Förstår inte vad man ska ha en smartklocka till?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av johand74, 27 aug 2015.

  1. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 936
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    ... När man iallafall måste ha med telefonen för att de flesta funktioner ska fungera?

    ... Eller finns det smartklockor med 3g/4g?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    har två smartklockor själv - en Apple Watch och en Galaxy Gear S. Tilläggas kan göras att jag framförallt använder min Apple Watch.

    Jag kör den mest för att snabbt se notiser, vem som ringer - eller för att snabbt svara på ett meddelande eller ringa någon.

    Även smidigt att snabbt kunna få en överblick över kalendern eller så.

    I övrigt kan jag nog hålla med om att det inte riktigt fyller den funktion tillverkarna vill att det ska fylla. Är smidigare att ta upp mobilen ibland. :)

    Gear S har bland annat 3G och plats för simkort, så den klarar ju sig fritt från telefonen. Det blir dock nästan så att telefonen måste med för att man ska få det att fungera bra.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har en LG G Watch R.

    Det jag primärt använder klockan till är att se notiser, vem som ringer etc. så jag slipper att ta upp telefonen ur fickan eller gå till telefonen om den ligger någonstans. Hemma så ligger oftast mobilen på laddning. Klockan visar då vad som händer på telefonen även om jag är i något annat rum. Om det är någon som ringer och jag inte vill eller kan svara just nu trycker jag bort samtalet med klockan.
    Min mobiltelefon är numera alltid ljudlös. Inget mer plingande och störande signaler.

    Jag har några fler saker jag använder den till i alla fall några gånger i veckan:
    -Kolla väderprogonosen. Det är enda gången jag använder röstkommando : "Ok Google" och sedan "weather".
    -Timer för olika saker, ex. äggklocka, när tvätten ska hämtas, 5 minuter tills burgaren är klar på McD.
    -Hitta telefonen. Via klockan går det att slå på så att telefonen börjar larma.

    Det finns några kul grejer som man kan göra som jag inte hunnit testa så mycket med ännu:
    -Koppla blåtandshandsfree direkt till klockan.
    -Ladda över musik direkt till klockan.
    Det går då att lyssna på musik utan att ha med sig telefonen exempelvis om man är ute och springer. Jag har alltid med mig telefonen så det är inte så intressant.

    Röststyrning går helt bort förutom för vädret. Det blir alldeles för ofta fel.
     
    bernard gillar detta.
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 114
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    För att slippa plocka fram telefonen hela tiden.
     
    kalleboston gillar detta.
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag förstod inte det först heller, sen köpte jag en LG G Watch R och nu kan jag inte vara utan den. Jag slipper plocka upp telefonen hela tiden för att t.ex. kolla klockan. Jag kanske får en notis som jag överskådligt läser och bedömer om jag orkar svara på den via mobilen eller inte. Jag kan ju diktera in svar om jag vill, men det verkar inte funka på svenska så det struntar jag i.

    Det är ett trevligt komplement, helt enkelt. Köp en så förstår du.
     
    johand74 gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag gillar verkligen möjligheten att styra Spotify via smartklockan. Att byta spellista osv är mycket smidigt via klockan utan att man behöver ta upp telefonen i tid och otid.

    Använder också min SW3 som löpklocka. Det är skönt att lämna telefonen hemma när man är ute och springer.

    Eftersom jag saknar lokalsinne har jag också haft stor nytta av klockans navigeringsfunktion för att smidigt hålla reda på var jag skall när jag är ute och cyklar (hyr nästan alltid en cykel när jag är ute och reser). Att fippla med telefonen medan man cyklar är ingen höjdare. Även här kommer Spotify-kontrollen också till stor nytta.

    Edit 2: Kom på ett till användningsområde. Jag har använt klockan en del som sökare för kameran när jag tagit gruppbilder och själv velat vara med. Har också kommit väl till pass när man vill ta bild på ett motiv som gör att man får svårt att se skärmen på telefonen.

    Edit 3: Om man lite diskret vill omvandla priset på en vara till en annan valuta eller behöver en miniräknare har klockan faktiskt också varit behändig, även om dessa tillfällen varit få.

    ...det vill säga utöver det "vanliga" då, i form av att se vem som ringer, notifikationer osv.

    Edit: Flyttade tråden till avdelningen för smartklockor :)
     
    Last edited: 28 aug 2015
    johand74 gillar detta.
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har i stort sett aldrig använt en klocka, eftersom man har mobilen. Blev ändå sugen när sony sw 2 kom att testa. Har sen dess även skaffat en LGR och känner mig naken utan den. Inte för att jag kollar vad klockan är utan för notiser som jag får, framförallt i jobbet. Supersmidigt att snabbt se varför telefonen plingar till eller surrar i fickan. Var det ett viktigt Mail/ sms eller kan det vänta. Samma sak med inkommande samtal. Tycker den är VÄLDIGT användbar
     
    kalleboston gillar detta.
  8. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Gear S idag. Haft fler innan. Bästa som finns enligt mig. Använder den mest solo utan mobilen. Grymt att ha på sommaren så man slipper att ha en mobil på sig
     
    johand74 och bernard gillar detta.
  9. ziggezig

    ziggezig Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2015
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    På tal om snygga smartwatch, någon som vet när Huaweis nya kommer till Sverige? I mitt tycke den absolut snyggaste smartklockan hittills.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 694
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den fanns ute på Amazon ett tag och kostade från USD 329. Tillgänglighet stod som 2/9 tror jag, dvs då IFA startar. Vi lär väl veta definitivt då :)
     
