Tråden om psykiska bekymmer

Diskussion i 'Trådar som inte leder någonstans' startad av Kate, 9 nov 2014.

  1. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jo det lutar väl däråt kanske. Har haft dålig effekt förut bara tycker jag. Jag har en läkartid nu i veckan. Får se vad han säger.

    Jag har ingen blogg själv. Däremot finns det ju antal som skriver om psykisk ohälsa i varierande omfattning. De flesta tycker väl fortfarande att det är ganska jobbigt att dela med sig av antar jag.
     
  2. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Att skriva ner ditt dåliga mående, på papper eller i en blogg, är ett bra tips. Det funkar lite som självterapi. Medan man skriver får man distans till känslorna och det blir enklare att se lösningar på problem. Om du sedan läser vad du har skrivit så får du ännu mer distans till ditt dåliga mående. Jag själv bloggade i flera år och mådde bättre av det. Men störst effekt hade såklart terapin hos psykologen. Grejen med terapi är dock att det tar ett tag innan det ger effekt. Jag gick två gånger i veckan i början och det tog nog en månad innan jag märkte ngt.
    Som friskförklarad efter 3,5 år i terapi måste jag säga en sak: när det gäller dåligt mående versus bra mående, vilket av dem tror du att man får enkelt, och vilket av dem måste man jobba för att få?
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det kan vara ett extremt bra verktyg i form av oroligheten och ångsten. Att skriva ner dig får dig att tänka på problemen/oroligheterna så du kan acceptera att de finns där. Det gäller att ha acceptansen över sina problem och inte låta problemen styra vardagen. Och definitivt inte försöka glömma eller gömma att man har problem för då kommer de tankarna tillbaka starkare än tidigare.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Träffade en läkare idag. Bipoläritet är ingen sjukdom, vi är... Speciella. Det var det första hon sa. Slog an tonen på samtalet lite.

    En annan sa nyligen att jag skulle gå ner på stan och prata med folk, 'de vet inte att du är psykiskt sjuk'. Läste senare att att gå ut och tala med främmande människor är ett maniskt drag..

    Har legat galet fel med litiumet ett tag och gjort galet galna saker. Nu ska väl det räta upp sig.
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det är ju väldigt osvenskt att prata med främmande människor åtminstone. Många blir nog rädda.

    Har lyckligtvis inte bipolär sjudom själv, men ibland har man ju sett folk på stan som man misstänker är inne i en manisk episod. Kan vara svårt att skilja från missbrukare dock.
     
  6. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    kan väl dela med mig. Är totalt färgblind, alltså har inget färgseende alls. Det gör vardagen mycket svårare för mig och ibland andra. Men har levt med det nu så pass länge så det är sån jag är :)
     
  7. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Inte för och vara sån.. Men färgblind är väl inte en psykisk sjukdom?
     
  8. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag vet faktist inte, det var en jättebra fråga! Men iallafall det påverkar en iallafall och det var väl det som är grejen. Ha en trevlig kväll!
     
  9. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Kan förstå att det är lite jobbigt och va färgblind! Har en barndomskompis som är det och han har stått många gånger och sett ut som ett frågetecken när jag har bett han ge mig något som är i en viss färg :P

    Ha grym kväll du med!
     
  10. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det kanske du redan känner till men maniska personer behöver inte uppfattas som "maniska" utan faktiskt direkt entusiasmerande, spännande eller exotiska vilket kan leda folk in i relationer eller situationer de aldrig skulle ha dragits in i annars. Men visst finns det personer på helas skalan där väl psykos ligger längst ut
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tråden kanske skulle ha hetat "... psykisk ohälsa" istället för "... psykiska bekymmer". Jag tror i alla fall trådskaparen tänkte i de banorna. :)
     
  12. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Det var tanken, ja.

    Jo absolut. Sedan tar de inte sällan konstiga beslut som sätter dem i besvärliga situationer som blir jobbiga att hantera efteråt.
     
