Förslag på uppsättning för seniorer

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hänglås, 24 jul 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag har fått i uppgift av mina farmor och dennes gubbe att göra dem rustade för 2016! De vill ha varsin telefon, varsitt abonnemang och även en eller två plattor. Jag är inne på att ta varsitt fastpris-abonnemang åt dem och en simpel telefon för enklare sysslor samt köpa en relativt bra platta för simpelt "pensionärsanvändande". Nu är det dock så att de inte ringer alls mycket så därför kan det kanske vara mycket ofördelaktigt att göra så?

    Gällande abonnemang är det antagligen detta som kommer att köras på, de kommer inte ringa mer än 60 samtal per månad vilket gör det svårslaget.

    Hallon Liten Senior/Student x2 = 198:-/mån

    Gällande telefonerna är jag osäker, budget är upp till 3000:-/st. Då det är jag som kommer att få sköta underhåll osv så ska det vara androider båda två. De ska använda dem till att ringa, smsa och ja resten vet dem inte riktigt. Men jag kan tänka mig att den kommer att användas till lite barnspel (andra barnbarn), fotografering av nämnda barnbarn, reseplaneraren och annat som kan tänkas intressera ett par pensionärer.

    Mina förslag är:
    Motorola Moto E Styx (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3002674&ref=192) Billig
    Motorola Moto x 2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2791898&ref=192) Dyr
    Samsung Galaxy A3 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2873886&ref=192) Mellan

    Gällande platta har jag ingen aning. Här tar jag emot tips.


    Tack på förhand.
     
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Comviq har seniorversioner av sina fastprisabonnemang. Kanske värt att ta med i beräkningen. 145:-/mån med 2Gb surf och 195:-/mån med 6Gb surf.

    Med 6Gb surf får man en ZTE Blade S6 på köpet om man binder upp sig i 24 månader. Kanske tveksamt om de behöver 6Gb surf. Du skriver inget om huruvida de har Wifi hemma och vilket behov de har av mobilt bredband. Ska plattorna vara Wifi-only plattor och bara användas hemma? Eller ska de ha 3G/4G? Eller ska de använda telefonerna som hotspots under ev. resor, turer, utflykter?

    När det gäller val av platta så vore det bra att veta vilket budget du har där. Men ett bra tips är nog att satsa på något som fungerar ganska lika som telefonerna. T.ex. en Samsung telefon och en Sony-platta kan säkert bli lite förvirrande medan en Motorola telefon och en Nexus 9 förmodligen fungerar mer lika varandra.

    När det gäller telefon så föreslog du Motorola som billig och dyrt alternativ och sen en Samsung som mellan. Du har ju också Motorola Moto G 2 (och kanske även G 3 som skall presenteras om några dagar) som ett mellanalternativ. Motorola har väl vad jag förstått en relativt ren Android vilket kanske kan underlätta "supporten" (under förutsättning att det är vad du är van med).
     
    Carre_80 gillar detta.
  3. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Tre har ett erbjudande som vi tog till frugan. 150kr/månaden fri samtal/SMS/MMS 2gb surf/månad + iphone 4s 8gb. Telefonen är väl inte up to date men för en (två) personer borde den räcka fint. Rätt bra kamera också. Eller så gör du som vi gjorde och säljer mobilen (vi fick 1500kr för den) och har ett jävligt bra abonnemang.
     
    Last edited: 24 jul 2015
  4. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Zte blade s6 som @kallt_kaffe@kallt_kaffe föreslog också bra med 2gb surf för 195kr/månaden (Comviq)
     
    Last edited: 24 jul 2015
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Själv använder jag Vimla seniorab. som ger 60 samtal/600 meddelanden och 2GB data för 100:-/månad (90:-/månad med tipslänk).

    Om du tecknar det första ab. med tipslänk som du kan hitta i min eller andra signaturer på forumet och sedan tecknar det andra ab. med tipslänk från det första så borde du komma ner i 80:- för det första och 90:- för det andra, summa 170:-/månad för bägge ab.

    Obs. Vimla har inget tydligt seniorab. på hemsidan men läser du i forumet så framgår det att seniorer får samma villkor som studenter.
     
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 956
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om man ska köra en platta så är det ju en fördel om det är samma tillverkare som för mobilen. Brukar bli lättast så, om man inte är van smartphoneanvändare. Samsungs telefoner och plattor ser ju relativt lika ut - mer lika än vad en Samsunglur och en Nexus-platta gör. :)

    En bra fastprislösning är följande, hos Telia:

    Telia Mobil Komplett 4GB med 24 mån: 299kr/månad (Galaxy A3 betalas av direkt).
    Telia Komplett Mobilanslutning 24 mån: 149kr/månad (Galaxy A3 betalas av direkt).
    Telia Komplett Surfanslutning 24 mån: 29kr/månad (Galaxy Tab A betalas av direkt).
    Total månadskostnad blir då: 477kr

    Engångskostnad för detta blir då,
    Komplett 4GB A3: 1895kr
    Mobilansl A3: 2595kr
    Tab A: 1680kr

    Total kostnad under 24 månader blir då: 17618kr

    Vad ingår då i detta?
    • Fria samtal till alla operatörer inom Sverige.
    • Fria SMS och MMS till alla operatörer inom Sverige.
    • En surfpott på 4GB som delas mellan abonnemangen.
    • Ett simkort för surfplattan, så den kan användas bra utan WiFi.
    • Kundtjänst via chatt, mail och telefon.
    Bör även att gå att få ner priset på telefonerna lite mer. Vet att de i butik på Telia har mandat att ge några % rabatt på dessa.

