Canon PowerShot G7 X

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 18 jun 2015.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Tänkte köpa ett minneskort med 85MB/s så det bör ju vara snabbt då.

    Blev ännu mer sugen på kameran efter @bjoli@bjoli postade sina två bilder. Speciellt fågelbilden var sjukt fin. :)

    Jag brukar kolla på Flickr men man vet ju inte alltid hur bilderna är tagna (vilka inställningar, JPEG eller RAW samt ev. efterbehandling). Alltid mer övertygande att se hur bilder/filmer ser ut i auto mode.
     
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Då var G7 X beställd. Hämtade ut skärmskydden idag så nu är jag redo för leksaken.

    Hoppas jag blir nöjd. :)
     
  3. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det tror jag säkert du kommer bli! Kan tänka mig att leveranstiden känns extremt lång just nu [emoji12]
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är lugnt. Kameran är skickad idag. :)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    @bjoli@bjoli Hur överför man bilder/videos trådlöst till datorn?

    Fick ta ut minneskortet nu efter suttit i över 1h och försökt klura ut hur.

    Laddade ner olika program från Canon och registrerade mig på CANON iMAGE GATEAWAY men allt slutade med att bilderna hamnade på CANON iMAGE GATEAWAY och jag kunde inte få över de till datorn.

    Inget större problem att plocka ut minneskortet och stoppa in i datorn men vill ändå kunna.
     
  6. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig testat. Överför bara bilder till telefonen eller som du, med löst minneskort.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Kanske lika bra ändå att ta ut minneskortet när överföra till datorn.
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Brukar oftast gå snabbare att föra över direkt från kortet till datorn, än via kameran :)
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, kom på det sen. Även om jag lyckas överföra via Wi-Fi så tar det längre tid såvida man inte bara ska överföra en eller ett fåtal bilder. Så jag använder minneskortet istället. :)

    Wi-Fi funktionen kan ju ändå vara användbar om man vill överföra enstaka bilder till telefonen för snabbt och enkelt dela. Finns ju en app från Canon för det som troligen är mycket enklare att sätta upp.
     
  10. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Jag använder appen en hel del med kameran. Grymt käckt för att dela ett foto eller snabbt redigera det. Dessutom kan det vara guld värt att fjärrstyra kameran, tex om man bevakar en fågelmatning eller om släkten är samlad och man vill ha bild på allihop.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, ska ladda ner den appen sen. :)
     
  12. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Hur går det med kameran?

    Hittade den arga fågeln igen, och såhär blev bilden lite beskuren och snabbt uppskärpt i telefonen. Är faktiskt riktigt imponerad av kameran, särskilt med tanke på att det är en auto-bild och jpg. uploadfromtaptalk1449160447665.jpg
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Det går bra. Köpte ett extrabatteri (originalbatteri från Canon) och ska få 500 kr tillbaka så batteriet kostar mig bara 210 kr.

    Jag har bara haft ett fototillfälle än så länge. Här kommer två bilder. Det är auto-bilder i JPG direkt ur kameran.

     
    Last edited by a moderator: 4 dec 2015
  14. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Vart köpte du batteriet så billigt? Är själv på jakt efter ett extra batteri.


    Tyvärr syns inte dina bilder.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Batteriet var inte billigt. Batteriet kostade 710 kr men jag hade 500 kr att utnyttja vid nästa Canonköp (köpte kameran när de erbjöd en gift box).

    Det billigaste är att köpa ett tredjepartsbatteri t.ex. Jupio NB-13L. Just nu billigast på CDON för 319 kr exkl. frakt.

    Konstigt att du inte ser bilderna. Jag ser dem. Visar de som album via Imgur. Ska testa lägga in de en och en istället.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Aha, det förklarar priset. Nu såg jag bilderna. Ser bra ut, kul att man kan få sådan bakgrundsoskärpa med en så liten kamera. Den stora sensorn är guld.
     
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, jag är nöjd. Gillar verkligen pekskärmen också. Kan snabbt och enkelt sätta fokus. Känns gediget byggd också i metall. [emoji846]

    Kom precis på att jag kan ladda ner kameraappen nu när jag har fått min nya iPhone. [emoji2]