Problem: Två veckor med S6 - Besviken!

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Dikkie, 29 jun 2015.

  1. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Märker inget segt här heller. Känns som det är en promille där ute som whinar över lagg på S6an.
     
  2. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Hur får du 1.2 gb ledigt? Jag har aldrig haft så mycket på min s6. I de flesta fall är det uppe i 90% och där ca 300 mb är ledigt.
    Om man stänger ner alla program får ja som max 900 mb ledigt.

    Det är ganska trist, men Samsung telefoner har alltid haft väldigt dåligt memory management.. Oavsett hur mkt RAM minne de sätter in i de nya modellerna..
    Telefonen är snabb i att öppna applikationer o utföra tasks. Men det är nästan alltid som appar behöver laddas om när man försöker multitaska lite..

    Min gamla htc telefon hade inte alla sådana problem. Med 2gb ram så kom jag nästan alltid bara upp till max 1.3gb.
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Vet inte, måste varit en bugg haha. Ligger på runt 900mb ledigt normalt. Aldrig så lågt som 300 :o
     
  4. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Jag har bara haft min i en halv dag och måste säga att den är blixtsnabb i jämförelse med min G3a. Nu har jag inte något SIM kort i då jag väntar på nytt men har testat att surfa lite, kolla lite på Youtube och spela något spel och tycker den är grymt snabb. Att växla mellan saker går också riktigt rappt och inte alls lika segt och hackigt som min G3a (hade 16GB versionen iofs).
    Skall kika på det där med minnet för det har jag inte kollat än.

    Kan återkomma med fler intryck efter en normal dags användning.
     
  5. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Har nu kört ett par dagar och gjort följande ändringar:

    Stängt av Platshistorik
    Detta gjorde att Play Services inte längre slukar batteri!
    Tidigare låg Play Services för ca 20% av batteriförbrukningen och efter ändringen så har den legat runt 2-3%.

    Bytt till Nova Launcher
    Har kör med Nova i ca tre dagar och har sedan dess inte märkt av något lagg i gränssnittet alls.
    Minnesanvändningen gick upp till ca 90% efter jag lagt in Nova men användarupplevelsen är mycket bättre.

    Tack för hjälpen och tipsen!
    Jag känner mig betydligt mer nöjd nu :)
     
    Travolta och milky81 gillar detta.
  6. Per Larsson

    Per Larsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fattar inte de där med seghet. Min S6:a är supersnabb. Har både G2 och S5. Inget ont om dom, men nog sjutton är S6 bättre och snabbare. Kör 5.0.2 på S6:an.

    Skärmen och kvalitetskänslan på knapparna är väldigt hög.
    Baksidan är aningens hal, men har inget problem med det. Det går ju att sätta på ett transparent silionskin. Då får man ju lite stötskydd oxå.
    Har den i Guld och anser den vara nästan löjligt snygg.
    Kameran är svinbra och startar direkt. Snabbare än iphone 6 (enligt oberoende tester).

    Har stängt av alla animeringar för att få ännu mer direkt-känsla.
    Kör med Teman och uppskattar alla snygga teman (och bläddrar förbi de fula).
    Just nu kör jag Material Dark.

    Avaktivera One Drive! Drar hur mycket ström som helst (tyvärr).
    Liksom Google Now.

    Det enda som jag retar mig på är animeringen vid låsskärmen. Kan man stänga av den???
    Den gör ju att den annars väldigt bra och väldigt snabba fingersensorn måste vänta till animeringen är klar. :-(
     
    Last edited: 3 jul 2015
  7. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    [QUOTE="Per Larsson, post

    Det enda som jag retar mig på är animeringen vid låsskärmen. Kan man stänga av den???
    Den gör ju att den annars väldigt bra och väldigt snabba fingersensorn måste vänta till animeringen är klar. :-([/QUOTE]

    Kan man inte göra som jag gjorde, stängde av Lollipop låsskärm och installerade CM Locker eller ACDisplay lockscreen? Kanske finns nån låsskärm därute som inte har animeringar?
     
  8. scrappy

    scrappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Inställningar - låsskärm och säkerhet - upplåsningseffekt
     
  9. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Den inställningen har inte jag på min franska 5.1.1...någon annan som har den, eller trollar scrappy bara?
     
  10. scrappy

    scrappy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Z1 compact
    Trollar, första gången någon använder det ordet mot mig..haha.. är det någon som trollar är det väl du som kanske använder det ordet för mycket?

