Bankdroid - v1.9.6.4

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av liato, 6 maj 2010.

  1. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Jag har sökt i tråden (och forumet) men inte hittat nån info från t ex Liato om vad det innebär för Bankdroid, men det verkar lite mörkt... :(

    Detta meddelande fick jag från Swedbank:

    Personlig kod tas bort som inloggningsmetod
    Från Swedbank AB (publ)
    Mottaget 15-08-05 00:00
    Meddelande Hej,

    I linje med Datainspektionens rekommendation kommer banken under 2015 att ta bort personlig kod som inloggningsmetod till internet-och mobilbanken.

    Här får du information om hur det påverkar om du använder en eller flera s.k. tredjepartstjänster, t.ex. Tink, Mitt saldo, Bankdroid eller Bankhubben.

    Personlig kod tas bort till tredjepartstjänster. Efter 3 september 2015 kommer det inte längre vara möjligt att logga in via tredjepartstjänster med den personliga koden. Använder du en tredjepartstjänst kontaktar du det företaget för att få information om hur du gör för att fortsätta använda tjänsten. Tänk på att dina inloggningsuppgifter är personliga och har till syfte att ge dig tillgång till dina konton och övriga tjänster som du använder.

    Har du frågor är du välkommen att kontakta vår support för internet- och mobiltjänster på 0771 - 97 75 12. Öppet alla dagar 07-23 med undantag för storhelger.

    Med vänlig hälsning,
    Swedbank och Sparbankerna
     
    Blodgrape gillar detta.
  2. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Tink kommer väl göra samma sak som de har för andra banker med BankID att man måste själv gå in och uppdatera.
     
  3. Screemer

    Screemer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jäkla banker. Man kan ju ändå inte skicka pengar till annat än sina egna konton..:( I alla fall på Swedbank.. Låt enkel inlogg vara kvar.. Är ju bara bankdroid som gör att man kan hålla koll på alla konton..
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    De kunde ju ha kvar enkel inloggning men att man inte kan göra nåt utan bara se saldo t.ex.

    Att föra över pengar mellan egna konton KAN ställa till det, tänk om nån för över alla dina pengar till "fel" konto dan innan alla räkningar ska betalas? Noll på kontot, inga räkningar betalda, det blir en del jobb att fixa till det, det kan t.o.m. innebära stora problem om det t.ex. är slutbetalning av en resa eller nåt liknande.
     
  5. Froyo

    Froyo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Alpha
    Info:
    Ext battery, SlimPWR QI Card
    Telefon 2:
    HTC Legend
    Platta:
    ASUS Transformer Book
    Platta 2:
    CUBE U30GT2
    Info:
    Quad Core, HDMI 10.1" Retina 32GB
    Någon mer än jag som har problem med att appen tappar kontouppgifter sista tiden? kan inte koppla det till version eller datum, men det händer att jag öppnar appen och alla konton är "röda" och jag får knappa in användarnamn och lösen igen? kör 1.9.9.5
     
  6. Screemer

    Screemer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kör också 1.9.9.5 inga sådana problem..
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Att kontona blir röda vill jag minnas beror på att appen misslyckats att logga in flera gånger på raken.

    Det i sin tur kan bero på att banken svartlistar dig ett tag om du loggar in för ofta (Nordea hade i alla fall så förut). Är det olika banker är det kanske inte så troligt att det är svartlistning, då är min gissning att det snarare är nätverksproblem som gör att Bankdroid anser att inloggningarna misslyckas och "spärrar" kontona.

    Appen tappar alltså inte kontouppgifterna utan den får av nån anledning för sig att de är fel och slutar uppdatera automatiskt tills du har skrivit in "rätt" uppgifter.
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Och vad skulle någon vinna på det?
    De flesta kapningar och liknande sker ju av ett ekonomiskt intresse. Ta bort överföringen mellan egna konton bara. Problemet borta och apparna fungerar. Skitdåligt.

    Sannolikheten att någon med ett svagt lösenord inte får sin resa betald är nog att anse som minimal.
     
    Blodgrape gillar detta.
  9. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag har inte sagt att någon har något att vinna på det, men JAG har något att förlora på det.

