Problem med Qi-laddning via USB-laddare i bilen

Diskussion i 'Allmänt' startad av pacman, 29 jul 2015.

  1. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har tre olika QI-laddare som fungerar alldeles utmärkt med olika 240V-laddare inomhus, LG G2 och G3 original, samt med olika svenskinköpta noname med hög laddström. Så långt så allt väl. De är känsliga på vilken kabel jag använder dock, men då jag har AWG18-kablar så använder jag dessa till den trådlösa laddningen och det fungerar bra. I övrigt verkar det lite skakigt, då en kabel som fungerar bra med en laddare inte nödvändigtvis fungerar bra med en annan och vice versa. Detta gäller dessutom även utan QI-laddare...

    Jag byggde om en av QI-laddarna till en magnetisk bilhållare och konstruktionen fungerade alldeles utmärkt inomhus, men så fort jag sätter den i bilen så slutar den att fungera - mobilen kopplar ifrån sig och plattans ladd-diod slutar att lysa. Alternativt att mobilen meddelar att laddströmmen är för låg och att det blir långsam laddning.

    OK, då får jag skaffa en ny USB-adapter till bilen då...
    ...men, nej! Jag har nu köpt tre till USB-adaptrar med hög laddström (2.1A upp till 4.2 A) i olika prisklasser, men problemet finns kvar. Jag provar mina andra två QI-laddare som fungerar alldeles utmärkt inomhus och de fungerar inte i bilen. Den ena av dessa fungerar dessutom så bra inomhus att man kan lägga telefonen tre cm felcentrerat utan att telefonen klagar på låg laddström...

    Jag har dessutom testat med motor igång och utan motor, men ingen skillnad, så det är inte störningar på likströmmen i bilen som är problemet.

    Så nu till saken:
    - Vad skall jag köpa för USB-adapter till bilen som verkligen fungerar bra med QI-laddare också? Någon som har en bra idé? Den bör gärna klara många ampere. En låg prisbild är bra men absolut inte avgörande. Det vore också bra om man kan ladda åtminstone två Android-enheter. Det vore ju dessutom bra om den är verifierad att fungera med QI-laddare också...

    Någon som kan hjälpa mig?

    Sjukt irriterande problem är det i alla fall. Jag kan ju inte fortsätta att köpa USB-laddare på chans i alla fall...
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Den magnetiska konstruktionen funkar alltså inomhus? Går laddaren att ta bort från magneten bara för att testa i bilen? Om jag har förstått det rätt inducerar en QI-laddare ett elektriskt fält. Ett magnetiskt fält inducerar även ett elektriskt fält och jag skulle kunna tänka att dessa E-fält kanske stör varandra.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag har redan tagit isär och testat allting separat. Konstruktionen fungerar inomhus både i sin plastlåda och liggande lös. Ute i bilen fungerar det inte, varken i sin plastlåda eller lös.

    Plockade isär en av de kvarvarande laddarna idag och körde den utan plastlåda, dvs spole direkt på telefonen. Lyckades få den att ladda i bilen om jag fick den perfekt placerad, men två millimeter åt något håll gjorde att den inte fungerade. Det måste vara strömspikarna när man oscillerar fältet som USB-laddaren inte klarar av att mata in.

    Jag har beställt en fjärde (femte? Egentligen den åttonde inser jag just, jag hade ju några gamla med för låg strömstyrka också) USB-laddare tilll bilen idag. Jag tog en som var topp fem i ett av USB-testerna på nätet och som klarar av att mata 4,8A. Hittade den för en rimlig peng och chansar ännu en gång, men jag skulle gärna ha tips på en USB-laddare som verkligen fungerar...
    ...som sagt var så verkar det vara strömspikarna som skapas vid oscillationen som krävs för att mata fältet som USB-laddarna inte klarar av att mata...
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag gissar att du får lite låg spänning, har du långa kablar? Kan du mäta vad du har för spänning in i själva qi-laddaren under belastning vid bil resp. inomhus anslutning? Är det micro usb anslutning på qi-laddaren? Du kanske kommer åt att mäta på insidan av kontakten i så fall om du tar av baksidan på qi-laddaren. Hur många Ampere är qi-laddaren stämplad med?
     
