Allmänt om säkerhet, Kina telefoner och 360 Antivirus English Version.

Diskussion i 'Applikationer' startad av jack63, 13 jul 2015.

  1. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Att tänka på är att tillverkare av så kallade Kina telefoner inte har samma syn på vad som anses vara moraliskt rätt att ta med i sina, i många fall ( custom ROMs ). Så är det i 97 % av fallen, undantag är ett fåtal tillverkar från Kina som redan är etablerade i Sverige, ( Europa ). Det kan innebär problem för en användare som inte är så kunnig. Men andra sidan är användaren omedveten om problem på gott och ont. Behövs antivirus. Både ja och nej. Men idag är mitt svar Ja! Idag är flödet av appar så stort att jag vill påstå att Google inte har allt under kontroll. Men Google arbetar ständigt med problemet. Men en kombinationen av enkelhet och tillgänglighet för utvecklarna är ett dilemma. Jag har testat det mest, men få har imponerat så som 360 Antivirus English Version som du hittar här http://geek.360.cn/ det ska inte förväxlas med 360 som du redan hittar på Google market. Ja! De har förmodligen ett samarbete, grabbarna våningen under knackar ihop en kombinationsapplikation med redan passerad utveckling teknik :-) :-) Är min vilda gissning men inte bekräftade slutsats. Men för er som vill testa är det den Antivirus English Version som ni ska ta hem om du inte kan Kinesiska. Kan du Kinesiska kan du hämta hem senaste utvecklings versionen.

    Mer info http://www.av-test.org/en/antivirus.../may-2015/qihoo-360-360-antivirus-2.0-151919/

    För att få ut mest utbyte av produktens funktioner ska din telefon ha root. Men även utan root funkar det utmärkt men du mister ett antal funktioner.

    Jag var själv lite tveksam till att börja med men bestämde mej för att inte se spöken överallt. Ibland får man tro gott om folk. Jag förmodar att www.av-test.org inte är korkade.

    Jag vill helst att ni väntar med inlägg i tråden till ni verkligen har testat och förstår funktioner som "privacy montering logg" och mycket annat matnyttigt.

    May 99.9

    Industry average 99,5
     
    indika gillar detta.
  2. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Och vad är det du upptäckt sedan du började använda det? Att du har virus? Att du är hackad? Att google play släpper ut virus? Vad har du tjänat på det?
     
    thexps och Albin N7 gillar detta.
  3. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Svar på "Vad har du tjänat på det?"

    En ren telefon. Jag skrev inte det här för att utmana någon i forumet till en debatt eller skapa dålig stämning. Du har en poäng. Android är trots allt ganska säkert om du använder operativsystemet med en gnutta förnuft. Men du kan knappast kontrollera vad telefonföretaget i det här fallet Kina levererar i sin många fall förändrade utgåva av originalet ( custom ROMs). Om då vederbörande företag har levererat en massa skräp eller mindre bra appar/filer i operativsystemet som de har mage att kalla systemfiler. Som jag med all säkerhet vet är en ren bluff. Är det seriöst eller vad har de tjänat på det? Tydligen noll vad beträffar mig personligen. Mer än förlorad tid för mig personligen. Min tid är dyrbar. Inte alls uppskattat.

    Dessutom är jag tveksam till 360 Antivirus English Version funktioner som kräver icke root. I mina ögon helt förkastligt och en säkerhetsrisk för användaren. Så allt är inte bra.

    Jag är helt enig med CyanogenMod beslut om att inte längre levererar sina versioner utan root.

    "Android Application Sandbox" Sandbox är idag inte heltäckande för allt skräp det finns kryphål. En del skräp har börjat använda sig av samma lösning som http://www.s-config.com/kingroot-a-virus de har förfinat och vidareutvecklat koden för passera alla säkerhetsspärrar. Det klar inte Sandbox av att hantera idag.

    Idag är Android en intressant måltavla för personer med grumliga avsikter precis som Windows varit i många år.

    De enda som är säkert är grundstenen Linuxkärnan. Men tråkigt nog räcker det inte till när omgivning runt Linuxkärnan läcker som ett såll.
     
    kicken gillar detta.
  4. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Det är inte det att jag är ute efter dålig stämning heller, mitt problem är att du inte specificerar vad programmet hittade för suspekta saker i just din telefon. En ren telefon skriver du, var den inte det innan så borde du ju kunna specificera vad detta program hittade i din rom. Jag skulle aldrig ladda ner en apk från en site bara för att någon säger att den versionen är bättre än den på play. Varför ligger den inte på play?
     
