Fråga: Acceptera reparation på garanti?

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av dogen, 4 maj 2015.

  1. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Vad less jag blir! Folk gnäller på hemknapp som låter "konstigt". Jag tycker iofs att man ska vara helt nöjd med ett sådant pris, men min hemknapp är kass. Bara när man trycker precis på mitten så reagerar den så som det är tänkt. På höger sida måste jag trycka som en galning för att den ska reagera.

    Nu var jag sen med att anmäla detta. Det hann gå 2 veckor innan jag tog tag och anmälde. Då hade tiden på 6 dagar för doa gått ut. Nu måste den lagas. Jag behöver egentligen inte gå in på vilken operatör det handlar om. Frågan jag ställer mig är om man verkligen kan behöva acceptera att man öppnar och lagar en ny telefon som faktiskt inte är byggs för att lagas? Den är ju ihoplimmad. Fattas bara att skit kommer in (knappast lika rent hos verkstaden som på fabriken?) eller att limmet börjar släppa runt glaset, som flera märkt att det gjort på deras nya s6or. Trist som fan!
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Absolut är det rimligt att den ska lagas, du har ju missat DOA-perioden och då är det ju standard att den lagas på garantin. Hade problemet varit väsentligt nog hade du ju gått in tidigare. Dessa är de garantivillkor som gäller. Sedan spelar det, precis som du säger, ingen roll alls var den är köpt - tillverkaren som avgör villkoren.

    Självklart ska telefonen vara i samma skick som när du lämnade in den, felen ska ju självklart vara åtgärdade, men den ska ju inte påverkats i övrigt. Skulle den vara det är det ju en anledning att skicka in den igen och hävda fel på det sättet.

    Sony-lurar lagas hela tiden. Har ju inte varit något stort problem där riktigt vad gäller att verkstaden skulle "förstört" telefonen efter en garantireparation.
     
  3. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt. Hade problemet varit olidligt, typ att knappen inte fungerat öht, så hade det nog inte gått för lång tid för doa. Men just lagning vid en limmad telefon känns sisådär, men dina ord om Sony lugnar iaf ned.

    Sitter just nu och funderar på om man ska stressa på med att skicka in eller försöka uthärda ett tag till. Då kanske det lugnat sig en del på serviceföretaget.
     
  4. dakioso

    dakioso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag gjorde precis samma sak, fast jag va bara lat att åka in och DOA (visste inte hur många dagar det gällde). Så jag lämnade in min för service även fast ja tyckte lite som dig att man inte ska behöva laga en helt ny lur.

    Hur som efter att jag hämtat den från service så kan jag säga att de lätt värt det, den är helt perfekt nu.
    Innan så satt min skärm lös och knappen fungerade kasst.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kommer nog inte spela någon roll om du väntar. Serviceverkstaden hanterar ju i princip alla modeller från alla tillverkare. Och S6an står inte för en stor del av servicearna.
     
  6. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tog tag i det. Gjorde en hastig backup och skickade iväg den express till CR-Service. Det lät som att det skulle gå undan, men det beror så klart på vad problemet visar sig vara. Ska försöka återkomma. Märker att min två år gamla sg4'a har en helt underbar hemknapp. Klick=registrerat tryck, precis som det ska vara, antar jag, även på sg6? ;)

    Jag tänkte om nysläpp av sg6 och enorm försäljning + att många verkar haft problem med både det ena och det andra, skulle påverka. Men det lät som att de låg i fas. De jobbade på telefonerna de fick in nu, samma dag som de togs in. Det verkar ju lovande. Rätt sjukt vad stor del av ens liv (företaget inräknat) man lagrar på sin telefon.

    Dakioso: Vart lämnade du in den och hur lång tid tog det för dig?
     
  7. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Väntar på reservdelar. 10 dagar. Hade man haft Telia så hade man knatat in på direkten och visat upp telefonen. Snålheten bedrar visheten som vanligt ;)
     
  8. dakioso

    dakioso Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in den till Samsung Service center i Kista, som ligger i deras huvudkontor.
    Blev sjukt förvånad över servicen dom levererar (bjuder på kaffe, sittplast i väntan) osv.

    Bytte som sagt skärm samt hemknapp på 90min, å nu är luren perfekt!
     
