Problem: Stora GPS-problem (sedan 5.0?) i samtliga appar

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av svinhuve, 29 jul 2015.

  1. svinhuve

    svinhuve Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    Nu har jag ledsnat rejält på GPSen i min G3! Jag använder dagligen Google Maps för navigering och/eller RunKeeper för att logga mina löprundor. Båda kräver en god GPS-signal. Något jag inte haft på länge. (den är totalt urkass!)

    Och - Ja, jag har inställt på hög precision. Oavsett inställningar har den varit såhär instabil i flera månader.

    Jag läste någonstans att folk fått problem sedan uppdateringen till 5.0 men att det är löst i 5.1? Stämmer detta och är det då värt att byta till 4.4 igen? (jag har alltså 5.0 idag)

    Problembeskrivning:

    I Maps: Startar appen och befinner mig flera minuter i typ Strängnäs (egentligen Stockholm), efter några minuter kommer kommentaren "GPS-signalen försvann" genom högtalaren. Några minuter ytterligare tar det innan den förstår ungefär vilken väg jag kör på, och överhuvudtaget går att använda för navigering. I detta läge är fortfarande precisionen låg, men det går oftast att använda med bil på landsvägar.

    I RunKeeper: Jag får stå och vänta i flera minuter för att precisionen (Blå omgivande cirkel som visar osäkerheten på positionen) ska se acceptabel ut. Efter dessa minuter ger jag mig iväg, och hoppas att GPSen är på gott humör. Vissa gånger fungerar rundan att loggas ganska normalt från detta läge. Vissa gånger (tyvärr väldigt ofta) hoppar den i zickzack-mönster och rundan blir totalt felloggad (alldeles för lång). All information från appen är då värdelös...

    Jag sprang idag lite intervaller så jag passade på att ta screenshots till er. Jag har alltså sprungit på samma väg, 6 gånger, idag (men väntat i 5-10 minuter för att den ska hitta position innan jag börjara, och ändå så dåligt!) Jag bifogar även en screenshot från en tidigare runda, när jag alltså inte väntat 10 minuter innan... Då blir det så. Jag hoppas någon har stött på problemet och har någon lösning till mig. Jag har ingen lust att köpa ny lur redan pga detta otroligt störsamma problem!

    Tack på förhand!

    Screenshot_2015-07-29-17-56-17.png
     
  2. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Har du gjort fabriksåterställning?
     
  3. svinhuve

    svinhuve Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mja.. i Februari gjorde jag det av andra orsaker. Jag minns inte heller när jag fick lollipop =/ ...

    Riktigt störigt att jag inte minns om det var problem innan Android-uppdateringen eller inte... Självklart slipper jag ju helst att testa återställning om detta är ett känt problem med andra lösningar, därför ville jag höra mig för ordentligt.
     
  4. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har inga sådana problem alls med 5.0. Gör fabriksåterställning. Det låter som om GPSen "syncat" ur (datanedladdningarna av satellitbanorna fungerade inte). Råkade ut för det på min Nexus4 och en fabriksåterställning löste problemet.
     
  5. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kan iaf flika in att runkeeper under 5.0 för mig (enda jag använder GPS:en till) fungerar finfint. Synkar snabbt och ger exakta mätningar.
     
  6. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Risk att det är HW-problem. Installera appen GPS test och kolla hur bra mottagningen är: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.chartcross.gpstest&hl=en

    Är du utomhus utan höga byggnader bredvid bör du ha rätt många sateliter som är "gula" eller bättre.

    Testa också att göra "clear AGPS" i menyn i programmet. Kan hjälpa om du har tur, det kommer ta lite tid (1-10minuter?) för första fixen efter det kanske.
     
    Last edited: 19 aug 2015