  5. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Ett vanligt problem är att billaddare signalerar att de är ett USB uttag på en dator i stället för en nätladdare. Du kan normalt se detta genom att gå in i inställningar under batteri när laddaren är ansluten. Där står vad den anser sig vara ansluten till. Anser den sig ansluten till USB drar den max 0,5 A även om laddaren ger mer.

    Det går att fixa detta genom att i laddaren kortsluta de två mellersta stiften i USB kontakten (inte i själva sladden alltså men i laddaren)
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Detta har jag redan kollat. Men tack ändå.

    Jo låg spänning är det allt, men inte hela tiden. Jag har samma kabel inne som ute, min 18AWG-kabel som är den som fungerar bäst. Den är inte särskilt lång. Jag har också testat med min kortare 22AWG-kabel (eventuellt 20AWG, det står inte, men resistansen antyder att den är 22AWG) som följde med en av QI-laddarna, den fungerar också inomhus, men inte i bilen...

    Det är därför jag misstänker strömspikarna när fälten oscillerar. Spänningen från USB-uttaget ligger på 5.0V oavsett belastning eller ej med Biltemas multimeter i alla fall. QI-laddaren drar 2A och skall ge 1A. I realiteten ger QI-laddaren ca 1.2-1.3A när jag har mätt inomhus på urladdad telefon.

    Nätagget inne är stämplat med 1.8A. USB-laddaren i bilen med 3.1A (den senaste jag skaffade).

    Fick just en idé, jag borde kanske testa USB-laddaren med mitt 12V Eluttag inomhus som har en järntransformator (en riktigt stor och tung klump), det skulle hjälpa mig att avgöra om det är USB-laddaren, eller om bilen har någon elak elektronik som stryper strömspiken som denna nu eventuellt kräver. Järntransformatorn lär ju inte ha några problem att trycka på mer ström i alla fall, även om bilen skulle ha det bekymret. Det skulle ju åtminstone reducera felkällorna ytterligare. Och skulle det vara detta som är problemet så går det ju att lösa med en fet kondensator mellan + och -
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Bra ide att testa med inne nätaggregat, annars hur har du monterat bilhållaren, finns det metall i närheten? det skulle kunna störa magnetfältet. Jag kör oxo qi inne, ska testa den i bilen i kväll, återkommer om det.
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Metall har jag ju i magnetlösningen, men den finns ju både inne och ute. Annars är konstruktionen plast som sitter på ventilationsgallret i mitten av bilen. Men när jag testat i bilen har jag ju även använt mina inomhus-laddare (QI) och haft dem liggande på sätet. Det har ju inte heller fungerat...
    ...utom den som jag körde utan skal och som var mycket känslig för felplacering (2mm ungefär).
     
  9. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Har testat nu, Samsung s5 + s charger pad + Samsung cigg-usb 750mA. Funkar bra, men laddaren blinkar för låg ström, och den vill ha 2A så det har den rätt i. Jag har 4,8 - 5,0V i kabeln beroende på belastning. Testade även en Plantronics cigg-usb 1A med exakt samma resultat. Mätte sen på några inomhus laddare, alla låg strax över 5V, 5,1-5,3V låg de på. Kanske din qi platta är känsligare på inspänningen? Min platta är märkt 5,3V och det är inomhus laddaren oxo, dock funkade den även med lägre spänning. Vilken qi platta har du?
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Aaargh!!!!

    Jag testade inomhus med min bästa USB-billaddare (3,8A) och mitt 12V biluttag som jobbar via järntransformator. Inga som helst bekymmer med någon av de tre QI-laddarna. Felet måste vara i strömmatningen till 12V-uttaget i bilen...
    ...eller?

    När jag sedan testar med en äldre USB-laddare som inte klarar lika hög laddström (2A) så får jag samma problem som i bilen.

    Testar då med min andra LG-väggladdare (den från G2 istället för den till min G3, eller om det nu var tvärtom - samma märkning på dem i alla fall 1,8A & 5V), då fungerar ingen av QI-laddarna. Testar med min NoName (Teknikmagasinet) 4,8A väggladdare och då är det inga problem att få dem att fungera igen.

