Sony Xperia M4 Aqua

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av onekw, 5 maj 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du aktiverat "Hög precision" under platsinställningar?
     
  2. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Hade inga stora förväntningar på telefonen, mer än att det är en basic medelklass lur. Problemet är att dom gjort samma misstag som med arc s igen, allt för lite internminne till sitt allt för stora operativ. Minneskort underlättar lite, men inte så mycket :) men i övrigt så gillar jag den :)

    Ni som avaktiverat appar, vilka avaktiverade ni?
     
  3. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 618
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    allt som gick att avinstallera under hämtade, sen de flesta Google appar som inte används. Google+, Hangouts o lite annat.
     
    bernard gillar detta.
  4. milsson

    milsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sällan skådat maken till värdelös telefon. Eller jag skulle säga att Sonys mjukvara och bloatware förstör en i övrigt bra telefon. Det som stör mig mest är minnesläckagen som uppstår och segar ner hela telefon så att man måste starta om den 3ggr per dag.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat att försöka inaktivera alla appar/tjänster du inte behöver? De flesta bör gå att stänga av.
     
  6. milsson

    milsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo jag har gjort så gott jag kunnat. Men många appar går inte att installera på minneskortet så de 8Gb räcker inte länge. Jag väntar med spänning på root... Men det ser ut att bli en oneplus om man får någon invite.
     
  7. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Verkar som man kanske ska gå på Z1 Compact istället baserat på infon här?
     
    Ekman gillar detta.
  8. milsson

    milsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag drog och köpte en LG i stället. Jävlar vad less jag är på telefon.
     
    Ekman gillar detta.
  9. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Shit, det här var ju inte så kul att läsa om. Köpte precis en sådan av Tre till min son som han skulle för i födelsedagspresent. Kan man returnera ? Har inte öppnat nått eller aktiverat hans nya sim eller liknande.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det skall gå utmärkt. Tre erbjuder väl öppet köp i 30 dagar tror jag.
     
  11. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Så hemsk som folk säger är luren inte. Kameran duger för mig... Det jag stör mig på är (som nämnts) internminnet som är alldeles för litet. Det är absolut ingen lur för den som vill installera många eller stora appar. När root kommer (tror inte det finns) så kan det avhjälpas genom link2SD plus att bloatware kan tas bort. Är man nöjd med att inte ha så himla många appar installerade, är det dock en helt ok lur. Det enda problemet jag märkt i övrigt med den är att den kan bli väldigt varm ibland. Har även hänt någon gång då inget tungt alls har körts. Stängde vid tillfället bara av den och sen var den som vanligt när jag startade den igen. Skärmen är ljus och bra men lite bleka färger. Man märker att det inte är full HD men den duger mer än väl. Så jag är ganska nöjd med den. Den borde haft 16 Gb men utöver det är den helt ok för att vara en mellanklass-lur. En rolig sak med den är att den ser ut nästan exakt som en Z3. Dimensionerna är faktiskt de samma och man kan använda Z3-skal i TPU till den även om man får skära hål för högtalare och en bit brevid kameran.

    En här i tråden skrev att han avinstallerat Hangouts och Google+. Det kan jag inte göra utan endast uppdateringarna till dessa. Det borde inte göra någon större skillnad. Finns root till den?
     
    Last edited: 31 aug 2015
    bernard gillar detta.
  12. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    451
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kom en ny uppdatering idag. Den frigjorde en hel del minne plus verkar mer eller mindre ha löst värmeproblemen. Fick lite bättre resultat i Antutu efter den också...
     
    Ms Sally, kirkx10 och bernard gillar detta.
  13. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Jag har länge varit sugen på denna telefon då den på papperet har mycket bra specs, och för mig som bara vill ha en hyffsad telefon, och inte spelar tunga spel eller så, tror jag det skulle vara en bra telefon. Men efter att ha läst så många negativa omdömen så har jag tvekat. Men nu när priset går ned har jag svårt att hålla mig.

    Så, jag undrar, ni som haft den ett tag med senaste uppgraderingen, hur fungerar det nu?
     
  14. Ms Sally

    Ms Sally Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    Telefon 2:
    Sony Xperia L1 (G3311)
    Platta:
    Huawei MediaPad m5 8 lite
    Ingen?

    Någon?

    Ska jag eller ska jag inte? :P
     
  15. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag köpte en som jag ska ge bort i julklapp, så tyvärr kan jag inte säga hur den är.
     