    Petrow58 gillar detta.
  5. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag försökte förklara i det första inlägget att de Kinesiska företaget förmodligen redan har följande applikation på Google Play, 360 Security - Antivirus FREE

    Det är med 99,9 procent säkerhet samma utvecklare eller företag bakom båda applikationerna. 360 Security - Antivirus FREE har följande internationella adress http://www.360safe.com/mobile.html Men www.av-test.org testar inte 360 Security - Antivirus FREE.

    Samma företag utvecklar förmodligen också Qihoo 360-360 AntiVirus som www.av-test.org har med i sina test. Men har då följande adress http://geek.360.cn

    Varför Qihoo 360-360 AntiVirus inte finns på Google Play får du själv fråga företaget om. Jag har inte svaret.

    Sedan har du en luring https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qihoo360.mobilesafe De påstår att de erbjuder com.qihoo360.mobilesafe Men endast på Kinesiska. Men följer du deras länk så hamnar du helt fel. De finns Google Play. Ett stort ?????

    Jag var bara nyfiken testade applikationen. Men eftersom Qihoo 360-360 AntiVirus är godkända och anses som seriösa av www.av-test.org kan de ses som en förmildrande omständighet. Jag följde också www.av-test.org länk och hamnade på http://geek.360.cn där jag hittade den engelska versionen.

    Alla antivirus för Android har sina fördelar och nackdelar. Det är svårt att utföra en seriös värdering av deras duglighet. Ett antivirus program kan anse att koden i x-app/fil är helt Ok! Med annat anser samma app/fil som en riskfaktor för användaren.

    Nu testar jag AhnLab V3 Mobile Security som finns Google Play.
     
  6. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Men du har fortfarande inte sagt vad den hittade i din telefon eller vad som var så bra med den!

    Jag förstår absolut vad du vill säga med kina ROM mm men du rekommenderar ett program utan att själv visa vad den gjort för just dig som är så bra med det.
     
    ASR gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att Qihoo inte finns i Google Play är nog inte så konstigt då de själva driver en av de största appbutikerna i Kina.

    Google Play är precis som merparten av Googles tjänster blockerade i Kina, men kinesiska utvecklare kan sedan i vintras publicera appar i Play för övriga länder. I Qihoos fall har man väl inget större intresse för detta eftersom man är en konkurrent till Play, sedan tillåter ju inte Google att appbutiker distribueras via Google Play heller.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Google Translate?

    Att ladda ner något från en obetrodd källa som inte Google då har kört sina tester på i sina sandlådor, till råga på det så ska den givetvis ha root för att bli så bra som möjligt. Det är jag oerhört skeptisk mot. Trots att de tillhandahåller sin egna appbutik.

    Med vanligt vett och etikett (betrodda källor, inte ladda ner piratversioner från warezforum som självklart kan innehålla malware) så behöver man inte antivirus.
     
  9. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nu är jag en aning irriterad. Nej! Inte "Google Translate". Vad är det här för trams kommentarer.

    Jag skriver vidare "Men för er som vill testa" Jag tvingar ingen att testa. Var och en för tycka vad ni vill. Det berör inte mig.

    "bernard" förklaring är bra.

    När jag testade deras produkt såg jag inget i deras data flöde som var i närheten av något skumt. De var seriösare än de allra flesta aktörerna.

    Men det går lika bra med vanlig 360 på Google Play som för närvarande är så populär. De använder jag själv just nu och idag.

    Vidare förstår jag inte varför just mitt inlägg är så upprörande. Jag har läst flera liknade inlägg i forumet som inte skapat så bittra kommentarer. Jag är ny! Men ändå. Det här får inte mig att återvända till den här mötesplatsen. Jag håller mig till forum.xda" Det här vara bara för mycket bad feeling för att jag ska må bra.
     
  10. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag är inte på något sätt bitter eller upprörd! Jag vill bara veta vad som programmet du rekommenderar gjort eller funnit som du tycker är bra. Du har gett massor med bra länkar så det är inte informationen därifrån jag skulle vilja ha utan just din erfarenhet av du tycker att den gör som är bra. Dvs vad upplever du som slutanvändare som positiva egenskaper med appen. Hoppas du förstår vad jag menar...
     
  11. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Svar på: "Jag vill bara veta vad som programmet du rekommenderar gjort eller funnit som du tycker är bra"


    Två vägar gick åt olika håll i skogen. Jag tog den som var mindre använd och det gjorde hela skillnaden.

    OK!