    Jag har tre olika NoNames i olika prisklasser på QI-plattorna. En av dem är nog en märkesplatta, kommer dock inte ihåg vilket märke då skalet inte längre finns kvar...

    Låg laddström kan jag få om jag använder en riktigt klen USB-laddare, 1A eller så. Eller om jag placerar laddplattan så snett att den inte för över tillräckligt med ström för att underhålla GPSen i bilen. Mitt problem uppkommer bara vid högre ström. Det verkar som att laddningen kommer igång och att den börjar rampa upp strömmen och då tappar den helt plötsligt kontakten och sedan börjar den om med att ladda igen, får kontakt börjar rampa upp strömmen och tappar sedan kontakten igen...

    Jag måste få tag i en USB-laddare som klarar riktigt höga strömspikar helt enkelt. Hoppas att den 24W märkes-billaddare jag nu har beställt klarar av jobbet. Den billaddare jag har just nu är precis på gränsen att klara jobbet helt enkelt...
     
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja, man kan bli frustrerad för mindre!

    Mätte du spänningen ut från ditt järntrafo aggregat?

    Det verkar ju som du har dålig kräm fram i bilen, kanske oxider, dålig kontakt någonstans.....
    Är den kopplad i cigg uttaget?, har du fler cigguttag? Dra fram en lös kabel direkt från batteriet genom sidorutan för att testa, det finns lösa cigg uttag med kablar på t.ex. biltema.
    Nu vet jag inte hur ny din bil är, men cigg uttag användds ju till allt möjligt, så det är inte ovanligt att de blir brända och rostiga. Säkringen kan oxo bli oxiderad och bränd.

    Blir det varmt någonstans? Qi är inte så effektivt att föra över energi, det blir stora förluster och värme, som gör att elektroniken i både laddplatta, telefon och adaptern drar ner för att inte brinna.

    När du är inne, går mobilen på wifi då? När du är i bilen, har du wifi då? om mobilen går på 4G och har lite dålig mottagning, drar den betydligt mer ström än om den går på wifi. Om du då kör gps, kanske det är på gränsen för vad qi kan klara?
    Både magnet och qi i laddstationen kan nog påverka mottagningen negativt oxo.

    Hoppas du har tur och din nya laddare ger de extra 0,2 volten så att allt funkar, annars bara forska vidare, det är det man lär sig av!
     
  12. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Fick igår den nya USB laddaren son presterat bra i tester (Anker 24w 2*2.4A). Den fungerar bra!
     
    jogge gillar detta.
  13. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det visar sig att den nya USB-laddaren för bilen inte fungerar med alla mina QI-laddare, men den fungerar med en av dem och det räcker.

    Tyvärr finns det ingen bra app (som jag hittat i alla fall) för att mäta hur mycket ström som telefonen laddar med. Det hade ju underlättat felsökningen rejält. De appar jag hittat visar fel på LG G3 (ett nätagg på 1,8A ger inte 5A i laddström).
     
    bernard gillar detta.
  14. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    pacman och bernard gillar detta.
  15. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hej igen.
    USB-laddaren (Anker 24W) fungerar fortfarande alldeles utmärkt.
    Insåg dock ytterligare en sak också:
    - Jag har på min telefon ett flipskal till mig G3, ett med med inbyggd QI-slinga i det skalet. Alla testerna jag gjorde ovan var med det skalet, medan alla mina tidigare tester innan jag sprang på mitt problem (då allt fungerade bättre, men inte bra) gjordes med originalskalet och dess Qi-slinga. Nu bytte jag tillbaka till originalskalet då det var det jag utvecklat QI-lösningen i bilen för, då blev helt plötsligt mottagningen/laddningen mycket bättre på alla QI-laddarna. Troligen för att effektiviteten på den QI-slingan är bättre.

