Nvidia Shield Tablet (2014)

Diskussion i 'Nvidia' startad av Santzia, 1 sept 2014.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En liten update. Jag tittade nu igen och ser att jag plötsligt fått ett RMA-nummer. Det ser ut så här:

    rma_approved.jpg

    Det verkar som man får vänta ett tag (flera timmar...) efter att man klickat "Next" innan RMA-numret dyker upp. Det händer ingenting efter att man klickat "Next", men bevisligen går en request iväg. Förmodar att den kanske måste godkännas manuellt någonstans innan RMA-numret dyker upp.

    Därefter kan man gå till hemsidan igen och fylla i RMA-numret varvid man bör få fram denna skärm:
    recall_3.png

    Så nu är det väl bara att invänta en ny platta. Funderar under tiden på hur man undviker Nvidias killswitch om man vill fortsätta använda den gamla plattan efter att man aktiverat den nya. Räcker det kanske att bara flasha in någon tredjeparts-ROM? Diskuteras på XDA här.
     
    Last edited: 31 jul 2015
    kaga gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
     
  3. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ser ju inte så trevligt ut det där. Hände på en MacBook vi hade på jobbet en gång. Som tur var började det inte läcka.

    Jag har inte kontrollerat min platta än. Men jag får nog ta tag i det. Använder den rätt så kraftigt i mitt jobb vilket börjar igen efter nästa vecka. Undrar hur länge jag får leva utan en platta i väntan på Nvidia skickar en ny. Riktigt tråkigt för Nvidia. Kostar dom nog en rejäl slant. Även tråkigt för dem som inte får reda på det och kanske får se sitt hem i lågor om det går för långt. Jag har börjat ladda mer sparsamt det senaste året. Laddar sällan under natten utan använder mitt batteripack på bussen osv.

    Har funderat på en lösning med att sätta tajmers på laddarna så att dom bara laddar max 2,5 timme som längst.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick ett mail någon timme efter att jag lyckats genomföra RMA-proceduren. I mailet står det att en ny enhet skickas inom 2-4 veckor:

     
    kaga gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppdaterar med ett svar från Nvidia gällande vad som skall göras av den gamla plattan:

    "Once customers have registered for a replacement, please wait and follow the instructions included with your new tablet with regards to what to do with your old device. --Nvidia"

    Att de inte kan lämna ett klart besked är lite dåligt. Det varierar beroende på land eftersom lagstiftningen skiljer sig åt länder emellan. Vi verkar inte få reda på vad som exakt gäller i Sverige förrän vi fått ersättningsenheten med tillhörande instruktioner (Nvidia vet kanske inte själva ännu hur de skall göra i just Sverige).
     
  6. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja. jag har svårt att tro att vi får "behålla" våra dåliga ex. Det finns ju en risk / möjlighet att vi sätter dem i flygplansläge så att de inte kan bli deaktiverade.

    Men troligtvis ( i alla fall om jag skulle heta nvidia ) hade jag begärt in de dåliga exemplaren. Jag har ingen aning om det Nvidia har något sätt att låsa de nya plattorna så att de inte går att aktivera utan att avaktivera de äldre? I så fall måste dom ju installera nått "fuffensprogram" på de nya som ligger och pingar Nvidias servrar. Frågan är om det är OK?

    Vidare funderar jag på om det är så att iom den senaste FWn så ligger det kanske redan med en sådan app/funktion. Detta eftersom det inte går att kontrollera ( via att klicka på batteriet för att få reda på om det var kasst) eller ansöka om en ersättare om man inte är på den senaste FWn. Det kanske är på sin plats att slänga in en annan rom. Som inte har denna funktionen inbyggd.

    Men allt slutar hela tiden vid tanken på om man vill riskera att ha den gamla igång och möjliggöra härliga batteriexplosioner :D

    Ber om ursäkt för det osamanhängade orden i denna post. Är på väg till stranden med barn och fru som inte tycker att mina funderingar om nvidia är något viktigt. Jag förstår inte vad dom menar ;)
     
    bernard gillar detta.
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    när ska shield börja säljas igen nån som vet ?
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns en killswitch inbyggd i Android 5.1.1-uppdateringen, i trådne jag länkade till ovan har de hittat en bakgrundstjänst som tillkommit i uppdateringen och som verkar styra över detta.

    Förmodligen blir inte enheten inaktiverad om du flashar en annan recovery och en tidigare ROM som inte innehåller någon killswitch. Jag vet dock inte om det är möjligt med 5.1.1-uppdateringen - har inte tittat på det så noga ännu. Tänkte vänta med att gräva lite till dess att RMA-enheten anlänt.

