Eftersom du i ett annat inlägg skriver att du har Comviq så bör du lida av den bugg jag tänker på. I CM12S och i Oxygen (deras egen Lollipop version) så byttes radion/modem firmwaren ut och en bugg introducerades som bara verkar drabba de som har Tele2/Comviq eller AT&T i USA. Ev. kan det finnas fler operatörer i andra länder också som har problemet med det är dessa jag känner till.
Buggen uppträder enbart om man har LTE/4G aktiverat och telefonen är kör LTE/4G samtidigt som den är kopplad mot ett Wifi nät. Om inte dessa båda saker inträffar samtidigt, som t.ex. att man inte har 4G-täckning på samma plats som man kör Wifi så bör problemet inte inträffa. Jag själv och många använder en workaround som går ut på att man använder profilfunktionen för att stänga av LTE/4G så fort telefonen kopplar sig mot ett Wifi nät och sedan slå på det igen när den tappar kontakten med Wifi. Med workarounden fungerar telefonen bra fast man har Tele2/Comviq.
Utan workarounden så kan telefonen hamna i ett läge där man ser ut att ha bra täckningen men i själva verket så kommer varken samtal eller SMS fram. Det räcker att ringa ett samtal för att telefonen skall komma ur det läget. Andra metoder är att toggla flygplansläge eller starta om telefonen.
Jag kunde t.ex. få SMS kl 9 på morgonen om att jag hade missat samtal i 19-20 tiden dagen innan och hade alltså inte kunnat ta emot samtal eller sms på över ett halvt dygn och jag hade ingen aning om att det var problem.
Detta problem började i och med Android 5.0 och det är bekräftat att det går att lösa genom att flasha radio/modem firmwaren från CM11S (android 4.4).
Att saker går sönder i och med en OS uppgraderingen det köper jag att det kan hända men det totala ointresset från både Cyanogen och Oneplus för att göra något åt det är skrämmande. Att sedan försöka få deras support att skicka information om problemet vidare till någon som faktiskt förstår vad man pratar om är fullständigt hopplöst. Oavsett fel så fungerar deras support så här:
1. Be användaren att skicka in en film på problemet.
2. Be användaren boka en remote session där man installerar en app som gör att deras support kan styra din telefon och försöka rätta till problemet.
När man sedan gång på gång förklarar att detta är ett känt problem, gång på gång länkar till bugrapporten hos Cyanogen som beskriver problemet och påpekar att både att filma problemet och köra en remote session är totalt poänglöst så är det som att man bara loopas runt mellan steg 1 och steg 2 ovan.
Det finns en del uppgivna kommentarer här för den som är intresserad:
https://jira.cyanogenmod.org/browse/BACON-3371Click to expand...