    Screenshot_2015-07-04-11-40-38.png Screenshot_2015-07-04-11-40-42.png
     
    Pryltokig gillar detta.
  11. hjorten66

    hjorten66 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2012
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    22
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Personligen tycker jag att Samsung är skit (min åsikt) gick från Samsung till Lg G3. Och ska snart köpa en G4. :)
     
    FaarreeSweden gillar detta.
  12. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Haha, faktiskt första ggn jag använder det ordet mot nån! [emoji1] Ok, du trollade inte, my bad! Då kan man alltså inte ha pin eller fingeravtryck som lås, för då får man inte upp det valet... Men gör det nån skillnad om man tar bort effekten? Jag kan inte testa, för jag har jobbmail som tvingar mig att ha pin eller fingeravtryck. Orkar du testa att ta bort effekten, och sen välja fingeravtryck som lås och se om samma zoomning ändå äger rum innan skärmen låses upp?
     
  13. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Intresseklubben antecknar så det ryker om pennan.
     
    Tråget, Timpppa och kalleboston gillar detta.
  14. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Upplevs upplåsningen snabbare med animation avaktiverad? Har mönster-lås och måste bråka med jobbmail och grejor för att kunna avaktivera det, och jag hittar inte inställningen som det är nu.

    Skulle ju kunna tänkas att man kommer åt inställningen när man ställer in vanligt Dra-lås, och att den sparas än om inställningen försvinner när man aktiverar mönsterlås.

    Edit: provade själv, genom att rensa certifikat och avaktivera smart lock som betrodd agent. Stängde av animationen och den känns snabbare nu! Slog igång mönsterlåset igen, och inställningen för animation blev sparad så hemma där smart lock avaktiverar skärmlåset har jag nu ingen animation.

    Underbart, telefonen blev nu ännu ett snäpp bättre. Insåg ju även häromdagen att i 5.1.1 kan man dubbeltappa aviseringar på låsskärmen för att öppna dom istället för att först markera och sen swipa. :-D
     
    Last edited: 5 jul 2015
  15. Bagge

    Bagge Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Att det finns minnesproblem i telefonen är ganska vida känt vid det här laget och är något som skall åtgärdas i 5.1.1 som redan kommit till vissa telefoner.

    Jag har dock aldrig upplevt min telefon som långsam på något sätt, snarare tvärtom. Använder Nova Launcher.

    Men det här med att man har stor minnesanvändning, det är ju hela poängen med ramminne, att få snabb åtkomst till redan laddade applikationer. Tillverkarna uppgraderar väl inte ramminnet i en telefon för att sen inte använda det? Det är ju om du inte har något laddat i minnet som det tar tid att starta appar.
     
  16. Lidodido

    Lidodido Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Visst är det så, men då ska inte telefonen behöva ladda om ikoner och widgets på hemskärmen stup i kvarten, och om man spelar Spotify eller Podcasts och tvärt pausar för att t.ex kolla ett klipp på Youtube ska den inte måsta ha rensat Spotify/Podcast-appen från minnet så man måste starta den på nytt utan då ska den ligga kvar så man kan trycka play och fortsätta spela.

    Om inte 3GB RAM räcker för att slippa minnesproblem så är antingen Android ett tyngre system att driva än Windows och det betvivlar jag, eller så är det helt enkelt så att man utnyttjar minnet fel.

    Sen är det ju precis som du säger att man SKA ju ha saker i RAM-minnet, men då det inte räcker till när man startar en ny app så har man nog för många, och fel saker i minnet.
     
    Dikkie gillar detta.
  17. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    de borde ha slängt på med 4GB RAM iaf då 64 bit drar mer än tidigare telefoner med 3GB då de körde x86, Note 5 kommer garanterat få minst 4GB RAM.
     
  18. Droid_269

    Droid_269 Guest

    [​IMG]
    Ja jävlar nu har det hänt mig också.
     
  19. Pryltokig

    Pryltokig Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    1 324
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Backar du upp dina bilder på Google Photos? Jag gör det och märker att när jag tagit 5-10 st bilder på en dag, så skjuter Google Tjänster upp i batteriförbrukning...
     
    Droid_269 gillar detta.
  20. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ah det gör jag... Så det drar så mycket? Kanske ska fixa så att den bara göra backup när laddaren e i.