    En möjlighet jag funderade på som Nvidia skulle kunna använda sig av är att du inte kan aktivera den nya enheten förrän du erhållit en "inaktiveringskod" från den gamla. På så vis blir det lite besvärligare att behålla den gamla.
     
  9. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nu börjar dom tydligen rulla ut

     
    bernard och kissidor gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sammanfattning av videon:
    *Enheten deaktiverades inte omedelbart i samband med att den nya aktiverades - oklart om det händer sen eller inte(?)
    *Med den nya enheten följer en lapp som säger "We will ship you a return kit for your old tablet in the next few weeks". (Dvs för USA).
     
    kaga gillar detta.
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Min platta kör 5.1.1 med låst bootloader och root. Hoppas jag får behålla min gamla platta. Lär ju inaktivera den tjänsten eller flasha in cm12.1.
     
  12. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tjena fick hem min "nya" platta idag och nvidia vill att vi ska skrota på lämpligt vis.

    Du har inte någon koll på någon länk där jag kan läsa mig till hur jag kan roota den gamla.
     
  13. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Troligtvis aldrig med tanke brandrisken. Har också letat efter den men verkar som att alla ÅF har tagit bort den från sortimentet
     
  14. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Faktiskt inte. Jag rootade min platta när jag körde en mycket äldre version av mjukvaran. Varje gång en ny uppdatering har kommit har jag alltid flashat den manuellt i min custom recovery och sedan alltid flashat Root binärerna direkt efteråt. På så vis har min platta alltid varit på den senaste mjukvaran, med root och låst bootloader. Jag tror inte du kan låsa upp din bootloader för den plattan som ska kasseras nu. De hade varit konstigt ifall nvidia tillät de. Dom vill ju bli av med de plattorna ifrån marknaden.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Från XDA:

    Jag provade nyss låsa upp bootloadern och flasha en custom recovery på min Shield Tablet EU LTE 32GB som är registrerad för att bytas ut:

    1. Kör "adb reboot bootloader" och sedan "fastboot oem unlock" (skall stå "unlocked sedan)

    2. Flasha denna recovery (TWRP)

    3. Flasha valfri ROM. OBS! Nvidia Shield LTE EU har modellnummer wx_un, tror inte man kan flasha USA-rom:ar (wx_na) rakt av om man har den enheten.

    Det fungerade utmärkt att flasha denna ROM på EU LTE-modellen (Tydligen är de identiska med US-modellen ) http://forum.xda-developers.com/shi...t/rom-blisspop-3-4-team-bliss-nvidia-t3124443. OBS! Den har inga Nvidia-appar och har inte stöd för handkontrollen.

    Vill du behålla stock men inte riskera att enheten blir inaktiverad är det bättre att installera filen här som hindrar att OTA-uppdateringen som låser enheten tvingas in: http://forum.xda-developers.com/shield-tablet/general/kill-kill-switch-shield-tablet-xx-t3179489
     
    Last edited: 18 aug 2015
    Kotd424 och bjarneh gillar detta.
  16. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ok det där makes no sense, dom ska väl släppa en ny version antagligen annars vore det ju konstigt shield är ju ett starkt varumärke för dom.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har ryktats om en uppföljare ett tag nu med Tegra X1 - kanske dyker den upp som en ersättare istället under hösten?

    Hur som helst fick säkert alla återförsäljare skicka tillbaka de exemplar de hade på lager eftersom problemet drabbade majoriteten av alla enheter.

    Om den dyker upp igen kan det nog dröja ett tag innan Nvidia hunnit skicka ut ersättningsexemplar till alla kunder först.
     
  18. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    I vanliga fall brukar jag aldrig avslöja min brist på insikt, förstånd och kunskap. Även min enorma lathet att google är inget jag skyltar med. Dock får jag i dag göra ett undantag.

    Den där "romen" ovan nämnd, fungerar den även på min padda som bara är wifi?
    En annan fråga som jag inte hittat svar på är: Har någon av oss svenskar fått order att skicka in den gamla till nvidia?

    Nu ska jag äta glass. Hejdå!
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du har WiFi väljer du den ROM som heter "wx_na_wf". Den som sluter på "ob" är för LTE-modellen.

    Enklast är nog att bara installera en custom recovery för säkerhets skull och sedan flasha fixen här, som hindrar automatiska OTA-uppdateringar (Om du inte vill köra en annan ROM förstås ) http://forum.xda-developers.com/shield-tablet/general/kill-kill-switch-shield-tablet-xx-t3179489
     
    kaga gillar detta.
  20. kaga

    kaga Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    En enorm tur för dig att du inte sitter bredvid mig. Då hade du fått en kyss blötare än ett monsunregn! (Dvs tack!)