    Ms Sally gillar detta.
  16. Lugnofin

    Lugnofin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Också lite sugen på denna som julklapp till en familjemedlem, men bara om den blev lite piggare efter senaste uppdateringen. Hoppas någon M4-användare kan svara :-)
     
  17. Jakob Löfqvist

    Jakob Löfqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har haft min M4 i en vecka nu. Uppgraderade (sidgraderade?) Från en HTC One M7. Ur min synvinkel är det en helt ok lur. Egentligen ville ha en Z5, men råkade tyvärr göra en cost/benefit-analys som slutade i att jag inte kunde motivera det högre priset på Z5 :). Några tankar och subjektiva åsikter jag har kring telefonen:

    - Lätt, behaglig att hålla i, lagom i storlek. Knapparna sitter bra till.
    - Gränssnittet flyter bra, inget lagg jag stör mig på
    - Tillräcklig prestanda för de spel jag kör (framför allt Atlantic Fleet) utan att det laggar
    - Blir lite varm, men inget anmärkningsvärt. Allt med processor i blir varmt, och jag upplever den som svalare än One M7 jag hade innan.
    - Skärmen är OK. Sämre än min gamla telefon, men inte i sådan utsträckning att jag stör mig på det. Pixlar syns ibland. Största positiva överraskningen, då skärmen var min största farhåga inför köpet.
    - Vattensäker. Extra stort plus när man har småbarn, bara att skölja av när behovet uppstår.
    - Sonys UI är behagligt att använda. Det kan vara nyhetens behag, men jag rankar det högre än HTCs Sense. Jag har ersatt låskärmen med Next locker, men i övrigt är allt (inklusive tangentbord!) så bra att jag behållit det. Möjligheterna till olika teman är ett plus.

    Några mindre bra aspekter:
    - Långsam kamera - inte bra när man ska plåta treåringar:). Har dock inte tagit tillräckligt många bilder och saknar kunskap och intresse för att kunna föra någon djupare analys av kamerakvaliten. Ur mitt begränsade perspektiv ser de bilder jag tagit bra ut.
    - 8 GB lagringsutrymme är för lite. SD-kort rekommenderas å det varmaste. Läget blir inte bättre av att det ligger en hel del bloatware, varav allt inte kan rensas. Efter hårt rensande och installation av de appar jag vill ha och behöver har jag just nu 0,9 GB ledigt. Systemdelarna tar 4 GB, Appar tar drygt 2,5 GB. Sen är det ett par hundra MB cachelagrad data och fotografier. Man borde inte behöva jaga megabyte i en ny telefon!

    Sammantaget?
    Jag är nöjd med vad jag har fått, och upplever telefonen som prisvärd. Brister finns, men med tanke på priset går dessa att leva med. Jag har Telenor-abbonemang med 12 GB mobildata (hatar uttrycket "surf"!!:mad:), och med deras rabatt är telefonen faktiskt "gratis", abonnemangskostnaden är samma som utan telefon.
     
    Ms Sally gillar detta.
  18. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Så av en händelse så har jag köpt en Sony M4 auqva.
    Min Sony Xperia av äldre modell strulade med telefonmottagningen så det vart en ny.
    Att det vart en "m" har jag ingen närmare förklaring till. Kändes mest bekvämt att ha samma sort för att flytta över kontakter.

    Jag har två praktiska problem med telefonen.
    1 Det är lägre ljud i mitt Jabra evolve i denna telefon jämfört med den gamla Xperia.
    2 När jag ringer upp så är inte Blåtand "förvalt" utan eländet tror att jag vill ha luren vid örat. Måste slå numret och sedan välja Blåtand.
    Om jag svarar på blåtanden så är det inget bekymmer.

    /Jan
    den gamla xperia hade alltså inget av dessa bekymmer.
    Kamera har jag inte kollat. GPS kommer aldrig bli startad. Batteritiden är många dagar.
    Har rensat "allt" så det finns 3,12 gig ledigt och så kommer det säker förbli eftersom jag inget använder i appväg.
    E2303
     
    Ms Sally gillar detta.
  19. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    1 Har du provat höja volymen på telefonen under samtal? Det brukar ju finnas volym både på headsetet och telefonen som tillsammans avgör vilken volym man får ut i örat.
     
    Ms Sally gillar detta.
  20. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Jo stapeln på displayen visar fullt ös på ljudet. Så volymkontrollen på Jabra drar i samma kontroll som knapparna på telefonen. Har dubbelkollat detta.

    /Jan