Fråga: Batteriproblem Xperia Z1

Diskussion i 'Xperia Z1 - Allmänt' startad av sir_calvin, 26 maj 2015.

  1. sir_calvin

    sir_calvin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är så att min Z1 stänger av sig när jag har ca 20-25% kvar på batteriet och när man startar den igen så är det 0% och den måste laddas.
    Är det någon som har något tips vad man ska göra eller kan man kanske försöka få det på garanti? Vad har Sony för garantier på batteriet?
    Jag har återställt telefonen och problemet kvarstår

    Tack på förhand
     
  2. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har samma problem....men min brukar lägga av redan vid 40%. Så tips mottages med tacksamhet.
     
  3. MoJo

    MoJo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Liknande problem för mig! Batteriet laddas ur med vanlig hastighet till c.a. 30-40%. Sen laddar den ur resten på några minuter.
    Jag tror att detta började strax innan jag uppgraderade till Lollipop, men jag börjar bli osäker.
     
  4. Dr Doom

    Dr Doom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma problem här.
     
  5. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har samma problem med allt från 65% till 10% där den stänger av sig ...
     
  6. allthesame

    allthesame Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem. började bli värre efter att jag uppdaterat till Lollipop. Vet dock inte om det beror på det eller om batteriet bara håller på att ge upp. Den gick från typ 40% till 1% till att stänga av sig själv och nu lyser inte ens lampan för laddning när den är ikopplad.
     
  7. rojo

    rojo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är batteriet som ger upp. Bara att byta batteri.
     
  8. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har också fått rejäla problem med att batteriet inte vill vara med, började vid uppgraderingen till Lollipop.
     
  9. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    är det nåt man kan få sony att göra utan en snordyr kostnad eller är det någon butik som gör sånt?
     
  10. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tvivlar på att det faktiskt är att batteriet är på väg att ge upp, med tanke på att rätt många verkar ha drabbats av samma problem, i samband med uppgradering till Lollipop.
     
  11. MoJo

    MoJo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller med. Det verkar ha inträffat för alltför många människor vid samma tillfälle (uppgradering) för att det ska vara batteriet.
     
  12. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Moderna Lithium-baserade batterier brukar ju hålla minst 2 år vid normal användning och dessutom om problemet inträffar efter en mjukvaruuppdatering, så låter det mer som ett mjukvarufel i mina öron. Har ni testat att ladda ur batteriet helt, därefter ladda upp 100% och sen ladda ur helt igen?

    Dock så vore det intressant inför framtiden, om någon visste ungefär vad det skulle kosta att ersätta ett inbyggt batteri, när det väl tar slut, om man behåller telefonen längre än 2 år! :-)
     
  13. MoJo

    MoJo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jepp. Jag har testat det på alla möjliga sätt.
     
  14. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    För mig började det innan någon mjukvaru uppdatering, har resettat telefonen och testat den någon dag utan alla appar jag har, är fortfarande så att batteriet dör så jag blev så sur nu så jag gick in till närmsta repairshop (phoenix) och frågade om dom kunde byta, det kunde dom om någon vecka (leveranstid) för ca 700 kr vilket jag gärna betalar för att inte behöva gå på nålar hela jävla tiden om man klarar av att batteriet ska hålla sig tills man kommer hem eller inte
     
  15. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Jobbigt, batteriet är ju en vital del av telefonen och just batteriet ska ju tillsammans med vattentålighet och design, vara en av Sonys styrkor. Vid normal användning har jag ca halva batteriet kvar efter en dags användning. 700 kr är ju en del pengar, det kan ju vara värt när telefonen är någorlunda ny, men när den börjar bli ett par år, så blir det väl att byta till en nyare modell istället, lite surt.
     
  16. Sharpless

    Sharpless Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eller hoppas på att Sony fixar problemet
     
  17. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Batteriet byttes i fredags och äntligen kan man använda telefonen som en telefon igen utan att vara rädd att den dör så fort man rör den. Får revidera priset som jag skrev tidigare till 599 och telefonen har fungerat som om den vore ny
     
  18. tobswe

    tobswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 III
    ROM:
    Original
    Skönt att det funkar som det ska och till och med lite billigare än beräknat! :-)
    Ändock, 600 kr är ju en slant, jag kommer ihåg när jag bytte batteri på min Xperia Arc S, då fick jag ett originalbatteri för några hundralappar och proceduren tog knappt en minut, det var tider det!
     
  19. oeriksson

    oeriksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Även jag har precis samma problem. Började efter uppdatering till Lollipop. Problemet uppstår i snitt varannan/var tredje dag/gång jag laddar den skulle jag säga. Oftast från runt 40 procent ner till antingen 10 eller 3 procent. Landar den på 10 procent kan jag sedan sitta med telefonen i handen och se procenten ticka ner, går från 10 procent till att telefonen stänger av sig på runt 4-5 minuter utan att jag gör något annat än aktiverar skärmen. Har också provat att återställa telefonen helt men problemet kvarstår.

    Finns det någon chans att Phone house (där den är köpt) kan tänka sig att vilja göra något åt det om man går in dit? Telefonen är cirka 1,5 år gammal.
     
  20. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är en välkänd bugg att batteriet störtdyker från runt 30% till noll på bara några minuter. Är förhoppningsvis åtgärdat i uppdateringen som är på gång. Förövrigt är det en enkel sak att byta batteriet själv om det nu är det som är dåligt.