Lansering av app, skapa företag?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av AppMaker9000, 4 jul 2015.

  1. AppMaker9000

    AppMaker9000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Lansering av spel till Google play, några frågor

    Hoppas jag prickat in rätt forumdel nu,

    Ska snart lansera ett spel jag arbetat med ett tag till Google play. Spelet är programmerat i Unity 5 och C# och jag har implementerat deras egna ads system. Dock måste man ha ett företagsnamn vid registreringen för att kunna få betalt av Unity Ads system/Google wallet (Dock tror jag inte att jag behöver Google wallet just nu). Nu undrar jag för att lansera en app/spel rent generellt, räcker det med att skriva ett alias eller mitt egna namn? Eller borde jag starta ett företag? Man kan ju inte bara ta ett namn rakt upp och ner då alla typ redan är tagna?

    Planerar även lansering till andra OS.

    Mvh
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du måste antingen starta ett företag eller driva det som hobbyverksamhet. Vad du väljer beror på vad du vill med din verksamhet och hur du tänker driva den.
    I båda fallen måste du ha någon typ av bokföring och du får något mer jobb att göra med din deklaration.
    Läs mer på https://www.verksamt.se och http://www.skatteverket.se/

    När du publicerar din app i Play Store så behöver du även där uppge ett namn. Jag tycker att ett företagsnamn är lämpligt att ha för att appen ska kännas mer seriös.
    Du kan ju även bara hitta på ett namn som du vill verka under, men det finns risk för att du tvingas byta om ett företag registrerar namnet och inte vill att du ska använda deras namn.

    Att bara starta en enskild firma ger dig inget företagsnamn förutom ditt eget namn så du kan ju alltid uppge ditt namn som "företagsnamn". Om du även vill ha ett namn på ditt företag så måste du registrera det.
     
  3. AppMaker9000

    AppMaker9000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för utförligt svar, ska titta närmare på det där med hobbyverksamhet.
     
  4. claus107

    claus107 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2015
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    du måste inte alls regga företag. Använd coolcompany.se för det ekonomiska och skapa ett alias företagsnamn
     
    AppMaker9000 gillar detta.
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag gillar att döpa wifi's, nasar, servrar och allt möjligt till dreamnånting. Dreamteam, dreamworld osv.

    Kollade lite snabbt på det. det verkar inte allt för svårt att hitta något på den vägen, dreamrabbit till exempel eller varför inte dreampotato, en variant på potatohead och dreamworks. Jag tycker inte namnet behöver spegla verksamheten, det är som du säger taget det mesta. Fantasi! ;)
     
    AppMaker9000 gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 905
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    En sak till jag tänkte på. Skapa ett namn du inte behöver bokstavera jämt och ständigt. Dreamrabbbit eller dre4mrabit blir bara drygt
     
  7. Caged

    Caged Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Appar som hobbyverksamhet fungerar utmärkt. Om det är en hobby då alltså.
     
  8. AppMaker9000

    AppMaker9000 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Låter mycket intressant det här med coolcompany, dom säger att "bara en liten del av betalningen kommer dom själva att behålla". Undrar vad som menas med det?:) Kan dock tänka mig betala för att slippa hantera företagsrelaterade saker själv.

    Skulle vara skoj att veta hur dom hanterar en betalning som kommer in från ett företag utomlands, kombinerat med att det är ett företag som gör appar och tjänar pengar på ads.

    Hehe, tack för tipset!