    Du tycker så. Du anser att jag ska redovisa något..... Du, Du och Du ..............

    Vem är du..................?

    Svaret på dina frågor finner du i det okända. Den som fruktar det okända blir för att alltid en som söker andras gillande i alla sammanhang.

    Men något ska jag mata dig med.

    En bättre antivirus scanning algorithm som utvecklarna hittills inte erbjudit användare av Google Play alternativet 360 Security - Antivirus FREE. Men även 360 Security - Antivirus FREE scanning algorithm är mycket bra.

    En ny funktion som jag hittills inte sett att någon annan konkurrent erbjuder i sina applikationer. Att Android antivirusprogram skannar appar under en installation är standard. Men ingen konkurrent erbjuder exakt samma funktion som Qihoo 360-360 AntiVirus. Att erbjuda en egen utvecklad installationsfunktion/skript/app som under installationsförfarandet av Google Play appen omedelbart presenterar direkt vad för typ av annonser, virus, trojan med mera.... och ger användaren en möjlighet att välja åtgärd under installationen. Är för mig personligen något nytt.

    En del andra funktioner som andra antivirus också har. Men endast i Pro-versioner om du betalar.

    En del annat som du själv får undersöka.

    I Google Play alternativ 360 Security - Antivirus FREE har utvecklarna sammanfogat ett antal bra appar till en app. Men jag gillar verkligen också 360 Security - Antivirus FREE. Ett bra val.
     
  12. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Ja det blev visst lite många du i min text :-)

    Ok, vi skall lita blint på dig och inte fråga något. Ursäkta mitt kritiska tänkande!
    Jag trodde i min enfald att man skulle diskutera på ett forum, My bad.
    Jag hoppar av tråden.
     
    Nicole gillar detta.
  13. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det handlar inte om att lita på eller inte lita på min text. Det handlar om hur jag uppfattar ditt budskap i din dialog, ( som fientlig och utmanande ) framför skärmen.

    Det här blir Off-topic. Men det tål att upprepas.

    1. Tänk på att jag inte ser dig live.

    2. Tänk på att allt vad som skrivs uppfattas direkt för personen som sitter framför skärmen.

    3. Det är inte för inget programmet "Trolljägarna" skapades.

    4. Försök att vara saklig och vänlig när du skriver, även om du är kritisk till innehållet i tråden.

    Tillbaka till ämnet.

    360 Security - Antivirus FREE har släppt en ny version på Google Play 3/8 som toppar listorna. Den här versionen har en mer omfattande inställning för telefoner med root i inställningar. Jag testade med en av mina lurar för att se vem programmet ville kontakta när jag tryckte på alternativet root.

    Det var inte överraskande för mig. Svaret är qihoo.security samma server som Qihoo 360-360 AntiVirus kontaktar som min tråd handlar om.

    En del kritik i tråden är nu med den här kunskapen bagaget inte längre relevant eller hållbar.

    De nämner inte något om att det är den "de största appbutikerna i Kina" i den engelska versionen av Qihoo 360-360 AntiVirus.

    Men däremot 360 Security - Antivirus FREE saknar inte marknadsföring men inte för Qihoo appbutik. Men 360 Security - Antivirus FREE är skapad för Google Play användare andra regler och förutsättningar för Qihoo. Det är samma företag som skapat båda applikationerna är min slutsats. Nämligen Qihoo.
     
  14. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    jack63, jag får faktiskt hålla med Crall här. Det framgår inte varför man ska installera det här på sin telefon. Det låter mer som om du försöker sälja en produkt till oss. Du säger att din telefon är ren nu, var den inte det innan? Jag menar, om du hade sagt att du installerade detta och det visade sig att din telefon hade en massa brister som du inte kände till så kan det så klart vara väldigt intressant för oss andra att veta exakt vad det var som fanns på din telefon.

    Jag har aldrig kommit på tanken att installera antivirus på en telefon och jag blir ju inte mer manad heller om ingen kan förklara varför jag skulle göra det.

    Och som du säger så är det här inte "face to face" så tänk över två gånger om det finns något att bli upprörd över innan du bestämmer dig för att lämna en sida. Det är ingen här som har tagit till någon otrevlig ton.
     
  15. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Varför ska jag redovisa något. Vill läsarna få ett svar på vad min telefonen från Kina, en Leagoo Lead 2 från geekbuying.com innehöll för elaka saker . För att någon användare i forumet tror sig om att ha en bättre förmåga och kunskap och kan ge svar på tal. Nej! Den vägen ska vi inte vandra. Att hamna i en oändlig dialog om vad som är skräp eller inte är skräp. Är inte en produktiv dialog i ämnet.