    Detta ger en lite högre kostnad än vad andra lösningar kanske gör. Detta är ju dock en bra lösning om man kör med fast telefoni idag och ringer mycket från den. Om man nu gör de utgående samtalen från mobiltelefonen istället sänks den kostnaden, samtidigt som man får mer kostnadskontroll.

    Satsar man däremot på det allra billigaste är det ju bättre att köra följande, till exempel:
    Vimla Senior, abonnemang 1: 80kr/månad
    Vimla Senior, abonnemang 2: 90/månad
    Total månadskostnad: 170kr/månad

    Galaxy A3 1: 2485kr (NoN)
    Galaxy A3 2: 2485kr (NoN)
    Galaxy Tab A: 1990kr (WiFi, NoN)

    Totalkostnad under 24 månader: 11040kr
    Med 4G-platta: 12840kr + ev. abg.
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Jag är också inne på att skaffa en platta som använder samma variant på Android då det som du säger kommer att underlätta en del för alla parter. Angående budgeten så antar jag att den är runt mobilbudgeten, men det får gärna vara billigare.

    En fördel med att välja samsung är att de mindre teknisktkunniga inom släkten kan hjälpa till vid smärre problem. Men samtidigt så kan jag inte stå ut med bloatwaren som kommer med.

    Wifi finns hemma och så som jag har förstått det så kommer plattan endast att använda hemma eller på hotell och liknande. Alltså inget de går ut med på stan så en mobil uppkoppling behövs inte.

    Vill gärna att det ska vara så enkelt som möjligt för mig som kommer att få sköta allt detta så inga telefoner kommer tas på avbetalning för att sedan säljas. Men det var ett bra förslag.
     
  8. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Är det någon som har testat Zte Blade S6? Hade själv en ZTE Blade, men antar att denna är mycket(?) bättre?

    Det ska tänkas på, det blir ju billigare att göra så än att ta två separata Hallon abonnemang. Tack!
    Det var en fin lösning, men den blir nog lite för dyr för dessa pensionärer. Ska se om man kan få till någon liknande deal fast billigare. Får ta och knalla in på alla operatörernas butiker i Göteborg och se vad som finns att erbjuda. Tack.
     
  9. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2

    I slutet av videon brukar han ha nån slags fazit, om du inte orkar kolla hela.
     
  10. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Comviq har jo senior rabatt också. Ev. kan man kombinera dessa. Kolla det! ;)
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Jo, som senior får du 6gb surf för samma pris och det var det jag menade men det var nog inte så tydligt.
     
  12. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Vimla känns som att det blir billigast i och med tipslänken. Nu ingår 20GB extra data, även fast det inte gör av med det så kan det vara bra att ha. Sen som föregående skrev så kan de tipsa varandra.
     
  13. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Tänk bara på att det inte är 20gb i månaden! :)
     
  14. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  15. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    giltigt i ett år står det. men inget om 20gb i månaden. jag förstår det som att man har ett år på sig att använda dessa 20gb utöver den datamängden man betala för.

    nån som vet exakt?
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, så är det. De 20GB data blir en extra pott som man kan använda inom ett år. I första hand tas data från månadens ordinarie pott, om den tar slut tas data från extrapotten.
     
    Carre_80 gillar detta.
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vad gäller telefonerna kan jag, som själv är "senior" (om än troligen lite yngre än de tilltänkta kunderna här) och umgås med "seniorer" säga att Samsung verkar vara det som det de flesta trivs bäst med. Det bland unga nördar så hatade Touchwiz gillas av dem. Den lilla detaljen med fysisk hemknapp uppskattas också, och jag har stött på ett antal personer som fått mobiler från sina barn/barnbarn och vantrivts med dem för att de inte är användarvänliga på samma vis som Samsung brukar vara.
    Undvik framför allt alla "nära-vanilla"-androider. De kommer inte att uppskattas av denna typ av användare!
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Och för att delvis säga emot mig själv: Ett billigt paket med mobil som garanterat duger (men inte har fysisk hemknapp och inte är Samsung...) https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/sony-xperia-e4g-8GB?forval=Utan abonnemang
    Luren är olåst så den kan kombineras med vilken operatör man vill. Men kanske deras användning är så liten att Telia Enkel faktiskt räcker. Jag sköter om min 80-åriga grannfrus mobil-"abonnemang" och har satt henne på Halebop Hallå (hon behöver ingen surf). Betalar in 50 kr/månad vilket räcker och blir över för henne.

    Tillägg: Fastna inte för mycket i vad DU gillar bara för att det är du som ska sköta supporten. Väljer du något som DE gillar och som är lätt att handha för dem blir din supportinsats minimal. Väljer man t.ex. Samsung som är så utbredd kanske de frågar en av sina seniorvänner som också har Samsung när de undrar över något. Säga vad man vill om Samsung och deras bloat etc, men det faktiskt i stort sett bara att pack upp dem ur lådan och köra.
    Och bara som info, jag talar inte om vad JAG gillar här (jag älskar min Nexus5!), utan vad jag ser i min mindre teknikintresserade omgivning.
     
    Last edited: 29 jul 2015
  19. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Köpte en Huawei P8 Lite till svärmor (65+) och där finns seniorinställning för allt i telefonen om man behöver förenkla det. Påminner om big launcher fast mycket snyggare. Kan nämna att det är hennes första smartphone och hon är väldigt nöjd. Finns på kampanj hos cyberphoto, 2290:-
    http://www.cyberphoto.se/mobiltelefoni/pricelist/1095/helgkampanj
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.