Övrigt: Telenor Kontant App

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Cmart, 30 dec 2009.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hmm, nähä, nån Widget-click verkade det inte bli... Nu har jag i alla fall slagit av periodiska uppdateringar OCH ställt in att Widget-klick öppnar inställningarna. Då borde den ju inte köras alls...

    Ska prova sen att ha periodiska uppdateringar avslaget och ha att klick uppdaterar och se om det händer nåt då.

    Jag försökte se om det finns nån app som kan lista aktiva timers eller nåt sånt, men hittade inget. Jag har ju rootad lur så det borde väl gå att få ut från Android på nåt sätt.
     
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jaha, jag får bara "Widget-click" och du får bara "Timer-update" oberoende av källan. Då funkade inte min metod att skilja mellan dessa med din Android-version heller.

    Jag har googlat lite på det här med pending intents som kommer för ofta och hittat en del som har liknande problem. Ibland verkar problemen också ha kommit i samband med att en del användare kör Android 4.4. Alla förslag på åtgärder som jag sett har dock pekat mot en lösning som mera liknar den lösning som jag redan kör.

    T ex http://stackoverflow.com/questions/21315543/android-daily-alarm-firing-too-often-or-only-once får rådet att ta hand om intent i onReceive i stället för onStart, jag tar redan hand om mitt intent i onReceive.

    O så har vi den här: http://stackoverflow.com/questions/...en-by-alarmmanager-repeats-itself-immediately som själv kom fram till att det berodde på "någon bug" som försvann vid en omboot.

    Kort sagt famlar jag helt i mörker hur jag skall kunna komma förbi problemet med intents som kommer för ofta.

    m v h Henrik
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag testade lite mer igår.

    Slog jag av periodiska uppdateringar och klick-uppdatering hände inget (som det ska). Slog på klick-uppdatering och det fungerade som väntat (och blev Widget-click i loggen). Slog av klick-uppdatering och jag var tillbaka till en öde loggfil (som det borde vara). Slog på periodiska uppdateringar en gång om dygnet. Nu händer det grejer.

    Dels blir det Widget-click i loggen, och dels började den redan efter nån minut att spamma med uppdateringar.

    Så helt klart verkar det vara nåt med dessa timers. Och att jag fick Timer-update där i början verkar bara ha varit en slump.... Nu blir det Widget-click oavsett hur det uppdateras.

    Jag har ju 4.4.2 så det kan ju vara en del av förklaringen.

    Jag hjälper gärna till med mer testande och felsökande, men det verkar lite dåligt med uppslag att gå vidare nu alltså.

    Hmm, en sak som slog mig, den där som sa att det försvann vid omstart, han hade också kopplat bort den från datorn... Jag har ju USB Debugging påslaget (vill minnas att nån av mina appar kräver det, kan det vara Titanium?). Kan testa att slå av den sen.
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack igen Nerre! Du har lyckats ringa in att de extra intenten på något vis kommer från timern trots att mina extra logg-försök misslyckades. Nu återstår det "bara" att försöka förstå varför det går fel. Mitt försök att aktivt ta bort föregående timer innan en ny skapas hjälpte ju inte...

    Jag får fundera mer över detta i helgen och kanske fråga på något annat forum såvida det inte finns någon på detta forum som är duktig på det där med alarmmanager, pending intent och Android 4.4?

    m v h Henrik
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag vill bara säga att jag inte glömt bort problemet trots att det varit tyst i denna tråd ett par veckor. Tyvärr saknar jag dock helt uppslag på hur problemet skall lösas eller vad det är som orsakar problemet.

    Jag skrev en fråga här på swedroid: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=115577
    men har ännu inte fått något svar som löser problemet.

    Jag öppnade också ett konto på stackoverflow för att skriva en fråga:
    http://stackoverflow.com/questions/...ing-pendingintents-too-often-in-android-4-4-2
    Tyvärr har jag inte fått något svar alls där efter en vecka. Om någon här råkar ha ett konto på stackoverflow och ni vill se en lösning på problemet får ni gärna rösta upp min fråga så kanske chansen ökar att någon besvarar den.

    Förr brukade jag ställa Android uvecklingsfrågor på anddev.org, men det forumet verkar nu ha dött helt och bara vara befolkat av spam-bots.

    Vid något tillfälle har jag också postat på xda, men det forumet är inte inriktat på apputveckling.

    Därför har jag bara hopp om att få svar här på Swedroid eller Stackoverflow.

    m v h Henrik
     
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte glömt bort det heller, jag ska testa det där om att slå av USB debugging sen (har bara inte fått tummen ur, räcker ju inte med att slå av den, måste ju testa att slå på regelbundna uppdateringar och kolla loggarna också).
     
  7. wede

    wede Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Efter uppgradering till Lollipop på min Xperia Z1 compact så får jag följande felmeddelande i appen, No peer certificate.

    Någon annan som har fått det eller fungerar det för er?
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Hoppas att någon med Android 5 kan svara på detta och har något knep för att ta sig förbi problemet. Själv har jag misslyckats med att lösa problemet, jag kör bara Android 1.6 på min lur.

    Som utvecklare tycker man att det känns lite småtrist när mattan rycks undan under fötterna och program som tidigare fungerat bra inte längre fungerar på en ny OS-version. Inte blev det bättre för utvecklare när stödet för att läsa ut loggarna försvann med nyare Android-versioner. Nu tvingas man famla i mörker när man letar fel.

    m v h Henrik
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Via mail har jag nu fått rapport om att detta problem tycks ha "försvunnit av sig självt", sannolikt har Telenor ändrat något på sina servrar som får dem att lira bättre med nyare versioner av Android.