    Mitt val är att lita på två Kinesiska aktörer, ( AhnLab och Qihoo 360
    360 AntiVirus ) och Malwarebytes som kan den här regionen.

    Jag personligen vågar inte nonchalera deras analys.

    Det finns två starka övertygelser om Android.

    1. Det behövs inget antivirus.

    2. Det är säkrast att ha någon form av antivirus.

    Svaret hamnar någon stans mitt i mellan. Ingen av förespråkarna har helt rätt.

    Har du grunderna om Android och rätt kunskaper för övrigt. Är användaren vaksam och tänker på vad hon eller han gör just nu i stunden. Är det helt OK! utan antivirus.

    Men låt mig höfta till med en siffra. 80 % av Androidanvändarna i Sverige har inte ovanstående förutsättningar.

    Därför är det viktigt att informera om den stora Kinesiska marknaden och utbudet av telefoner.

    De lyser så fint i granen alla nyanser av färger innehar de här klenoderna från Kina. De är många och billiga. Men vilken innehåller svartepetter. Det är frågan?

    "indika" har en bra tråd här: https://swedroid.se/forum/threads/n...pa-vid-import-oevriga-fragor-och-svar.123981/
     
  16. randomkontot

    randomkontot Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2015
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    10
    För att man brukar göra det om man ger en rekommendation.

    "Jag såg en film igår som var jättebra! Du borde verkligen se den!"
    "Jaså, hurså?"
    "Jag behöver minsann inte redovisa något för dig!"

    Det låter bara misstänksamt om du rekommenderar folk program men inte ens kan bjuda på att säga varför programmen är bra. Det låter faktiskt som om du antingen får provision, eller som att programmen innehåller spionmjukvara som du vill att folk ska installera på sina telefoner.

    Det du skriver får verkligen motsatt effekt. Jag känner mig inte alls manad att ens testköra det här nu.
     
    jnsson, appel och Sweden2 gillar detta.
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    +1
     
  18. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Om du eller någon annan testkör eller inte är för mig totalt ointressant och irrelevant för mig personligen. Inget jag kan påverka. Därför bryr jag mig inte över vad ni tycker eller inte tycker.

    Du skriver ordet "provision" Nu vet jag inte om jag ska skrattat eller bara gråta. Jag väljer att skratta så att jag för närvarande inte förmår få ner frukosten.

    Du skriver följande "varför programmen är bra". Du har inte läst tråden min vän.

    Sedan ärligt talat finns det många bra antivirusprogram till Android. Jag skrev inte den tråden för att uppmana någon till något. Det här ett av många jag har testat.

    Sedan måste jag skriva att ni har verkligen höga tankar om er förmåga och er kunskap. Eftersom ni anser er ha mer kunskap än vad "av-test.org" personal och testledare innehar.

    Det är grymt :-) :-)

    Men att du och några andra känner er upprörda värmer mitt hjärta.

    Peace & Love my friends. :-) :-) :-)
     
  19. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Med tanke på min rubrik "Allmänt om säkerhet, Kina telefoner."

    Lite att tänka på om man funderar på köpa en telefon från Kina eller använda applikationer utvecklade i Kina.

    Kinas "censorship program" har eskalerat.

    Ett beslut av "minister of public security Chen Zhimin" har beslutat att poliser kommer att vara stationerad på alla ledande internetföretag i Kina. Det är förmodligen inte vanliga trafikpoliser. Utan förmodligen välutbildade poliser inom IT.

    "police officers will now be stationed inside large Internet companies"


    http://betanews.com/2015/08/06/china-moves-to-increase-online-censorship-even-further/
     
  20. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    "Your new smartphone could ship with malware"

    Säkerhetsföretaget G-data har hittat malware i mer än 20 nya smarttelefoner. Det är inte endast nya telefonmärken, utan kända som Huawei, Lenovo och Xiaomi med flera.

    "What's worse, some manufacturers seem to have no idea that this is happening"

    Det värsta är att några tillverkare inte har en aning om hur malware placerats i deras telefoner. Någon måste installerat malware i våra telefoner innan de nått ut till våra kunder. De anser sig helt oskyldig. Men jag personligen anser att "manufacturers" har ansvaret från utveckling-fabrik-leverantör-försäljare-kund.

    http://betanews.com/2015/09/01/your-new-smartphone-could-ship-with-malware
     
    Last edited: 3 sept 2015