Android överkraftiga?

Diskussion i 'Allmänt' startad av darknessviking, 27 jul 2015.

  1. darknessviking

    darknessviking Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    köpte note 1 2011 och den var det starkaste man kunde köpa.
    2013 så köpte jag note 3,men lämnade tillbaka den då jag kände att den inte var så mycket kraftigare än min note 1,alla spel funkade,all surfning funkade etc utan märkbar skillnad.

    så gick min note 1 sönder för en vecka sen så var tvungen köpa ny,då köpte jag en note 4.som är ett kärnkraftverk i kraft.

    men behövs det? jag menar vad gör man oftast på sin mobil,man ringer smsar surfar och kanske videoskypar. ja film då också.

    men det känns som att android är så totalt överkraftig i jämförelse vad man gör med mobilen eller surfplattan i dagens läge.
    jag menar jag gillar också höga siffror i specs,och älskar min nya mobil,men hade inte min note 1 gått sönder så hade jag haft den kvar nåt år till
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vad folk använder sina mobiler till är väldigt individuellt. För många har telefonen ersatt datorn och jag spår att inom en snar framtid så kör vi allt på mobilen inklusive extremt grafiktunga spel. Genom att ha en dockningsstation hemma och på jobbet så får man tillgång till större skärm, tangentbord och mus.

    Om du bara gör det du säger så varför inte köpa en klenare specad telefon?

    Det finns de som spelar spel som nästan är som för en PC eller konsoll och för att de ska fungera bra så krävs det mycket kraft.
    För min egen del så upplever jag en del begränsningar med min Nexus 5 som ändå är en hyfsat bra telefon fortfarande. Största problemet är arbetsminnet. När jag switchar mellan appar så händer det ganska ofta att de startar på nytt. Det blir lätt mycket switchande mellan appar för att kopiera text eller för att kolla saker och då är det ett stort problem att apparna dör titt som tätt.
    Andra problemet är att det tar lite för lång tid att starta en del större appar.
    Så för min del hade jag gärna haft 3-4 GB arbetsminne och lite snabbare processor. En Note 4 hade nog varit lagom :cool:
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Kan till viss del hålla med om att folk är ganska specs-kåta när det kommer till Android. Därför det märks ganska tydligt att man kan få en bra komplett telefon med bra specs utan att behöva kasta iväg flera tusentals kronor på det.

    Men precis som @e7andy@e7andy skriver så är det ganska individuellt också. Vissa spelar kraftfulla spel (utom min förståelse varför man skulle vilja det) som kräver mer och andra inte. Sen är det väl känt att folk alltid vill ha det senaste osv.
     
  4. Phpanos

    Phpanos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    61
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Har väl mer med lollipops usla minneshantering att göra? Problemet med N5 alltså... Men kan hålla med om att mer RAM inte skadar ☺ I övrigt så tycker jag att prestandan alltid kan utvecklas
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag klarar mig fint med en relativt enkel processor. Jag behöver inte det snabbaste. Men jag vill sannerligen inte ha ont om minne. Mycket RAM och mycket internminne med minneskortplats - och snabba varianter - tack. Det är otroligt irriterande när minnet inte räcker till.
     
  6. facedark

    facedark Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tvivlar starkt på det, men visst går det åt det hållet, du får dock inte glömma att det förmodligen alltid ger mer prestanda om man har större kylningslösningar - tror inte stationära datorn är ens på sina sista dar ännu. Men det är klart, men effektiviteten blir bättre så kanske det är möjligt, svårt att säga när det skulle hända dock då iaf jag inte vet någon elektronik pryl som inte ger av sig en betydlig mängd värme.

    Kan inte annat än att hålla med att om man nu tycker att mobiler ger för mycket prestanda - köp en billigare modell. Man behöver inte lurar ur topp-skiktet för att de ska vara användbara nu för tiden. Sen har vi väl OpO/OpT som är väl ett bra exempel där man får prestanda från toppskiktet utan att punga ut pengarna för det.
     
  7. Caged

    Caged Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2015
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    3
    Köpte en Samsung Ace 4 för 1500kr nyligen. Den är har ju urbra prestanda. Klarar spel bra också.
    Samsung 6 är overkill, i alla fall för mig.
     
  8. kanelsmak

    kanelsmak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2014
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tidigare hade jag en Note 4 och innan den körde jag Xperia Z2. Båda telefonerna är snabba och mer än tillräckliga för mig. Fast för mig handlar det om detaljer i hårdvara liksom mjukvara.

    Därför passar Huawei P8 mig tveklöst bäst just nu. Den är förvånansvärt billig, snabb så det räcker gott, hyfsat bra batteritid, fenomenal byggkvalitet och en mycket kompetent kamera. Jag tror inte jag kommer byta än på ett bra tag.

    Använder inte min telefon för att spela på. Skriver, ringer, Ser på Youtube, sociala medier.. Fast mycket kan ändras på kort tid. Jag har märkt att man inte behöver betala överpris för en mer än godtycklig telefon. Se bara på Huawei kontra Samsung och deras prisbilder.
     
    Droid_269 gillar detta.