Fråga: Överhettning Xperia Z3+ ??

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av Rossow, 20 jul 2015.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Du måste tyvärr fått ett riktigt måndagsexemplar. :/
     
  2. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag befinner mig utomlands och här har det varit 36-38°C vid de tillfällen kameran använts, jag har kunnat ta 3 bilder i ett svep innan appen varnar och stänger ner. Så det är ju inte direkt någon höjdare för semesterbilder. Vid dessa tillfällen har jag plockat upp telefonen från fickan utan att den använts till något innan.
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Du måste också ha något slags problem. Om jag youtube en kvart blir telefonen ibland riktigt varm på baksidan bredvid kameran. Men märker inga problem och kameran funkar att fota massor med. Även filma i full HD. Kan lova att komponenterna inne är mycket varmare än 50 grader då. Eftersom minanfingrar tycker att glaset är varmt. Då spelar inte utomhustemp på 40 grader någon större roll kan jag lova.
     
  4. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Okej, då kanske den bör reklameras...?
    Jag märkte inte av några som hälst problem hemma i Sverige när jag fotade. Så att luftens temperatur i stort sätt saknar betydelse köper jag inte. Så det löftet ger jag inte mycket för.
    :-P
     
  5. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Klart det påverkar. Men knappast så drastiskt. Testa tipset som någon skrev om ovan.
     
  6. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jag har inte tillgång till daror här. Hemma i Sverige har jag redan konstaterat att det inte är några problem att använda kameran till lite längre serier av bilder. Dock skulle jag ju önska att kameran i telefonen fungerar även när det är hett ute. Min tes är att det har stor betydelse huruvida den används i normal rumstemperatur eller i hett väder, när telefonen även exponeras för sol. Naturligtvis ska man inte exponera telefonen för denna typ av värme eller solsken någon längre tid. Jag ser det dock som ett krav att det ska gå att använda telefonen /kameran någon minut även under dessa förhållanden. Jag har aldrig upplevt något liknande med någon annan telefon jag ägt.
    (eller ja, jag hade faktiskt en HTC Desire Z för många år sedan som varnade för överhettning när jag skulle ta bild i 25 ninusgrader... Men det handlade nog om en dålig översättning av menyerna... )
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jag står fast vid att jag ej tror det gör någon märkbar skillnad. Då skulle ju jag märka det när jag är inne i 25 grader jämfört med ute i 15 nu. Hade telefonen när det var närmare 30 ute i skuggan i början på juli. Var ingen skillnad mot nuvarande 15.
     
  8. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Borde finnas fler här inne med en Z3+ som varit/är utomlands som kan stärka din tes annars.
     
  9. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Okej, att kameran inte fungerar på grund av överhettning här utomlands är ett konstaterat faktum. Att kameran fungerar hemma i Sverige och att telefonen blir varm, men inte mer är också ett konstaterat faktum. Det skulle kunna finnas andra förklaringar till varför jag plötsligt har dessa problem. Det du pratar om handlar om andra förhållanden. Även om 30°C är varmt så är det fortfarande svalare än de förhållanden som råder här, med nära 40°C i skuggan strålande solsken och cirka 1m/s i vind.
     
  10. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Om jag sitter och leker med luren, spelar spel och kollar på videos, tills den blir ordentligt varm. Då kan jag lova att den är jävligt mycket varmare inuti än om den ligger i 40 graders skugga. Han som skrev först om problemet sa att det skedde direkt. Då kan jag än mer lova att min är mycket varmare inuti efter en massa spelade etc.

    Trots det inga problem att fota massor. Eller ens filma i HD.
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Även om det mot förmodan skulle bero på utomhustempen. Så skulle jag ändå fota semesterbilder med systemkameran. :)

    Testat på hotellrummet med AC?

    Kan ju också vara så att din telefon har något problem med ligger precis på gränsen när du är i upp till 30 grader utomhustemp. Men går över gränsen vid 35+.
     