    Finns det fortfarande någon som har problem med "No peer certificate"?

    m v h Henrik
     
  10. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har plötsligt börja få Okänt fel 4, har Telenor gjort ändringar på sin hemsida?
     
  11. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag får samma "Okänt fel 4" sen ett par dagar tillbaka. Någonting verkar ha blivit ändrat på deras web, gissningsvis har de förändrat inloggningsförfarandet på något vis. Så vitt jag kan se ligger informationen som mitt program hämtar fortfarande kvar på samma sidor som tidigare, men mitt program tillåts inte nå dessa sidor. Förhoppningsvis kan jag lösa detta genom att dyka ner djupare i felsökningen och kika närmare på hur inloggningen går till.

    Tyvärr kommer jag resa bort i morgon för ett par dagar. Därför kommer jag inte hinna kika mera på detta förrän tidigast helgen 9-10/7. Därmed inte sagt något om när eller ens om jag lyckas lösa problemet. Riktigt mycket tid att lägga på detta har jag inte förrän min semester börjar vecka 29.

    Så den goda nyheten är att jag är medveten om problemet och har börjat felsöka. Den dåliga nyheten är att det kommer ta mer än en vecka till innan problemet är löst.

    m v h Henrik
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Nu finns version 1.7 av Telenor Kontant på Google Play. När jag väl hittat ändringarna i Telenors html-kod så blev det inte så stora ändringar som krävdes i min kod:

    http://telenorkontant.cvs.sourcefor...elenorkontant/TelenorWeb.java?r1=1.17&r2=1.18

    Det handlar i princip bara om tre ändrade rader, en rad då Telenor nu använder en något modifierad URL för inloggning och två rader då Telenor döpt om j_username och j_password till mera logiska username och password.

    m v h Henrik
     
    Nerre och bernard gillar detta.
  13. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    I skrivande stund finns inte längre Telenor Kontant på Google Play. Jag fick ett mail från Google:
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag gissar att det är "Telenor" i namnet som de hakar upp sig på?
     
  15. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ja, kanske är det namnet på applikationen, men jag använder ju även Telenors logga som ikon och även i widgeten. Jag har lagt in ett ärende hos google där jag ber om förtydligande om vad de tycker att jag skall ändra.

    Samtidigt känns det ju ganska meningslöst om jag måste döpa om appen till något som inte innehåller "Telenor" i namnet, hur skall då någon potentiell användare hitta till appen? Vilken telenor-kund skulle få för sig att installera en app som heter t ex "BT&T kontant"? (Jag kan ju knappast kalla appen för AT&T kontant då även AT&T är ett upptaget namn på ett telekombolag...). Man vill ju ha ett beskrivande namn på sin app och min app har som enda syfte att visa saldot för Telenors kontantkortskunder.

    m v h Henrik
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag fick ett första svar:
    Ovanstående svar antyder att det inte bara är användandet av loggan eller nämnandet av Telenor i appens namn och beskrivning som är problematiskt. Även det faktum att min app visar innehåll från telenors web verkar kunna vara ett skäl att stänga av appen. Dock tycker jag ändå inte att de är helt tydliga med vilken orsak de haft att stänga av min app och om det finns något jag kan göra för att appen skall bli godkänd igen. Därför skrev jag:

    Men svaret på denna begäran om mer specifik information blev minst sagt luddigt:

    Jag skrev ännu ett mail som jag ännu inte fått något svar på:

    Naturligtvis har google rätt att sätta vilka regler de vill för sina tjänster. Dock tycker jag att det är lite dåligt av dem att inte kunna säga hur jag brutit mot en regel när de stänger av min app. Såhär med facit i hand tycker jag också att det känns lite surt att ha betalat pengar för att distribuera fri programvara och det enda som detta givit mig är stora mängder spam i min mail-låda efter att google publicerat min utvecklar-mail på webben.

    m v h Henrik
     
  17. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Nu har jag helt givit upp hoppet om att få ut Telenor Kontant på Google Play igen. För att släppa ut appen kräver google ett signerat brev från Telenor som ger mig tillåtelse att använda ordet "Telenor" i appens titel och beskrivning. Efter att ha bollats mellan lite olika personer på Telenor fick jag till sist kontakt med "rätt" person men det blev ett negativt besked:

    Så appen är nu borta för evigt från Google Play och på Sourceforge har jag markerat projektet som "inactive". Vid tillfälle skall jag uppdatera websidan på sourceforge och skriva något om att appen inte längre vidareutvecklas eller tillhandahålls via Google Play (Market).

    m v h Henrik
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Då är det bara att börja bomba Telenor med förfrågningar om de kommer att fixa en app för saldo-widget alltså...
     
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Ja, Telenor skulle kunna fixa en egen widget-app. Då min app är opensource skulle de ju också kunna utgå från källkoden till den. Med deras nuvarande inställning är det dock enbart Telenor som har glädje av källkoden till min app.

    Men visst, man skulle också kunna skriva om min app till någon annan operatör. Innan man ger sig på något sådant arbete bör man dock se till att ha skriftligt på att man får använda operatörens varumärke i beskrivningen av appen, åtminstone om man har planer på att distribuera appen via Google Play. Eller så skriver man om min app till att presentera några helt andra data från nätet, helst då några data som man själv är upphovsman till.

    m v h Henrik