Canon PowerShot G7 X

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 18 jun 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Behöver en ny kompaktkamera och överväger Canon PowerShot G7 X. Jag har en 9 år gammal Canon PowerShot A540.

    Problemen med A540 är bildkvalitén och hastigheten. Tycker dagens iPhone ger den ett kokt stryk. Har inga problem att fota min hund i rörelser med en iPhone men det är nästintill omöjligt med min kompaktkamera...

    Jag har fastnat för G7 X pga. dess stora bildsensor och vinklingsbara skärm. Jag fotar (och filmar!) mest för bevara minnen men jag har även lösa planer på att börja med YouTube. Då känns en skärm som går att rikta framåt underbart eftersom jag slipper gissa när man är i bild.

    Det jag undrar över är hastigheten. Är G7 X snabb? Är den lämplig för att fota objekt i rörelser?

    // inlägg återställt av moderator. Vänligen lämna inte blanka ämnen på forumet. Tänk om alla skulle göra så :) \\
     
    Last edited by a moderator: 30 jun 2015
  2. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Ja, med en största bländare på 1.8-2.8 är du rätt safe. Har haft en del i Powershot G-serien. Mycket bra kamera. KOlla dock har det tydligen dålig batterikapacitet. Här är en sida med lite recension http://www.dpreview.com/reviews/canon-powershot-g7-x/12
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Sorry moderator. Blev konstigt nog aktuellt igen. :)

    Tack för svar. :) Jag snackade lite med CyberPhoto som även nämnde att jag kan ha fotat med fel inställningar på min nuvarande kamera. Har bara fotat i autoläge så kan mycket väl vara så att den automatiskt inte är inställd på att fota så snabbt den kan. Sen är den mer seg när jag fotar inomhus än utomhus vilket säkert beror på sämre ljusförhållanden. Oavsett behöver jag en ny kamera för min filmar bara i VGA och spelar in i monoljud. Sen vill jag att kameran ska hålla stort avstånd från en telefonkamera vilket jag hoppas och tror att G7 X gör med sina stora 1''-typ sensor.

    Jo, jag har hört att batteritiden inte är den bästa på G7 X. Ska absolut köpa ett extrabatteri om jag slår till på den.
     
  4. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det jag minns tydligt med G-serien var att på de modellerna jag haft så startade den ganska långsamt. Alltså till första bilden var redo att tas. Det kan ha ändrats dock. Bildkvaliteten är i runda slängar 3 gånger bättre än i vilken mobiltelefon som helst, detta beroende på sensorstorleken. Alla de där utsmetade pixlarna i helskärms (100%) visning och det mesta av grynigheten finns inte på denna typ av kamera. Det är milt uttryckt natt och dag.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    G7 X startar inte långsamt (inte av vad jag har läst eller sett) men det är iofs inte mitt problem med fota min hund. Jag drar aldrig fram kameran för fånga något hastigt utan bestämmer mig mer för fota och då vill jag inte att det ska ta tid mellan tagningarna.

    Jag velar främst mellan G7 X och FZ1000 (Panasonic Lumix DMC-FZ1000). Jag vet att det är två rätt olika kameror bortsett från att de har lika stor sensor. G7 X är mycket mer kompakt och lätt jämfört med bulkiga FZ1000.

    Det som lockar med FZ1000 är hastigheten (slutartider, sekvenstagning), mycket snabb och träffsäker AF samt filmar upp till 4K. Jag har väl inte krav på filma i 4K (det lär kräva mycket av ens dator) men 4K ger fler möjligheter än högupplöst video. Jag kan välja ut en stillbild i 12MP upplösning ur en 4K video. Ganska imponerande. För inte glömma att FZ1000 filmar sjukt bra, mer hybrid än något.