    Pjuklarven gillar detta.
  9. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag blev helt bedrövad när jag fick veta att jag skickat den express för att vänta 10 dagar på reservdelar. Det stod visserligen att de inte kunde uppskatta väntetiden. Blev galet förvånad när jag gick in för skojjs skull för att se om det hänt något öht och ser att telefonen är på väg tillbaka! Bra där, CR-system (mobylife?). Hoppas bara att de gjort ett bra jobb också så blir det två tummar upp! (ny skärm och hemknapp vart det tydligen).
     
    Last edited: 7 maj 2015
  10. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Fick telefonen idag. Första jag märker är att knappen är helt sned. Ungefär som att den är helt nedtryckt på ena sidan. Givetvis svarar den knappt på den sidan. Gaaaaaah!
     
  11. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Snabba ryck nu. Skickade telefonen express igår och idag är den på väg tillbaka. Spännande att se om det blev bra. Annars borde jag mha konsumentköplagen kunna begära en ny telefon eller häva köpet.
     
  12. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Riktigt besviken nu. Fick tillbaka telefonen värre än någonsin. Nu fastnar knappen i princip varje gång och känns extremt trög. Den sticker knappt upp över glaset(?). Endera har man inte testat den överhuvudtaget eller så har det hänt något på vägen. Det sistnämnda känns föga troligt. Kontaktade halebop. Jag fick skicka in den igen. Sedan ska serviceföretaget skicka den till Samsung för att godkänna ny telefon. Det känns hopplöst. Dessutom känner man sig helt maktlös.

    Edit: Vill tillägga att jag inte är besviken på halebop. De har kompenserat mig hyfsat bra om man bortser från att jag varit utan telefon och tiden jag lagt ned.
     
    Last edited: 18 maj 2015
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Lite sent kanske, men det hade du kunnat göra med Halebop också. Tips är att köpa den i butik, så blir det ännu lättare. Går ju att teckna Halebop-abonnemang i Telia-butiker också.
     
  14. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag frågade faktiskt om det gick, men det gick inte. Eller jo, det hade nog gått om jag tjatat, men då hade jag bara fått vänta ännu längre eftersom de då skulle ha skickat in telefonen. I stället skickade jag in den själv, express, direkt till serviceverkstaden. Sista gången (tredje reklamationen) gick det inte att lämna telefonen på teliabutiken och de kunde inte skicka ut någon ny dit heller. Det har förmodligen att göra med deras rutiner och samsungs bestämmelser. Det är samsung som ska godkänna denna tredje reklamation. Jag kunde inte skicka den direkt till samsung. Den skulle skickas till verkstan och sedan skulle de skicka den till samsung. Jag förstår inte riktigt poängen. Det borde vara halebops problem att lösa. Undras hur lång tid det tar att få en utbytestelefon? Det är när reklamationer strular som man inser bristen med att handla på distans.
     
    bernard gillar detta.
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade du lämnat in den två gånger i en Teliabutik och problemet sedan kvarstod hade den bytts ut direkt i butiken, alternativt så hade en ny skickats hem till dig. Sedan hade det hanterats från butikens sida mot Samsung.

    Görs knappt någon skillnad på Telia och Halebop vad gäller serviceärenden. Är ju egentligen kundtjänstdelen man inte får i en Telia-butik om man har halebop. :)
     
    bernard och dogen gillar detta.
  16. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Aha, tack det kan ju vara bra att veta! Jag tyckte faktiskt att hon hade ett luddigt svar på chatten angående det där, men jag ville inte ödsla tid eftersom klockan nästan var 17 och posten gick iväg. :) Varje dag är viktig när man väntar på något gott. Alla service-vändor har dock fått mig jääävligt skeptisk. :/
     
  17. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Såja, efter många vänder så fick jag idag ett mail från halebop om leverans av ny telefon. Hoppas verkligen den funkar. Undras om det är 6 dagar doa på den?
     
    bernard gillar detta.
  18. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Idag damp den ned. Slutet gott, allting gott. Verkar vara ett prima exemplar vad jag kan se såhär långt! :)
     
    bernard gillar detta.
  19. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Fungerar fortfarande lika bra!
     
  20. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Skönt att höra. Jag har känt på lite olika S6:or och alla har haft någorlunda lös hemknapp.

    Jämfört med min S6 edge är det stor skillnad. Kanske har Samsung löst problemet?