Samsung har tappat sin charm nu

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av mortuus, 14 aug 2015.

  1. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Bara jag som tycker så ? senaste Note 5 kommer inte ens till europa iaf inte i år. Sen är deras highend mobiler bara en kopia nu på apples telefoner vilket är trist, sen när ska dom apa efter apple? dom hade ju sin nisch när dom inte gjorde det liksom.. :( Nu kan man ju lika gärna köpa något annat vägrar köpa telefon som inte har funktioner som deras föregångare har.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    [​IMG]

    Jag är inte riktigt med på hur S6-serien är en kopia på Apples iPhone. Kan du förklara vad du menar på den punkten? Ovan syns S6 Edge+ bredvid iPhone 6 plus. Tänker du på namnet? Annars ser jag inte så mycket som är gemensamt, vare sig vad beträffar konstruktion/design eller mjukvaran/touchwiz med undantag för att några ikoner delar färg.

    Det blir lättare att diskutera om Samsung tappat sin charm eller inte om det mer konkret framgår varför du anser att de tappat den. Vad saknas bland de nya enheterna som du förväntat dig? Vad skulle de gjort annorlunda?
     
    Last edited: 15 aug 2015
    tcntad, kalleboston, Sweden2 och 1 annan gillar detta.
  3. TheBishop

    TheBishop Kid Droid Administratör

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tror det är avsaknaden av minneskortsplats och löstagbart batteri som åsyftas? :) Och att Samsung numera använder glas och metall, som Apple, samt samma höga prissättning.

    Själv tycker jag det är mycket märkligt att Note 5 inte kommer släppas i Europa. Inte minst med tanke på att tidigare modeller i serien varit relativt populära här och dessutom presenterats i Europa (IFA i Berlin).
     
    vulfgar gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kollar man även på placering av hörlursuttag, ladduttag samt högtalaren så finns det ju vissa saker som gör att man kan tycka att de liknar varandra..
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    :D

    Nej, det är mycket svårt att begripa. Jag hoppas att de ändrar sig i takt som protesterna växer.

    Det är definitivt något som gör Samsung mindre charmigt. Fastnar man för en serie och förväntar sig regelbundna modelluppdateringar blir man ju helt klart besviken när de plötsligt bestämmer sig för att inte lansera den i en så stor region.
     
  6. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja alltså jag menade att hur dom gör telefoner med glas och metalbaksida nu, ingen minneskortplats, inbyggt batteri och ändå är det väldigt höga priser känns som utvecklingen på samsung mobiler går bakåt istället för framåt. Det finns en anledning varför Note telefonerna blev så populära ju. Nu tycker jag som sagt inte dom har mycket att komma med förutom bra skärmar dock, resten är ju lite en besvikelse och speciellt då att Note 5 inte ens ska släppas i europa detta år, kommer den nästa år så är det ju heller ingen vits..

    Har ju länge velat kanske uppgradera min S5 men som det ser ut nu så kan jag lika gärna sitta på den ett bra tag till den har ju trots allt inget jag saknar i en mobil idag, skulle jag köpa en note 5 eller s6 edge+ t ex så hade jag inte varit glad direkt.
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Fast det där har ju inget att göra med att utvecklingen går direkt bakåt ju?

    Samsung är väl den enda utvecklaren som tar massiva steg i utvecklingen och faktiskt kommer med innovativa saker. Med innovativ menar jag inte designen utan saker som kännetecknar samt marknadsförs tillsammans med telefonen.

    Tidigare var Note-serien en sådan innovativ grej som folk skakade på huvudet åt i början, men nu sitter vi här och är sura över att Note-serien inte kommer till Europa efter en massiv succé. Samma sak med Edge-varianterna som har lanserats i år. Tror stenhårt på att det kommer vara fler OEM:s som kommer ta efter det.

    Och ser man till minskade och åtstramade "features" så som möjligheten till externt batteri samt SD-kort så tror jag det i grund och botten handlar om att man i dag ser att saker istället förvaras i "molnet" samt att batteriet sett till gemene mans användande av telefonen räcker en dag utan problem.