  13. twebbas

    twebbas Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 5
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S6 Edge
    Platta:
    Siemens Gigaset QV830
    Info:
    Original. 7.9".
    Många framstående personer både i dåtid och nutid har någon form utav diagnos. Inget ont som inte har något gott med sig brukar jag tänka. Inte för att det alltid går att tillämpa men ändå. Stark tråd med starka individer som vågar stå upp för sig och öppna sig på detta vis. All heder åt Er. Önskar Er all lycka i framtiden!
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Väcker liv i en gammal tråd nu ser jag. Ni som har psykiska bekymmer och sökt hjälp, hur lätt/svårt var det för er att söka hjälp?
     
    Last edited by a moderator: 29 apr 2017
  15. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Att söka hjälp tyckte jag inte var svårt i början, däremot var det skamkänslor att inte kunna bidra ekonomiskt hemma längre på den nivå man var van vid och att man svek arbetskamrater. Att inte göra rätt för sig enkelt uttryckt.

    Sen har jag under åren haft bra och dålig sjukvård och det blir ju värre för en som är så sjuklig att man har ganska många kontakter per år. Akutpsyk vänder jag mig aldrig till igen exempelvis så i det fallet kan man ju säga att jag har svårt att söka hjälp. Med min sjukdom kan jag ha flera kontakter i månaden så jag skulle inte kunna välja bort vården för att det är jobbigt att söka den bortsett akutpsyk då
     
    indika gillar detta.
  16. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)

    Det "svåraste" med det hela tror jag egentligen är att man måste våga ta det steget helt enkelt. Man vill så gärna tro att man kan reda ut sina problem själv, och visst kan man det i viss mån. Men det gäller också att kunna komma till insikten att: Nej, det här funkar inte längre. Jag behöver ha en andra åsikt, någon med en mer objektiv syn på saker än vad jag har. När jag kom till den psykolog som jag senast pratade med var jag skeptisk, bitter, less... Jag var glasklar med att jag inte räknade med att han skulle kunna hjälpa mig. Jag var där för att jag inte orkade plåga min omgivning. Han förstod det, och vi pratade aldrig om någonting jag inte ville prata om själv. Efter ett par veckor hade jag inget alls emot att gå dit och sitta och diskutera i en timme. Det kändes lättare och lättare att hantera det hela allt eftersom, faktum är att det gick såpass bra att jag inte varit i kontakt med någon inom området sedan dess. Det är väl cirka sju-åtta år sedan tror jag.. Nu har mina "problem" kommit tillbaka, men jag gör vad jag kan för att få hjälp med dom.. Måla inte upp en bild av hur du "tror" att samtalet kommer se ut, det avgör du själv där och då. Vill du inte diskutera känslor etc. Då behöver du inte göra det heller.
     
    Last edited by a moderator: 5 jun 2017
    indika gillar detta.
  17. Droid55

    Droid55 Guest

    Intressant att du nämner akutpsyk. Får jag fråga varför du aldrig vänder dig till akutspyk?
     
    Last edited by a moderator: 5 jun 2017
  18. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    SSRI-preparat är inte i sig beroendeframkallande, men däremot har en del människor en sorts kronisk obalans vad gäller serotoninnivåer med mera vilket gör att man behöver fortsätta sin behandling närmast livet ut.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Hm, ok. Så det är ingen skillnad på de olika preparaten? Hört vissa kan ge viktuppgång och andra inte exempelvis.

    Finns det möjlighet att mäta sina serotoninnivåer innan man börjar ta något preparat?
     
  20. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har varit där ett antal ggr. När man kommer dit så är man så dålig, det är väl som med vanliga akuten, att man inte ser någon annan utväg. Man får börja med att ta urinprov och göra nykterhetstest utan att man ens blir tillfrågad om man druckit något så man känner direkt att man helt saknar trovärdighet, att de redan från början avpersonifierat patienten. Sen börjar en förfrågan varför man är där, sen går at-läkaren till bakjouren som bestämmer att man ska åka hem med bekvämligheten att slippa se patienten i ögonen samtidigt som at-läkaren skyller beslutet på bakjouren och skickar hem en med rådet att söka hjälp på sin avdelning. Är man tillräckligt, ja det räcker inte med bara suicidal, så kan man möjligen bli inlagd. Jag känner bara förnedring när jag söker hjälp där, min egen värdighet säger åt mig att inte vända mig dit.