ca 2100kr). Fick ut det av Folksam - självrisk och accepterade och betalade Telecare. Väntar nu bara på att få tillbaka min telefon.
     
  14. wdrsn

    wdrsn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2010
    Inlägg:
    654
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    iPhone 12 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 pro
    Fick tillbaka den idag. Fick en helt ny. Min enhet blev utbytt.
     
    bernard gillar detta.
  15. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag fick också en helt ny, vilket var otroligt fint med tanke på kostnaden.

    Min nya har en vibrator som funkar mycket bättre dessutom, trevligt!

    Summa summarum, impad över Motorolas och telecares hantering av ärendet. 5 stjärnor av fem möjliga!
     
  16. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Två veckor in och jag får äntligen svar från Elgiganten, kostar ca 2500. Elgiganten har skickat telefonen till Delta som har skickat det vidare till en annan verkstad, antar att det är Telecare. Aja, 1500 kr självrisk resten står Folksam för :)

    Så, till andra som läser tråden: Skicka telefonen till Telecare för snabbast service.
     
  17. mrfritzy

    mrfritzy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    Samsung galaxy s20+
    Platta:
    Xiaomi mipad4
    jag påbörjade mitt ärende den 2e juni, direkt via telecare, eller, mobylife (dvs delta+telecare+optima) som de ingår i numer.
    beräknat tillbakadatum var 9'e, det datumet sätts väl en vecka efter starten antar jag..

    alla motorolatelefoner skickas till danmark för lagning, om det är därför det tog tid vet jag inte, men..
    den 26e kunde jag hämta ut min telefon igen. Så till ovanstående, det var förmodligen inte pga elgiganten utan pga överbelastade (eller bara långsamma) danskar. Det gick snabbt från det att man tillslut fick ett kostnadsförslag dock..

    edit: ca 2200 kostade det förövrigt
     
    blackpearl gillar detta.
  18. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Konstigt att det skickas till Danmark, första gången jag hör om detta. I vilket fall så skickade jag min egna Nexus 6 till Telecare (genom Motorola Sverige) för burn-in problem, skärmen vara också ovanligt röd och rosa samt vibratorn var skramlig som bara den. Skickade in telefonen den 25 juni, räknar med att få den innan augusti och som tur är så har jag kvar min Z3C tills dess. Väldigt trevlig personal på Motorola Sverige dock, alltid hjälpsamma och trevliga! Frakten gick på 88 kr vilket är fullt acceptabelt också.
     
  19. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Det tog knappt en vecka, så sjukt snabbt! Fick telefonen idag, ny skärm, batterilucka och fixat vibratorn också!
     
    zaragon gillar detta.
  20. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jahapp, då har mitt glas också gått sönder. Efter en massa våldsamma tappningar (bl a tack vare min 18 månader gamla dotter), så spricker såklart glaset till sist när jag tappar telefonen tre-fyra decimeter ner på (ganska) mjuk sand/grus. :S

    Jag har otursföräkring hos If, så jag skadeanmälde hos dem. De bad mig återkomma med kostnadsförlag. En Tre-butik sa de att det skulle kosta ca 3500 kr, så jag meddelade detta pris till If och sa att jag förmodligen tänkte skicka den till Telecare i Ljungby, efter era tips här. De sa att piset är skäligt (alltså billigare än att köpa en ny telefon) och bad mig skicka telefonen till Telecare som jag föreslagit.

    Så nu har jag skickat iväg telefonen i originalförpackning med Telecares (eller mobylifes) fraktsedelgrej fasttejpad runtom. När man anmäler sin telefon på deras hemsida kan man mata in skadenummer hos försäkringsbolag. Jag vet inte hur de använder den informationen, men i bästa fall tar de kostnaderna direkt med försäkringsbolaget. Återstår att se om det är så det funkar.

    Lite frustrerande att vara utan telefon så länge (jag har min [frus] gamla Xperia Z som jag vann här på Swedroid för några år sen, så länge, men katten vad seg den blivit!). Hoppas det går lika snabbt som för blackpearl, även om det är semestertider nu...