Alperna i vinter

Diskussion i 'Off Topic' startad av Avarell_Dalton, 23 jul 2015.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Drar till alperna i vinter, 49 år, kanske med brorsan, kanske själv, en dröm sen jag var i tidiga tonåren. Åker för att åka skidor (doh), och festa. Där har vi grundförutsättningarna, lite av en egotripp, eller mycket

    Jag är bekväm och kräver ski in ski out, blir förmodligen Val Thorens. Jag köper kläder redan sedan tidigare för de jag åkte i senast är det Stig Helmer-varning på. Jag har googlat en del men det är en del råd jag skulle behöva.

    När bokar man resa? De resebolag jag kollat på verkar ha rätt begränsat med rum.
    Bokar man bara hotell och fixar flyg och transfer själv? Jag förstår att den late åker charter och jag är ju bekväm som sagt.
    Hjälm, jag tycker det verkar som att alla använder det, det här blir nog lite once in a lifetime, hyr man det? Det låter lite ofräscht
    Skidglasögon hyr man väl inte? Och de verkar ju kosta rätt mycket för en vecka, minst 800:-. Råd önskas, duger det med mina RB Aviator? Jag sticker gärna ut men inte som enda människa utan exempelvis hjälm.

    Jag gissar att utrustning är dyrt på plats att köpa, kläderna jag köpt har jag köpt på 40-50% nu efter säsong (jacka, byxor, handskar) så listpris *1,25 blir för dyrt för mig. Har jag rätt?

    Jag har siktat in mig på 20:e februari. Dels för att priserna verkar stiga efter den veckan men också för att som jag tänkt det ska finnas goda förutsättningar för snö om det varit dåligt med den varan och jag gissar att det är kallsnö då. Antar att after-skin i backen blir sämre i minusgrader men man kan inte få allt.

    Jag har hängt rätt mycket på freeride.se som passiv läsare enbart. Tycker att forumet verkar vara riktat mer åt skibums och säsongare och har inte velat fråga runt där så jag ställer mitt hopp till er här och någon erfaren vänlig och tålmodig själ.
     
  2. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Ingen input avseende boende/transfer, då mina egna erfarenheter endast är baserade på Österrike. Vi har alltid kört antingen bil hela vägen, alternativt hyrt bil i Salzburg. Boendet har alltid varit Gasthaus-style med ski-in/ski-out mitt i backen. (€50/pers och natt inkl. frukost+middag, men inget party). Min erfarenhet från Österrike är att fina och prisvärda boenden tar slut tidigt, så boka snarast. Speciellt med tanke på att du absolut vill ha ski-in/ski-out.

    En hjälm kan du hitta för en femhundring på sportaffärer. Jag har hellre egna prylar än hyr, speciellt när det är så billigt - kombination av hittarättpassform och kräsen. Skidglasögon hyr du inte nej. Vissa kör med pilotbrillor, andra med värsta skidmaskcombon. Hur aggressivt tänkte du köra? Tänk på att det är kallare i februari att åka senare på våren, kör du fort så vill du ha något som sitter tätt. Om du finglider funkar allt. ;)

    Oftast dyrare att köpa på plats, japp. Du har gjort rätt som köpt på dig de dyra prylarna hemma.
    Ett tips kan också vara att överväga att köpa egna pjäxor i lugn och ro hemma. Det tar inte många skidresor innan du tjänat in kostnaden, och du slipper stressprova på plats. I värsta fall finns ju Blocket där du kan kränga pjäxorna efteråt "som nya". :P
     
    bernard gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tack för att du svarar, jag är nybörjare på alpresor om det nu inte var uppenbart

    Du bekräftar en del av det jag försökt tänka ut själv. Har haft lite tur med inköp av kläder så här långt. Jag är stor, 191 cm. Sportaffärer och för all del klädbutiker generellt har begränsat med udda storlekar så internet har verkligen varit en framgång. 59 cm (xl) skalle också så hjälm måste jag nog köpa hemma och det blir nog internet det också men då är vi överens om att det är en dum ide' att handla på plats.

    Jag återkommer gärna med fler frågor. Jag brukar vilja vara förberedd på allt.
     
  4. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tips från coachen: I princip allt går att köpa på nätet utom pjäxor. Galet värt att kunna prova tio par i följd i butik. Skidor+stavar hyr man förslagsvis på plats om man inte åker ofta.

    Tips nr 2: När du känner att svängarna sitter och knäna hänger med kan du alltid uppgradera din outfit för en billig peng:

    ;)
     
    bernard gillar detta.
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag kommer nog inte att åka så mycket mer efter detta :( Barnen är vuxna och jag blir inte yngre samtidigt som det känns egoistiskt att lägga så mycket pengar på bara mig (frun direkt ogillar vinter). Med det sagt, pjäxor går bort, och skidor, och bindningar. Däremot ser ju outfiten ovan ut som ett måste ;)

    Jag var otydlig med glasögonen ser jag nu. Jag menade att om jag köper ett par för 800+ så kommer jag att ha dem den där veckan och sen inte mer. Det blir nästan samma med en hjälm men jag har sett folk på skridskobanan ha såna hjälmar så det är ju en möjlighet att sträcka ut användandet.

    Nu verkar det bestämt att brorsan ska med så boendet blir billigare än om jag åker själv. När jag kollade resa med Langley för bara mig själv så fanns det en rad i specen som hette EMPTYBED 3995:-. Nu blir det lite enklare.

    Att jag går på Val Th. beror på att 90% ish av boendena ser ut att vara ski in/ski out och det gör det lättare att välja. Om jag kunde välja utan tanke på pengar hade det nog blivit Zermatt men folk klagar på höga priser i Schweiz och då har vi Cervinia på andra sidan men den byn verkar så utspridd. Mycket fallhöjd där

    EDIT: Jag har åkt en hel del ända sedan tonåren, först med föräldrarna och sen som förälder men det har varit lite väl slush paradise över de semestrarna. Vi har prioriterat väder framför kallsnö så jag är väl i det hänseendet glidare då.
    Ska sätta mig igen med resebolagens hemsidor och se var allt hamnar nu igen när jag vet att brorsan ska med
     
    Last edited: 28 jul 2015
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nu är det bokat. Val Th. 160220 2 pers flyg, transfer, boende, halvpension, liftkort 6d, avbeställningsskydd, 30680:- med Langley så om någon har något negativt att säga som kan få mig på andra tankar, gör det inom 2 veckor tack :D

    Måste skriva ned Losec, Ipren och tigerbalsam på packlistan kom jag på
     
  7. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Grattis! :)
    Ta även med skavsårsplåster. Obekväma hyrpjäxor med kanter som skaver mot smalbenen kan i viss mån räddas så!
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Noterat. Tack

    Har även fått tag i glasögon och kanske hjälm till låns. Kanske kan lägga de pengarna på en billig actionkamera. Det är som att börja helt från början detta. o_O :)
     
  9. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nu jävlar ruskar vi liv i den här gamla tråden. JAG ÅKER PÅ LÖRDAG!

    Ville bara få det sagt