    Om det är rätt är en sak, om Samsung har tappat charmen, kanske, men att påstå att utvecklingen går bakåt tycker jag är fel.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det inbyggda batteriet förklaras nog också av att man tävlar i vem som kan göra den tunnaste telefonen samtidigt som det bidrar till en mer solid/vridstyv enhet. HTC och Sony har gjort det länge och Samsung, Huawei m.fl. har förstås också hakat på. Det är nog bara en tidsfråga innan samtliga har inbyggt batteri.

    De flesta anser väl också att en telefon är snyggare ju färre skarvar och luckor den har, vilket säkert också bidrar till att förklara varför minneskortläsaren, precis som det utbytbara batteriet, är på väg bort.
     
  9. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Jag tar för självklarhet att om min S5 har inbyggt batteri minneskortplats osv då ska fan uppföljaren ha det också och kanske ännu mera funktioner och inte ta bort saker man tar för givet att dom ska finnas ? köplusten är i princip noll nu att köpa en ny telefon, lutar mer åt en ny surfplatta istället.

    jo jag tycker utvecklingen går bakåt om vi pratar funktioner på telefoner, allt ska vara inbyggt nu ,ingenting ska gå tamigfan att byta ut varken batteriet eller baksidan på telefonen vad är det för trams?
     
    vulfgar gillar detta.
  11. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Samsung har aldrig haft någon "charm"
     
    dannejanne och Droid_269 gillar detta.
  12. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Jag håller med TS. Utbytbart batteri och plats för minneskort är viktigast för mej plus möjligheten att kunna root a.

    Så kallad premiumkänsla är helt ointressant så länge som byggkvaliten är ok. Plast är lättformat, väger lite men är hållbart. Glas och metall är tyngre och är ömtåligare/kan ge störningar. Jag skulle dock accepterat det om punkterna ovan varit tillgodosedda.

    Trist, jag har varit väldigt nöjd med både S3 och S5, men det lär inte bli Samsung igen om de inte återgår till att bygga förnuftiga lurar.
     
    Jan-Bertil gillar detta.
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    eh jo ? när dom inte började härma apple så var dom lite speciella.. det är nu i princip man kan köpa ett annat märke än samsung eftersom dom är som vilket annat märke nu nästan typ...
     
  14. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Kan ett företag ha charm?

    Jag har dock hamstrat Samsungprylar genom åren. Det Samsung gjort är att de tagit Apples koncept och utvecklat det iom att Samsung finns tillgängliga i betydligt fler produktkategorier.

    Det som gjort att jag under det senaste året vänt Samsung ryggen beror helt enkelt på att de håller för låg kvalitet. Jag fastnade för Samsung för att de gör prylar med en snygg utsida men tyvärr håller inte innehållet.

    Samtliga Samsung mobiler jag haft har börjat strula med laddarkontakten. T.o.m. min Samsung laptop som har något år på nacken är nu oanvändbar för att laddaruttaget är paj. Har samtidigt haft en HP laptop som fått sanslöst mycket stryk genom åren men den går som en klocka. Bara genom att titta på laddaruttagen och laddarna så ser man att HP har högre kvalitet.

    Så nu blir det inte fler Samsungprylar för min del. Synd, för de ser i regel bra ut.
     
  15. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Allt går i cykler. Snart kommer folk inte bry sig om telefonen är vattensäkra ner till 15 meter eller inte. Samma sak med detta tjat om att allt ska vara metall. Nya ideer blir i regel flugor och det tar några år för vinden att vända.
     
  16. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    För mig är det precis tvärtom.
    Jag bryr mig inte om hype utan testar och köper det jag gillar inte det företag vill att jag skall köpa.
    Köpte Galaxy S och hade även S2(den som är minst like iPhone) och efter det har min dåvarande tjej haft flera olika från dem och jag har testat dem och där gjorde de riktiga kopior av iPhone.

    Personligen tycker jag med S6 Edge att de vänt helt och inte kopierar alls. Sure minneskort och batteri som går att byta hade varit nice men jag ser det absolut inte som "de kopierat". Då har ju alla gjort det.
    Har skälv beställt en S6 Edge+ då jag absolut inte velat ha en tidigare eftersom de varit så fula och inte passat mig alls. Notera att ovan är min egna uppfattning.
     
  17. Mackarena

    Mackarena Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2013
    Inlägg:
    151
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Är det inte tvärtom? Visst har Apple börjat "kopierat" Android innehållsmässigt?