    Jag måste bara bestämma mig för om jag prioriterar storlek eller ej och om jag kommer investera i en extern mikrofon eller inte för bästa ljud (FZ1000 har uttag för extern mikrofon).
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag varit i butik och klämt på FZ1000. Hann inte pilla så mycket i menyerna men ett rejält grepp och bra sökare. Den var faktiskt rätt stor i jämförelse med systemkameror som Panasonic Lumix DMC-G6, Nikon D5200 och Canon EOS 1200D. Även nya objektiv är inte så stora. Fast D5200 och 1200D är båda instegsmodeller så antar att t.ex. Canon EOS 700D är större.

    Blir osäker faktiskt. G7 X kanske är snabb nog om jag bara lär mig hantera den rätt. Läst/Hört lite som Sony CyberShot RX100 IV som ska filma upp till 4K men tydligen med en tidsbegränsning på 5 min. 5 min? Det lät ju värdelöst. 30 min vet jag har med skatt- och tullregler att göra (plus att 30 min utan avbrott är rätt lång tid ändå). Men 5 min? För inte glömma att RX100 IV är sjukt dyr.
     
    bjoli gillar detta.
  7. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det är svårt att tipsa om det där. Skall du ha kamera till att plåta vovven, lite semesterbilder m.m. hade jag gått på Canon. Är jag mer intresserad och kan tänka mig den extra "klumpigheten" med fördelarna den kameran kommer med så hade det blivit Panasonic:en. Fördelen med dessa kompaktare är att den medföljande optiken är väldigt bra. Om jag köper en Canon EOS - instegare så bör jag köpa optik till som matchar, med extra kostnader och tyngd. Min kameraväska slutade på runt 100.000:- efter något år, tills jag insåg att jag inte använder en kamera på det viset, mycket pga tyngden. Väskan vägde över 5 kilo och var stor och klumpig. Så jag sålde allt och köpte en Canon Powershot S100 häromåret som jag har med mig överallt. För mig, lätt värt, för andra, kanske, kanske inte.
     
  8. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag vet inget om Panasonicen men jag har en G7x och är väldigt nöjd. Den imponerar nästan alltid och får följa med oftare än systemkameran, och den är faktiskt riktigt skarp!

    Starttid till första bild tycker jag är bra, däremot nästa bild kan ta för lång tid, men då jämför jag orättvist med min 6D. Det finns mängder av inställningar så det går säkert att få den fungera som man vill om man ger det lite tid.

    Själv kör jag mest Av men även lite Auto. ND-filtret har jag använt mer än jag trodde så det är riktigt trevligt att snabbt kunna aktivera om man vill det. Att blixten kommer upp såpass som den gör, gör den mer användbar än en som sitter fast "i" huset.

    När det gäller batteritiden så laddar jag inte så ofta som jag hade befarat men jag spelar sällan in film. Bättre än förväntat för stillbild alltså. Med det sagt kanske batteritiden känns usel om man filmar mycket men det finns extra batteri att köpa.

    Undrar du något så kan jag kolla eller ta testbilder.
     
  9. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag använder nästan uteslutande AV-läget. Ja, bildkvalitén från dessa är kalas. Med 1.8 till 2.8 blir det fin DOF (Depht of field) också med snyggt bakrundsblur.
     
  10. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    uploadfromtaptalk1435945048358.JPG Auto direkt från kameran. Togs häromdagen. Misstänker att bilden krymps med Tapatalk.

    uploadfromtaptalk1435945100583.JPG
    Bild tagen nyss, direkt från kameran, Av, bländare 2,8, max tele (motsvarande 105mm har jag för mig)
     
    bernard gillar detta.
  11. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Den på "sura" fågeln är mycket bra. Blev sugen på att uppgradera mig lite.
     
  13. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Den kom faktiskt flygandes in genom dörren efter hunden. Landade bland pojkens leksaker så jag bar ut den och satte på ett träd. Han ville tydligen hellre leka med bilar än sitta i träd [emoji6]
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Ska svara på det andra ni skrev men WOW! Vilka fantastiska bilder! Helt sjukt att fågeln är tagen i auto. Typiskt att man inte kan gilla inlägg i OT men det här gillas!
     
