Problem: Misslyckas med att låsa upp bootloadern

Diskussion i 'Google Nexus' startad av bosseh, 29 jul 2015.

  1. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla!

    Min Nexus 7 har lagt av! Den kommer inte förbi Googleloggan vid bootning. Har försökt med recovery "vipe cash" utan resultat. Plattan har/hade version 5.5.1. och är inte rootad.

    Försöker att återinstallera systemet men fastnar på uplåsningen av bootloadern. Nedan en sekvens med fastbootkommandon. Plattan i "FASTBOOT MODE"

    ./fastboot oem unlock
    får upp Unlock bootloader? på plattan. Väljer Yes.
    ...
    (bootloader) Unlocking bootloader...
    (bootloader) erasing userdata...
    ERROR: usb_read failed with status e00002eb
    FAILED (status read failed (No such file or directory))

    finished. total time: 142.918s

    Någon som har en idé om vad jag kan göra?

    Tacksam för varje förslag.
    /Bosse
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Om du låser upp bootloadern kommer allt på enheten att raderas, inklusive foton o.s.v. på /sdcard. Så du skulle även kunna prova att wipa /data i recovery då detta ändå skulle ske om du lyckas låsa upp bootloadern.

    Man kan också prova att flasha en OTA-uppdatering i recovery med hjälp av adb sideload. Jag vet dock inte vilken effekt det skulle få eftersom du redan har senaste versionen. Men börja med att prova att wipa /data i recovery om du hittills endast provat att wipa cache.

    Edit: var det ditt försök att låsa upp bootloadern som gjorde att den inte längre bootar eller försöker du låsa upp den för att den inte längre bootar? Har bootloadern varit upplåst förr?
     
    kalleboston gillar detta.
  3. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack skall du ha för svar. Lite bakgrund. Plattan används av ett barnbarn, kör lite spel och tittar mest på YouTubeklipp. Plattan blev nyligen uppdaterad till 5.1.1, några veckor sedan och häromdagen bootade den inte. Riktiga långtryck fordrades för att konstatera att den inte var helt död. Bootloadern har inte varit upplåst tidigare.

    --Wiping data...
    Formatting /data...
    E:failed to mount /cache (Invalid argument)
    Formatting /cache...
    E:failed to mount /cache (Invalid argument)
    E:Can´t mount -- åtskilliga rader med liknande innehåll --

    Jag skall undersöka detta med OTAuppdatering eftersom jag inte vet något om detta :-)

    Edit: sideloadoperationen misslyckades också. E:failed to mount /cache (Invalid argument) spökar här också!

    /Bosse
     
    Last edited: 30 jul 2015
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hm, jag tror att jag hade något liknande problem en gång på någon av mina Nexusenheter och då löste jag det nog genom att flasha factory images men det är ju svårt med låst bootloader. Eller går det att flasha dem med låst bootloader? Factory images lär väl vara signerade av Google så det kanske går ändå? Eller åtminstone zipen som finns i arkivet man laddar ned från deras sida. Jag tror kommandot för att flasha den är

    fastboot update namnpåzip.zip

    eller

    fastboot update -w namnpåzip.zip

    för att wipa allt.

    Är det brådskande? Annars kan jag låsa bootloadern på min N7 och prova att flasha. Min N7 ligger ändå bara och skräpar. Kanske inte hinner ikväll dock.
     
  5. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är ingenbrådska alls :-). jag körde fastboot update namnpåzip.zip eftersom allt ligger färdigt.


    Nedslående resultat igen respons:

    archive does not contain 'android-info.txt'
    archive does not contain 'android-product.txt'
    error: update package has no android-info.txt or android-product.txt

    Edit:

    Tog kontakt med ASUS Service för att få deras syn på saken. Rekommendationen blev att sända in plattan för reparation. Så på den vägen är det.

    Tack så mycket för hjälpen.

    /Bosse
     
    Last edited: 7 aug 2015
  6. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Den måste vara upplåst för att flasha. Och har man inte ändrat i developer options att man skall kunna låsa upp bootloadern så går det inte att låsa upp.
     
  7. bosseh

    bosseh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för upplysningen. Det förklarar varför inget lyckades. Nu är plattan inlämnad till ASUS support. Tydligen fanns garanti kvar!