  11. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Förstår inte vad man ska ha en smartklocka till?
    Har alltid burit klocka men tänkte samma sak som du när jag först hörde talas om dem, men när min kronograf klappade ihop totalt på semestern hade jag sett alla snygga urtavlor man kunde växla mellan på skärmen så jag tänkte varför inte? Dessutom kostar de klockor jag gillar mellan 5-10000kr så en LG G Watch R var ju rena rama kapet!
    Och efter ett par månader med den gillar jag:
    • Att man läser mail, SMS vart man är i huset utan att springa efter telefonen (WiFi-stöd :)) kan även svara via korta "snabbsvar" jag lagt in som "OK ringer dig" eller Låter gott" & "uppfattat!"
    • Allt "extra" man bär med sig, småappar som miniräknare, kompass, steg/pulsräknare etc
    • Att man kan ladda musik och strömma till BT-lurar utan mobilen
    • Att man kan navigera från klockans skärm när man är ute på okända stigar med MTB:n
    • Kan även ta samtal via klockan med mobilen i sadelfickan, (pratar i klockan och mobilen med högtalaren på!)
     
    e7andy gillar detta.
  12. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Att diktera på svenska går alldeles utmärkt för mig, om man bortser från att ett ord per två meningar blir fel ungefär.

    Jag har också en G Watch R och har också blivit beroende efter att jag fick den av frugan i julklapp...
     
  13. tompan

    tompan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Privat använder jag inte klockan så mycket, även om min Moto 360 är kopplad till min privata mobil...

    Sitter ofta i möten och reser en hel del i tjänsten och då är det riktigt smidigt med en Moto 360. Istället för att som tidigare lite då och då diskret under möten titta till den privata kan jag nu göra det via klockan.
    Det gör att dagtid ligger min privata mobil i min datorväska eller jacka endast med vibration på. Kan givetvis kontrollera att ljudet är av inför ett mötet via klockan.

    Jag har kopplat min kalender och mail som jag använder i arbetet till den privata, så alla möten visas i den privata mobilen och på Moton. Räknar till 17st möten/påminnelser den här veckan, vilket är normalt. Ser de två nästkommande möten genom att vicka på handleden eller hela dagens genom en dold knapp på urtavlan. Inget grävande i fickan efter mobilen.

    När jag reser lägger jag in avgångar för tåg och flyg tillsammans med bokningsreferens, flight eller tåg, vagn och sittplats. Vicka på handleden så ser precis vart jag ska och kan han mobilerna i väskan eller någon jackficka.

    Sen är det smidigt att kunna läsa mail och radera sånt som är oviktigt, välja om man behöver ta ett privat samtal eller om det kan vänta, styra Spotify, se sms och anteckningar i Keep.

    ...men när jag kommer hem och är privat, då åker den av precis som mina vanliga klockor gjorde. Skillnaden är att den här hamnar i ett laddställ för att vara redo till nästa arbetsdag.
     
    bernard gillar detta.
  14. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    * Använder som klocka (obvious)
    * Använder när jag springer/promenerar/simmar (kör då endomondo)
    * Den räknar även mina steg
    * Bra att ha när man kör, bara kika lite snabbt på armen om det är något viktigt sms/mail/samtal whatever (smsar, ringer inte och kör samtidigt så det blir till att stanna om det är viktigt nog)
    * Kanske sitter jag med något/någon och har mobilen på ljudlös då kan jag kolla mobilen lite snabbt och avgöra om det är viktigt nog att svara direkt.

    Har en Sony smartwatch 3
     
    ziggezig och bernard gillar detta.
  15. uloxh

    uloxh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Får man ställa en dum fråga hur fan du har lyckats med det, har letat efter just den möjligheten att lägga in egna kortsvar, hittills har jag nöjt mig med de engelska förprogrammerade :O
     
  16. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
  17. uloxh

    uloxh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Funkar det även om man använder Hangouts som SMS-app?
     
  18. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Borde det göra.. åtminstone WearResponse skriver;
    "WearResponses should work with any Android phone, and it adds support for all SMS applications (such as Hangouts, Messaging and third-party options)."
     
    ziggezig och uloxh gillar detta.
  19. Mattsson91

    Mattsson91 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag förstår vad man ska ha klockan till. Men hittade ingen vettigare tråd och kändes onödigt att göra en ny.

    MEN!
    Jag har fått ett plötsligt sug efter en Smart Watch. Och började fundera på följande:
    Som jag har förstått så kopplas klockan ihop med mobilen via BT, men jag skulle vilja använda ett BTheadset samtidigt som klockan. Fungerar det? Telefon-klocka-btheadset?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, det funkar om det inte skulle finnas någon konstig spärr i din mobil. Jag kör ibland med tre anslutna enheter utan problem.

    Tänk bara på att batteriet rasar ganska snabbt om man har massa BT-grejer anslutna. :)