Fråga: Köpvärd (går den att roota?)

Diskussion i 'Sony' startad av grief, 11 aug 2015.

  1. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Är sugen på denna som ersättare till min irriterande Nexus 7 som äntligen blivit inlöst.

    Ett måste för mig är att säkert kunna roota mina enheter för att slippa reklam, bloat och annat tjafs.

    Är det möjligt på denna? Verkar ju lite besvärande med Sony och deras DRM-nycklar...
     
  2. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Har precis skaffat mig en. Har bara läst att det ska vara möjligt genom att backa till en äldre version. Ska forska mer i det.
    http://forum.xda-developers.com/z3-...to-rooted-lollipop-locked-bootloader-t3083980

    Iaf har jag en Z3c, telefon, och den rootade jag liknande sätt och sedan uppdaterade med en egen-gjord prerootad stock. :)

    Edit
    Igår rootade jag min tablet. Funkade utan problem.

    Jag nergraderade till gammal version genom att flasha de 2 äldre firmwares enligt XDA-tråden. Rootade och flashade sedan pre-rootad 5.1.1.
    Jag byggde den pre-rootade 5.1.1 själv genom att ladda ner FW med Sony Companion och sedan massera datat. Fördelen med det är jag vet vad jag flashar och när en ny version kan jag bygga om pre-rootad flash-fil :)

    Jag tog även backup av DRM-nycklarna om nåt skulle hända i framtiden.

    Så nu har jag root, adaway, titanium, xposed och xprivacy :)
     
    Last edited: 12 aug 2015
  3. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Har hållt på en hel del med rootande, men det mesta här var rena grekiskan faktiskt.

    Finns någon vettig guide att gå efter? :)
     
  4. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Jag pm:ar mina anteckningar sen jag rootade min Z3c telefon. Man gör på liknande sätt, förutom att med tableten ska man nedgradera med 2 firmwares. Min gissning är att Sony fixade exploiten som nyttjas för att få root i tabletens firmware. Därav att man ska flasha in en firmware till en annan model som 2:a, fast då bara "system".
     
    grief gillar detta.