Problem: Vattenskadad Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Fusion, 4 jul 2015.

  1. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hejsan grabbar och tjejer nu har det som inte fick hända min S6a har blivit råkat ut för vatten/fuktskada och undrar kan jag fixa det på egen hand? Tappade mobilen i toan tog upp den skärmen funkade ett tag sen vart det svart men fortfarande på kunde låsa upp mobilen och så. Sen så dog hela mobilen har kört med hårtork över hela mobilen ca 2-3min testade starta inget hände testade sätta i laddaren inget hände förrutom att mobilen vart svin varm så drog ur den. Nu ligger den i en matlåda med ris. Är mobilen nu körd? Eller kan jag göra nåt annat? Eller måste jag nu vänta tills på måndag och lämna in den till en av samsungs verkstäder (har en i min stad västerås ca 25min ifrån mig)
     
  2. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Man ska aldrig testa mobilen om tappat den i vatten och alltid låta den torka i flera dagar innan man sätter på mobilen. Sätt den i en skål med ris, som täcker hela mobilen och vänta 3-7 dagar. Brukar fungera igen efter den har torkat.
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Den kommer inte att lagas om den är vattenskadad, så att besöka en verkstad kommer inte ge någonting alls.

    Vattenskadade telefoner lagas aldrig då det är så många saker som kan sluta fungera senare.
     
  4. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Så vad kommer hända med mobilen då om jag skickar in den till komplett där jag köpte den ifrån? Kommer dem ge mig en ny mobil eller vad kommer hända? För såg att samsung service verkstad lagar och dranerar vatten/fuktskadade mobiler. Kan jag ta ut en ny mobil på hemförsäkringen?
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Alltså, du kommer ju att få köpa en ny mobil. Troligtvis får du betala ek serviceavgift också, för undersökningen. Så undvik att skicka in den, skulle jag säga. Att man officiellt skulle laga en vattenskadad telefon har jag svårt att se. Detta då det i många fall uppstår problem längre fram. Men kan ha fel. Verkstaden vi skickar in telefoner till från stället jag jobbar lagar aldrig en fuktskadad telefon.

    Hemförsäkringar brukar ju ha värdeminskning, men beroende på hur ny den är och vilka villkor du har är det absolut en möjlighet. Du betalar självrisken på 500-1500kr sedan står de för en del. Kolla med dem!
     
  6. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Ah okej för jag undrade bara såg på mytrendyphone tar 399 medans Nordic mobile service eller Ifon som jobbar med dem erbjuder 999kr för det och om det lyckas betalar man ca 700kr för det.
    http://www.ifon.se/priser/fuktsanering-5/
    Men ska nog prata med komplett och hemförsäkringen
     
  7. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju inte från Samsung det erbjuds, utan från tredjepartsverkstäder. De kan säkert få det att fungera - men de har garanterat avskrivit sig från följdproblem. :)
     
  8. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Ah okej förstår det men Nordic/Ifon visades på samsungs hemsida som verkstad i min hemstad bästa jag gör skicka den till komplett och pratar med min hemförsäkring
     
  9. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    mycket synd och dumt att S6 inte fick någon form av IP klassning, hade kunnat hjälpa nu. stort minus.
     
  10. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Mja varför kunde inte s6an också få vatten skydd som edgen har? F.ö gjorde jag en dum sak som jag borde inte ha gjort igår kväll tog jag ur mobilen från riset testade att sätta i laddaren och försökte starta mobilen men gick inte men däremot så började foto lampan lysa kan det vara tecken på att den börjar vakna till liv? Öppnade även simkorts luckan och kollade på indikatorn som visar om den är vatten skadad eller inte. Men kunde inte avgöra om den var vit eller svart/röd/rosa som ska indikera på att den är vatten/fuktskadad
     
  11. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Varken S6 eller S6 Edge är IP-klassad och har alltså inte vattenskydd. Hade jag varit "i dina kläder" hade jag kontaktat försäkringsbolaget och anmält skadan. Det kostar en självrisk men sannolikheten att du får igång din lur är förmodligen väldigt liten.
     
  12. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hej en ny uppdatering pratat med hemförsäkringen nu och dem väntar på konstnadsförslag nu men ska skicka order bekräftelse på mobilen.

    Nu till det roliga tog upp mobilen nu från riset satte i laddaren trök in power knappen fotolampan lös sen slocknade den trök in power knappen igen inget hände trök in den igen samt hem knappen inget hände. Sen sista gången trök jag in knappen igen då startades mobilen upp hörde välkomsts ljudet aviseringslampan lös blått vilket den gör när den startas upp drog ur laddaren då varnade han för lågt batteri. Stängde av mobilen och lyckades sätta igång den 3 gånger. Stängde av den igen satte i laddaren och nu i skrivande stund så började han ladda mobilen och kunde starta mobilen nu för fjärde gången och han laddar fortfarande.

    Kan tända och släcka skärmen men ingen bild helt svart för den röda lampan som visar att den laddar försvinner fort jag trycker på hem knappen eller power knappen. Men tar ca 5-15sec att starta mobilen. Kommer verkstaden nu göra nåt åt mobilen med tanke på den startar nu och så. Men ska låda nog han få ladda nån minut till sen stänga av den.

    EDIT: Screenshot verkar funka också med att hålla powerknappen samt hemknappen.
     
  13. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Hemförsäkringen är nog way to go. För det där kan spöka väldigt mycket framöver som Cupcakes säger. Brukar bli 1500kr i självrisk + ålderavskrivning vilket inte bör vara värst mycket.
     
  14. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Sant har pratat med min hemförsäkring iallafall dem ville ha kostnadsförslag vilket inte lär bli nå pga vattenskadan. Tror dem sa att jag kommer få tillbaka hela beloppet för mobilen under första halvåret så vet inte om det blir 6490kr som jag köpte för eller om det blir vad den kostar 6990kr. Men får se får hoppas jag får svar idag från komplett
     
  15. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Hoppas att det löser sig någotlunda smidigt för dig i alla fall. Tråkigt sådant där.
     
  16. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Tack hoppas det jag med dem fick kopia av kvittot så bara det sista som är kvar mobilen kom fram igår till komplett eller Nordic mobile care. Är inte direkt så glad på mig själv heller och att ja inte tecknade extra försäkringen hos komplett för mobilen.
     
  17. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Lite surt såklart. Men om man aldrig tecknar extraförsäkring så har man snart sparat in självrisken när det väl hönder något. Så tänker jag i alla fall [emoji106]
     
  18. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Händer
     
  19. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Hallon fick svar nu fick ett kostnads förlaga på mobilen antingen laga den skicka till mig eller skrotas men dem kunde inte garantera att den funkar men ska jag säga till försäkringen att dem inte kan garantera att den funkar men fick ändå kostbadskförslag förslag
     
  20. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Såg att mitt svar vart luddigt vad ska jag säga till min hemförsäkring ska jag nämna dessa kostnadsförslag eller säga att dem inte lagar den pga dem inte kan garantera att den funkar därefter?
     

    Bifogade filer:

    Pernilla gillar detta.