  15. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Kan man inte byta minneskort till ett med högre bandbredd så väntetiden mellan bilderna kortas ned ordentligt?
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har tänkt lite mer sen igår och kommit fram till att FZ1000 är för klumpig. Den är lika klumpig som en systemkamera och då känner jag att en systemkamera vore ett bättre val. Fast enda systemkameran som lockar mig är GH4 som är alldeles för dyr.

    Tror inte jag behöver en GH4 för göra enkla YouTube videos. GH4 är liksom professionella filmares val av systemkamera och jag skulle inte kategorisera mig som det.

    G7 X är redan en populär YouTube-kamera. Visst har jag inte uttag för extern mikrofon osv. fast jag ser inte charmen med extern mikrofon på en så kompakt kamera. Inbyggda stereoljudet verkar bra nog.

    Ja, jämför du med 6D så blir det orättvist. Om du kunde jämföra med en iPhone t.ex. iPhone 6 Plus så vore det mer relevant för mig. För jag antar att 6D även ger iPhone 6 Plus en smäll på fingrarna. Så jag jämför inte med någon snabb systemkamera utan med en iPhone 6 Plus.

    Förstår nu att iPhone 6 Plus kan vara så snabb pga. liten sensor men hoppas att G7 X är snabb också. Min gamla kompaktkamera saknar ju bildstabilisering, lägre sekvenstagning (men verkar ha samma slutartider) och gammal processor. G7 X har alltså bildstabilisering, högre sekvenstagning och modern processor. Lägg till stor sensor med mer ljusinsläpp. Då borde den väl vara snabbare mellan tagningarna än min gamla kompaktkamera eller kanske även iPhone 6 Plus?

    Vad står Av för?

    G7 X får kritik på batteritiden men det är för att konkurrenterna är bättre. Fast köpa extrabatteri är inget konstigt för mig. Hade nog gjort det även om batteritiden var bättre så man kan fortsätta medan den andra laddar eller ska laddas.

    Jo, jag har kollat mycket på YouTube för det är många som använder G7 X där.

    Jag tycker G7 X leverera bra videokvalité, speciellt i auto i jämförelse med t.ex. RX100 III. Den tar jättefina bilder också förstås. Det är främst hastigheten som varit ett frågetecken. Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hastigheten också då jag inte vet vad folk jämför med. Det är ju skillnad på att jämföra med en iPhone 6 Plus och att jämföra med en Canon EOS 6D (en populär fullformatskamera för sport).
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Det undrar jag också. Minneskort har ju betydelse när man filmar men har det betydelse även när man fotar?

    Att det är fler faktorer än slutartider som spelar roll? Sensor, processor, minneskort?
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Om man filmar nära ett eluttag kan man använda nätadaptersats ACK-DC110.

    Av är det läge där du väljer bländare och så löser kameran resten.

    Här http://www.cyberphoto.se/canon/PowerShot_G7_X_Camera_User_Guide_SV.pdf finns manualen. Där kanske det står om krav på minneskort.

    Edit: Kollade bara lite snabbt och hittade att seriebildtagningen ligger på 6,5 bilder per sekund tills minneskortet är fullt, med låst fokus och exponering.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tänkte köpa minneskortet som följer med värdepaketet på CyberPhoto.

    Transcend SDHC 16GB UHS-I CLASS 10 85MB/s

    Det borde väl vara snabbt nog?
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    När du tar en bild sparas den i en buffer. Sedan måste bilden flyttas från buffern till minneskortet så att buffern blir redo för nästa bild. Jag kör ett kort med 40mb/s i min systemkamera för att det ska gå undan när man tar bildserier. Det finns säkert snabbare nu för tiden men jag får ut ca 2.5 bilder per sekund i medium kvalité med det kortet på mitt canon 400 hus.