    Om jag t.ex. går miste om en bokad resa för att det inte fanns pengar på kontot när den skulle betalas så skiter väl jag i om det var nån annan fick några pengar eller inte.

    Det finns folk som går igång på att sabba för andra. Eller menar du att de som t.ex. slår sönder busskurer eller skär sönder däck på bilar tjänar pengar på det? :)
     
  10. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Men varför i helskotta skulle någon vara intresserad av att se till så att en "framtida betalning" inte kan dras från ditt konto? Det implicerar: En person ska inte bara ha kunskapen och möjligheten att tappa informationen mellan din telefon och banken, personen ska dessutom ha kunskapen för att dekryptera informationen. Att någon skulle vilja göra det och ha kunskapen framstår för mig som så pass osannolikt att sannolikheten är närmast obefintlig. Jag får samma känsla som när myndigheter påstår sig inte kunna svara via e-post pga sekretess. Vem skulle ha kunskaperna och vara intresserad av att se vad jag skriver i e-post till en sketen kommun? (Nu är jag offtopic, men kan vara bra att veta att det dessutom är ett brott mot 5 § förvaltningslagen att som myndighet vägra besvara e-post.)

    Men visst, ta bort det så är även den osannolika möjligheten att sabba borta.
     
  11. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Inte bankernas fel, utan ett beslut av datainspektionen som går att läsa i någon av mina och andras poster från förra hösten.
     
  12. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tja, det är så osannolikt så att det inte är ett argument för att ta bort personlig kod vill jag påstå hur som helst. ;-)
     
  13. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Man får notifiering om pengar överförs mellan konton och upptäcker det innan räkningar skall betalas. Hur kan det orsaka problem då? Problem uppstår, när personlig kod försvinner och då får man ingen notifiering. Då det krävs inloggning med bankid och man får manuellt logga in varje gång för se saldot.
    Nu vet jag inte om alla banker har saldo notifiering utan behöva logga in med bankid och om dom har. Om dom har, varför ta bort personlig kod för? För bankid är ännu mer osäkrare än bankid.

    Personlig kod går endast överföras mellan egna konton och inga pengar blir stulna.
    Bankid går överföra pengar till andras konton och då kan alla pengar blir stulna.

    Som senaste Stagefreit MMS trojanen, kan attackeraren to kontrol över mobilen och då övervakas allt man gör i mobilen. När hackaren vet bankid lösenordet man matat in och kan bara vänta. När man inte använder mobilen och stjäla alla ens pengar.

    Så frågan är, vilket medför större säkerhetsrisk? Bankid eller personlig kod?
     
    Blodgrape gillar detta.
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Swedbanks app har "snabbsaldo". Du kan skaka luren när du är i appen för att se ditt saldo och det är lååååångt ifrån den funktionalitet som bankdroid har förstås :(
     
  15. Screemer

    Screemer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Och man kanske inte vill ha en app från varje bank eller kortutgivare igång i sin telefon bara för att man vill ha lite koll..:)
     
  16. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Dessutom finns det ju mängder av banker och företag med saldon som inte har egna appar. Där fyller Bankdroid verkligen en suverän funktion.
     
    Ms Sally och Screemer gillar detta.
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Du verkar missbedöma ungdomars intresse av att "jävlas". Varför skulle nån vara intresserad av att trycka in superlim i nyckehålet på ytterdörren? Varför skulle nån vara intresserad av att slänga in tändstickor genom brevinkastet?
     
  18. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Din jämförelse haltar. Det är en väsentlig skillnad i den kunskap och förmåga som krävs för att tappa och dekryptera ditt lösenord, jämfört med att köpa en tub lim och sabba ditt lås.
     
  19. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag pratar inte om att få fram lösenordet, jag pratar om vad som kan hända om det läcker ut.

    Aldrig hört talas om t.ex. "script kiddies"?
     
  20. nakina

    nakina Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Swedbank har slutat fungera, har testat att ominstallera appen och när jag ska lägga till mitt konto kommer följande text upp:
    Read error: ssl=0xaeec8800: I/O
    error during system call, Connention reset by peer.

    Tacksam om detta går att åtgärda, är smått beroende av Bankdroid :)

    Skickat från min D5803 via Tapatalk