Problem: Hjälp vid reklamering av telefon

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av zyzz, 26 jul 2015.

  1. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej nu har oturen drabbat en rejält..
    Jag skrev i en annan tråd om att mitt hörlursuttag avr trasigt för tredje gången och jag skulle reklamera den i helgen nu.
    Tråden: https://swedroid.se/forum/threads/hoerlursuttag-trasigt-pa-min-z3-compact.121088/page-2#post-1733853
    Så igår(dan när ja skulle reklamera) låg jag på en klippa vid vattnet, mobilen gled såklart ur byxan och föll kanske 1 dm och hela skärmen sprack( vilekt är rätt otroligt) och även på vissa delar så slutade touchen fungera så den är oanvändbar.
    Jag gick till en tele2 butik och de dom sa var att jag måste lämna in telefonen först för att dom ska laga skärmen, annars kommer dom inte ens kolla på hörlursuttaget då det är en yttre skada. Att byta skärmen skulle kosta enligt dom runt 3,5k, vilket låter konstigt när en ny kostar 3900? De sa även att de på verkstaden skulle märka om man inte lämnade till en sony auktoriserad verkstad och då skulle garantin inte gälla längre.
    SEN efter att jag lagat skärmen då kunde jag komma igen och då skicka in den för att de skulle kolla på hörlursutagett och då kunna reklamera den. Det låter ju helt sjukt att jag ska betala för skärmen för att sedan lämna in den för att de sedan ska kassera den, de måste ju kunna kolla om hörlursutagett inte funkar även om skärmen är trasig, telefonen funkar ju annars och går på, de är bara touchen som är sönder.

    Tror ni man kan göra något? Har skrivit ett mail till sony support och tele2 kundtjänst
     
  2. SirMacke

    SirMacke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 5
    ROM:
    10.0
    Gå inte via operatören, ta Xperia Care direkt.
     
    bernard gillar detta.
  3. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad är xperia care?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    http://support.sonymobile.com/se/

    Det går oftast fortare om du går direkt via tillverkarens servicetjänst än genom operatörens rutiner.
     
  5. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Juste det var nog dom jag mailade, är det bättre att ringa och prata med dom?
     
  6. skylt

    skylt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T PRO 256GB
    Jag har goda erfarenheter av xperia care supporten
     
    bernard gillar detta.
  7. zyzz

    zyzz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2012
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tele2 och sonys kundsupport säger då att det får inte finnas några yttre skador på mobilen för att man ska kunna reklamera, alltså behöver jag först laga skärmen vilket kostar 3500 hos tele2 och 1200 hos sony, sedan kan jag låta verkstan kolla på uttaget och då kan de konstatera om ja kan reklamera telefonen. Problemet då är ju att de finns risk att de på verkstaden kommer gnälla om att det var fallet som gjorde att uttaget slutade fungera.
    Jag har varit i kontakt med tele2 via deras chat /kundsupporten och pratat om problemet och berättat vad som hänt.
    Det jag undrar är om de på verkstan kollar chat historiken, FÖR skulle jag kunna laga den hos sony för 1200, sedan låtsas som att jag tappa telefonen i marken inte skett och gå till en tele2 butik, visa att uttaget är sönder, de skickar in till verkstan och de på verkstan konstaterar att mobilen ska reklameras, eller skulle de veta om från chatten att den gått i backen tror ni?
     
  8. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag hade problem med mitt hörlursuttag, skickade in telefonen med en liten spricka i ena hörnet av displayen, betalade 1200 och enligt min telefonkontakt på Xperia Care så skulle dom ta hörlursuttaget på garanti oavsett fel, om jag bytte skärmen. Dom är nog väldigt medvetna om att hörlursuttaget är dåligt på många mobiler
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Finns ingen försäkring som kan hjälpa dig? Drulle, hem, tillval?