Tips: Använd original-kabel om ni vill behålla garanti. Även: vill någon ha ett dot view case?

Diskussion i 'One M8 (2014) - Allmänt' startad av nitnoy, 5 jul 2015.

  1. nitnoy

    nitnoy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    edit
    dot view case ej kvar
    /edit

    Min m8:a pajade, brände sig
    HTC nekade, brände mig
    Varför det hände så
    blir jag inte klok på
    När jag vaknade så var den varm
    tänkte okej, men det ringde inga larm
    Den har ju varit varm förut
    och batteriet var knappast slut

    Ut i skogen och ha det bra
    hem och ladda, "jaha?"
    Mail: Hej, telefonen ryker.
    HTC: haha, dra!

    För original-usb-kabeln var efter första månaden paj
    Jag hade köpt en ny, inget billigt skit, men så i maj...
    Likt ett försenat, bittert majbål
    började mobilen ryka, het som kol

    HTC sa, inte vår sladd, inte okej
    Då sa jag, löjligt, tack och hej

    Nog får man använda standardkabel, den är CE-märkt - se!
    Nej... "Det står tydligt i Garantivillkoren paragraf 7G"
    Det var som sjutton
    Nej, sidan nitton!

    Så härmed lämnar jag en varningens ord eller två
    Använd originalkabel eller.... ljug att du gjort så.

    -------

    Har en rätt fånig mailkonversation mellan mig och en på HTC.
    Extra töntigt blev det när han erbjöd sig skicka en ny USB-kabel till mig trots att han visste att min telefon var paj.
    Det skulle ta sex till åtta veckor att få kabeln på posten. Fick den i veckan.
    Så med andra ord, om kabeln går sönder får man inte köpa en ny standardkabel och man måste vänta sex till åtta veckor på att de ska skicka en ny.

    Jag kommer aldrig mer handla något från HTC.
    Jag vet att man kan tycka det låter löjligt och ur en viss synvinkel man man förstå att "du har använt en icke-htc-kabel så det kanske inte är vårt fel".
    Men vad är det då för poäng med en standard? Och hur kan en kabel, inte skadad på något vis, orsaka detta? Det var rätt uppenbart när man kollade på telefonen att den brunnit inuti och sedan bränt kabeln.
    Det var orignal-laddaren som användes, vilket jag poängterade.
    Nej, jag tycker det är dålig service rent ut sagt.
    Körde tidigare ett annat visst märke som man inte nämner i det här forumet. En knapp började glappa litegrann när man tryckte på vänsterkanten. Efter ett halvår. GIck in i butik, de sa "så ska det inte vara". Fick en ny i näven efter 10 minuter.

    Jag vet att jag kunde ha ljugit om kabeln, men jag ville ändå se hur det skulle gå genom att vara ärlig. Jag visste vilken risk jag tog men jag tycker det är urbota fånigt att man inte får använda en kabel tillverkat av ett känt märke för att ladda sin telefon, om det nu är en standard man använder i telefonen.

    Detta resulterade iaf att jag numera har ett dot view case, blått, till övers. Några små fina repor på baksidan men annars i fungerande och bra skick. Den som vill ha det får det, om den som vill ha det betalar frakten.
    Typ 29 spänn vadderat kuvert.
    Vill ändå att något positivt ska komma ur denna skiten (förutom att jag nu tillhör nexus master race) och att ge bort den känns ju positivt...

    Tänk om telefonen er går sönder och ni inte använt original-case. Då jävlar ;)

    Over and out
     
    Last edited: 25 jul 2015
    rlo, Sweden2, Psykos och 2 andra gillar detta.
  2. Poteta

    Poteta Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2011
    Inlägg:
    457
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Låter ju helt sjukt... Snällt av dig att ge bort Caset iaf. :)
     
    nitnoy gillar detta.
  3. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Tråkigt. Men kul att läsa ditt rim!
     
    nitnoy gillar detta.
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har väldigt dåligt minne men jag vill ändå med reservation skriva om de lagar som finns för privatkonsumenter. Jag tror att konsumentköplagen säger att om en vara går sönder de första 6 månaderna ska felet anses vara ett fabrikationsfel. Det ska ju kunna vara något. Säljaren har också ett ansvar att bevisa hur felet uppstått om det skulle vara yttre åverkan exempelvis.

    Sen är det så, och det vet jag, att inget företag kan villkora bort svenska lagar i sina "villkor" ie. vilken laddkablar du får använda eller vilkens bensin du får köra på.

    Och slutligen. Det är företaget som sålde varan till dig som dessa lagar avser och har detta ansvar mot kunden och det är alltså dit du måste vända dig om tvist uppstår. Jag vet precis som alla andra att tillverkare hjälper kunder direkt idag utan att gå via återförsäljaren men det juridiska ansvaret ligger på säljaren.

    Läs på lite om konsumentköplagen, lämna in telefonen där du köpt den och säg ingenting om vilken kabel du laddat med, det är inte ditt ansvar.

    Ett lion-batteri som kortsluter intern blir så varmt att, eller kolla på Youtube själv när folk sticker hål på dem. Tillverkare får emellanåt återkalla tiotusentals batterier/enheter när lite för många kortsluter och det är av säkerhetsskäl, det blir jävligt varmt så varför skulle det inte kunna vara vad som hänt dig?
     
    Last edited: 5 jul 2015
    nitnoy, Sweden2 och kalleboston gillar detta.
  5. Djinn

    Djinn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto X4
    Är dot view-caset kvar?
     
  6. nitnoy

    nitnoy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Tjabba, nej tyvärr :) Glömde uppdatera posten (gick till någon utanför swedroid) men det är gjort nu.