    Last edited: 30 jul 2015
  12. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Hmm, jag tänker nog inte göra så mycket alls åt saken just precis nu. Jag provar hemma nästa vecka och funkar det där så är det "fine" tills vidare. Drar en runda till värmen i november också, då borde ju mjukvaran vara mer optimerad.
    Jag tycker telefonen är stor nog att konka omkring på, så någon systemkamera är knappast aktuellt för mig, vad gäller semesterbilder. För mig är dessutom vattentäthet ett krav även när det kommer till kameror, jag vet ingen systemkamera som fixar 15 meters djup.
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    De löser säkert de generella mjukvaruproblemen med uppdatering av mjukvaran. Men jag hoppas inte de gör något åt värmen. Det enda de kan göra är att göra så att processorerna throttlar tidigare. Vilket betyder långsammare telefon. Knappast värt det. Tror tyvärr ingen annan lösning finns. Snapdragon 810 funkar så här. Och då menar jag så som det funkar för de flesta. Som trots allt kan ta mer än ett par bilder, även när telefonen är skapligt varm.

    Kan köpa dina argument angående kameran. Om inte bildkvalitén är viktig. För let's face it; INGEN mobilkamera är ens i närheten av en 10 år gammal systemkamera.

    Fota under vatten. Visst. Finns fina fodral till systemkameror för det. :)
    Men inte fan klarar luren av 15m djup? 1,5m under 30 min är väl specat? Jag skulle dock aldrig chansa ens på det. [emoji14]

    Jobbigt att bära? Jovars. Men mest en vanesak. Förutsatt att man inte går flera mil om dagen då såklart. Hade ändå köpt en skaplig kompaktkamera då. Som även de klår alla mobilkameror. För mig är bildkvalitén väldigt viktig när det gäller saker som man kanske aldrig mer får se.
     
    Last edited: 31 jul 2015
  14. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Jo, för mig är inte telefonens processorprestanda superviktig. Vill ha en stabil lur som inte laggar. Det är väl i och för sig frågan om en nogran avvägning av hur hårt man låter processorn jobba... Jag använder annars vattentät kompaktkamera för undervattensbruk, och tänjer lite på gränsen vad gäller djupet... Ibland får man ju syn på något exta intressant och måste simma efter.
     
  15. hampestampe

    hampestampe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Provade dra av ett 40-tal bilder på svärfars gamla elbrödkniv (från 1986) under cirka en minut, samtidigt som jag använder telefonen som hot-spot. Detta gjordes inomhus, telefonen laddades dessutom samtidigt, rummet är uppskattningsvis runt 28°C varmt just nu. Telefonens temperatur stiger lite, men inget anmärkningsvärt, således heller ingen varning.
    Tycks vara så att det ändå funkar helt okej under snällare förhållanden.
     
  16. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Som sagt. Tror din telefon är varmare än övrigas. Kanske inte märks upp till 30 grader. Men smäller en bit över det. Inte alls otroligt scenario. Vore kul att höra från andra som är utomlands i 35-40 grader. Måste finnas en del.

    Jag hade stört mig som fan på det. Trots att jag har med systemkamera. Men nu blir det tidigast att besöka sådan värme nästa sommar. Då har man väl köpt nästa flaggskepp ändå. [emoji14]
     
  17. AndresBreezy

    AndresBreezy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony xperia z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony xperia z3+
    Platta:
    Nexus 9
    Lämnade in telefonen för reparation till Tele2 idag.. 2-4 veckor, aj.. men men man får bara vänta och se.. hoppas dom ger mig en ny.
     
  18. Deadman666

    Deadman666 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Den enda kameran jag hade under semestern vilket fiasko av Sony ,hade 8 mp inställt auto kunde ta 2 bilder sen stänger den av sig. ingen extrem värme ute typ 15 grader.
     
  19. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Haha. Du skriver som att alla har problemet.

    Bara att felanmäla.

    Sitter inne i 25 grader nu (20+ ute). Surfat i 30 min. Mobilen är varm på baksidan. Kan ändå fota massor av bilder och filma i full HD.
     
    AndresBreezy gillar detta.
  20. AndresBreezy

    AndresBreezy Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony xperia z3+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony xperia z3+
    Platta:
    Nexus 9
    Låter som du har samma problem som jag hade. Det ända att göra är att lämna in den på lagning som jag gjorde för något är galet på telefonen.