    Kan förresten berätta att jag har tagit fram två olika lösningar på QI-laddning i bilen, den enda bygger på denna hållare från Biltema:
    http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Mobilt/Hallare/Mobiltelefonhallare-360-2000030985/

    Samt en liknande QI-laddare som denna (detta är en ganska bra QI-laddare, trots att den är rätt billig om man letar runt, detta är inte en av de billigare länkarna):
    http://www.ebay.com/itm/Qi-Wireless...r-Samsung-Galaxy-S3-S4-S5-N2-N3-/311034007295

    Jag har där bara satt laddplattan i bakkant på hållaren och då passar det perfekt att trycka in G3:an framför med gummitänderna som håller fast telefonen (titta på den sista bilden på Biltema, det är den modellen jag har). Jag har också beställt en hållare för CD-facket då ingen annan lösning passar så bra i just min bil utan att limma in en plastplatta på inredningen.

    Den andra lösningen bygger istället på Neodym-magneter som jag monterat in i en sådan här (inte samma billiga modell, men den delar nog många delar då den ser likartad ut):
    http://www.ebay.com/itm/QI-Wireless...amsung-Galaxy-S5-LG-Nexus-Nokia-/111424148317

    Den har jag sedan limmat (sekundlim) in på en gammal bilhållare som jag skar ned (så att fortfarande fyrpunkts-snäppfästet från bilhållaren går att använda, ni som har någon lågprishållare från nätet eller Biltema vet vad jag menar med fyrpunkts snäppfäste). På den har jag också i mittcirkeln limmat in anti-slipmatta: http://www.ebay.com/itm/Mini-1PC-Ca...-Sticky-Mat-/231591879145?hash=item35ebf3a1e9
    - inte heller denna är den billigaste annonsen på ebay för sådan.
    Sedan har jag tejpat in 1mm tjocka neodymmagneter i mobilen också så att de matchar magneterna i hållaren.

    Bägge billösningarna har sina poänger, men ingen av dem fungerar alltså med mitt flipfodral då QI-slingan i den inte har samma kvalitet som originalbaksidans slinga. Just nu kör jag med friktionslösningen, då bägge lösningarna är för tunga för att sitta på ventilationsgallret och min SUV har för långt till rutan som har för stor vinkel för att det skall gå bra att fästa i den.

    Jag har även en sådan här:
    http://www.ebay.com/itm/Car-Dashboa...dget-Holder-/380688927415?hash=item58a2d40ab7
    Men min telefon är för tung för att denna skall fungera bra, gummiplattan viker sig. Skulle behöva en ärtpåse/sandpåses eller liknande för att hålla den på plats. Den suger dock fast bra på instrumentbrädan så länge som den inte lättar av hävstångseffekten från hållaren. Den glider inte alls omkring när den ligger platt (så att säga).

    Detta var en statusrapport om hur det går. Jag får kanske göra en tipstråd av detta när jag är riktigt nöjd med resultatet. Då också med bilder i så fall...
     
    jogge gillar detta.
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
  17. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Dels gillar jag utmaningen, dels så visste jag att varken ventilgaller eller sugkopp var "säkra lösningar" då de strulat tidigare. Jag ville därför ha lösning med "standardkopplingar" (fyrpunkts snäppfäste) så jag skulle kunna testa lite olika alternativ att fästa laddaren. Sedan har jag betalt mindre för alla mina delar som jag använt, även om arbetstiden måste vara 0kr/h för att det skall löna sig...

    Rörande Brodit ProClip så är lösningen för min bil att klämma fast den i dörrstolpen, kanske inte min föredragna lösning precis. Och eftersom jag har vertikala ventilgaller så fungerar inte den lösningen särskilt bra heller (när telefonen väger lite). Och som sagt var, framrutan fungerar inte heller bra när den är så långt fram som på min bil. Därför är CD-hållaren förhoppningsvis den bästa lösningen...

    När det gäller mobilhållaren så är magnetfästet den lösning jag vill ha, klämlösningen gjorde jag bara för att ha en en annan lösning medan jag slogs med magneterna...

    Jag funderar nu på att stoppa in magneter i den andra av mina QI-laddare ovan. Jag får plats med kraftigare magneter i den, vilket tillsammans med anti-slip borde ge en effektiv magnethållare...
    ...men det är något för nästa vecka det...
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Till min bil finns det tre eller fyra, alternativa pro clip. Skulle ha tänkt på att sånt kan skilja mellan bilmpdeller